2018.21.9
Moderator: Redaktion
Re: 2018.21.9
För mig med AP1 så höjer den automatiskt. Den höjer dock inte mer än till hastigheten där AP slogs på + offset. Dvs inte till 110 om jag slog på vid 90-väg . Ingen skillnad mot tidigare versioner alltså.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2018.21.9
AP är väll användbart om den räddar liv? Om det nu stämmer som Elon säger så är det färre olyckor med AP aktiverat än när bilen framförs "manuellt"?JFAH skrev:En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
AP1.0 eller AP2.0 innebär inte att bilen är total självskörandel, utan att bilen har ett hjälpmedel (styrning, bromsning, etc) vid framförandet, precis som automatlåda, farthållare, servo, ABC etc
Tycker det inte handlar om övervakning, det handlar om att föraren skall vara närvarande när bilen framförs med AP.
Man kan diskutera metoden för att säkerställa att föraren är närvarande.
Tills vi har fått "totalt" självkörande (nivå4) bilar så måste föraren vara närvarande, men att AP är ett fantastiskt och användbart hjälpmedel tycker i alla fall jag.
Re: 2018.21.9
Service centret var tvungna att uppdatera vår bil när vi lämnade in den, avvaktat i några dagar nu.
Blir o testa ikväll och imorgon mer ordentligt(60mil).
Blir o testa ikväll och imorgon mer ordentligt(60mil).
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: 2018.21.9
Detta beteende har jag också fått senaste veckorna på min AP1 bil. Har dock inte fått ngn uppdatering så det är inte kopplat till den.matsm skrev:Nej det är sant, blinket missar man mer nu när det bara i ovankant, har ratten precis där så täcks av den ibland. Upptäckte igår (en grej dom missat eller dragit bort?) att AP1 inte höjer hastigheten automatiskt.Fidde skrev:Tycker du att det är lika lätt som tidigare att se att bilen vill ha input när det inte längre blinkar runt hela instrumentpanelen? Är det större risk att man missar det?matsm skrev:AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Vid tidigare uppdateringar har det också åkt bort till och från men nu är det borta igen. Dvs åker på 90 väg, offset +10 så åker i 100. Sedan ner på 70 väg, bilen säker till 80. Efter detta 90 igen så höjer den inte utan ligger kvar på 80...
Re: 2018.21.9
Låter mer som det gjorts förändringar på vilka vägar som är restricted. Dessa ligger i databas som verkar kunna uppdateras utan uppdateringar av kartdata.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2018.21.9
Jag bestrider inte att den förmodligen redan nu klarar motorvägskörning bättre än de flesta människor. Men om det är så finns det ju faktiskt ännu mindre anledning och hålla på med att kräva händer på ratten och hålla på med nag requests. Förmodligen handlar detta enbart om att friskriva sig för de misstag som de facto fortfarande sker och som orsakar olycka. Genom den här manövern kan man alltid säga att det är förarens problem. Det är alltså mer av en juridisk fint än något annat.FAJ skrev:AP är väll användbart om den räddar liv? Om det nu stämmer som Elon säger så är det färre olyckor med AP aktiverat än när bilen framförs "manuellt"?JFAH skrev:En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
AP1.0 eller AP2.0 innebär inte att bilen är total självskörandel, utan att bilen har ett hjälpmedel (styrning, bromsning, etc) vid framförandet, precis som automatlåda, farthållare, servo, ABC etc
Tycker det inte handlar om övervakning, det handlar om att föraren skall vara närvarande när bilen framförs med AP.
Man kan diskutera metoden för att säkerställa att föraren är närvarande.
Tills vi har fått "totalt" självkörande (nivå4) bilar så måste föraren vara närvarande, men att AP är ett fantastiskt och användbart hjälpmedel tycker i alla fall jag.
Om olyckstatistiken med AP på är bättre beror det på just det att den är på och att människor håller sig borta från den. Och då skall jag kunna sitta och titta på film utan att det innebär ett problem.
Om jag jämför med flygplan; när jag rattar mitt lättvikts plan så har jag en autopilot som tar hand om flygningen. Mitt jobb är inte att monitorera att den flyger bra. Det gör den så bra på egen hand. Mitt jobb är att hålla koll på färdplan, radioprat, navigering mm.
Analogt i bil; jag skulle alltså sköta ruttplanering och diskutera dagens lunch stopp, och planera mitt park besök. Inte sitta och övervaka bilens mekaniska körande, det skall den sköta på egen hand.
Detta att man kräver att föraren i håller i ratt och liknande har enligt min mening direkt kontraproduktiv verkan vad gäller säkerhet. Då är det bättre att helt vara utan den och köra på egen hand eftersom det aktiverar mig och skapar en naturlig awareness. Nu har jag iofs inte en tesla, men ett liknande system i annan bil är fortfarande oanvänt just därför att det håller på att tjata hela tiden vilket i praktiken gör det oanvändbart.
Re: 2018.21.9
AP tjatar inte för flera av oss och det utan att behöva rycka i ratten, för vissa verkar det ha blivit en klar försämring. Det är dock AP i samspel med föraren som gör det säkrare, inte AP ensamt. Föraren är den ansvarige och den som skall enligt lag framföra fordonet. Det är alltså ingen friskrivning från Tesla's håll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2018.21.9
Precis, det är exakt därför jag aldrig håller med när Teslas AP likställs eller jämförs med autopiloten i ett flygplan. Man sitter inte och övervakar trafiken, utan man tvingas sitta och övervaka själva körandet och trafiken. Ungefär som när man övningskör.JFAH skrev:...
Om jag jämför med flygplan; när jag rattar mitt lättvikts plan så har jag en autopilot som tar hand om flygningen. Mitt jobb är inte att monitorera att den flyger bra. Det gör den så bra på egen hand. Mitt jobb är att hålla koll på färdplan, radioprat, navigering mm...
Jag kan i min vildaste fantasi inte inse hur det kan bli säkrare än att köra själv. Är genomsnittsföraren så dålig? Då borde de ju inte heller klara av att övervaka AP för det är mycket svårare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
Man kan inte jämföra flyg och bil. Flyg har inte 0,5m marginal på sidorna och inget annat flyg framför eller bakom på några meters avstånd inga gående eller cyklister ......mati skrev:Precis, det är exakt därför jag aldrig håller med när Teslas AP likställs eller jämförs med autopiloten i ett flygplan. Man sitter inte och övervakar trafiken, utan man tvingas sitta och övervaka själva körandet och trafiken. Ungefär som när man övningskör.JFAH skrev:...
Om jag jämför med flygplan; när jag rattar mitt lättvikts plan så har jag en autopilot som tar hand om flygningen. Mitt jobb är inte att monitorera att den flyger bra. Det gör den så bra på egen hand. Mitt jobb är att hålla koll på färdplan, radioprat, navigering mm...
Jag kan i min vildaste fantasi inte inse hur det kan bli säkrare än att köra själv. Är genomsnittsföraren så dålig? Då borde de ju inte heller klara av att övervaka AP för det är mycket svårare.
Re: 2018.21.9
Förvisso är det så, men det ändrar inte de fysiska förutsättningarna för dig som människa. Om ditt uppdrag nu är att bevaka en barnunge bakom ratten och trafiken, så blir det de factor bara jobbigare. Och farligare. Så är det bättre att skapa den arousal och awarness nivå som är lämplig genom att helt enkelt köra själv. Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören. Händerna på ratten kommer inte ändra något i ekvationen. Men som sade ovan det är et tlagkrav, och handlar mer om det än något annat.nek0 skrev:Man kan inte jämföra flyg och bil. Flyg har inte 0,5m marginal på sidorna och inget annat flyg framför eller bakom på några meters avstånd inga gående eller cyklister ......mati skrev:Precis, det är exakt därför jag aldrig håller med när Teslas AP likställs eller jämförs med autopiloten i ett flygplan. Man sitter inte och övervakar trafiken, utan man tvingas sitta och övervaka själva körandet och trafiken. Ungefär som när man övningskör.JFAH skrev:...
Om jag jämför med flygplan; när jag rattar mitt lättvikts plan så har jag en autopilot som tar hand om flygningen. Mitt jobb är inte att monitorera att den flyger bra. Det gör den så bra på egen hand. Mitt jobb är att hålla koll på färdplan, radioprat, navigering mm...
Jag kan i min vildaste fantasi inte inse hur det kan bli säkrare än att köra själv. Är genomsnittsföraren så dålig? Då borde de ju inte heller klara av att övervaka AP för det är mycket svårare.
Re: 2018.21.9
Jag tror inte att det är AP, alltså lane-assist, som gör att antalet olyckor minskar. Jag tror att det beror på den adaptiva farthållaren som gör att folk håller mer avstånd, bromsar tidigare, kör eventuellt något lugnare osv.JFAH skrev:.... Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören. Händerna på ratten kommer inte ändra något i ekvationen. Men som sade ovan det är et tlagkrav, och handlar mer om det än något annat.
Men eftersom en Tesla inte går att köpa med enbart adaptiv farthållare, utan bara i kombination med filassistenten, kan man tolka statistiken som att AP förhindrar olyckor. Återigen, det kan och får inte vara sant att AP styr bättre än genomsnittsföraren. I så fall vill jag inte bege mig ut på vägarna längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
Tesla är ju öppna med sin data och har delat den med USA:s myndighet. Det går ju att se när AP är påslagen och när den inte är det. Det var ju detta som rapporterades, inte om bara farthållaren var av eller på. Det var ju inte AP bilar som jämfördes mot icke-AP-bilar.mati skrev:Jag tror inte att det är AP, alltså lane-assist, som gör att antalet olyckor minskar. Jag tror att det beror på den adaptiva farthållaren som gör att folk håller mer avstånd, bromsar tidigare, kör eventuellt något lugnare osv.JFAH skrev:.... Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören. Händerna på ratten kommer inte ändra något i ekvationen. Men som sade ovan det är et tlagkrav, och handlar mer om det än något annat.
Men eftersom en Tesla inte går att köpa med enbart adaptiv farthållare, utan bara i kombination med filassistenten, kan man tolka statistiken som att AP förhindrar olyckor. Återigen, det kan och får inte vara sant att AP styr bättre än genomsnittsföraren. I så fall vill jag inte bege mig ut på vägarna längre.
Ingen säger att AP styr bättre än genomsnittsföraren, den lär dock styra bättre än vilken förare som helst som struntar i att titta var man styr. Är ju inte helt ovanligt att förare blir distraherad av något och inte tittar vart hen styr, då är det bättre med lane-assist än utan lane-assist. Antalet olyckor för genomsnittsföraren som inte kör med AP är ju inte direkt noll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2018.21.9
Fast det framgår väl inte exakt varför bilarna som körs på AP är inblandade i färre olyckor. Det hade kanske varit lika bra eller till och med ännu bättre om de enbart hade kört med den adaptiva farthållaren. En manick som varje modern bil har. Men i och med att AP inkluderar alltid den adaptiva farthållaren är det troligen inte så lätt att se om det är auto-steer, farthållaren, eller kombinationen av båda som bidrar till färre olyckor. Tesla vill ju visa att en bil som framförs med AP är säkrare än en bil som körs manuellt. De kommer knappast visa data som pekar på att det egentligen är farthållaren som förbättrar säkerheten och inte så mycket auto-steer. Så hade i alla fall jag gjort om jag hade velat bevisa min uppfinnings förträfflighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
I den jämförande datan finns ju bilar som bara har adaptiv farthållare påslagen plus förstås de som inte har något alls påslagen. På detta sätt minskas påverkan av adaptiva farthållaren i statistiken. Själv vet jag att AP hjälper mig i styrandet. Jag har inte en felinställd AP som inte fungerar OK, i min bil finns en AP som hjälper bra mycket mer än vad den stjälper. Den används också mer eller mindre i princip varje körning jag gör så underlaget jag har för den blir ju bara större. Använder man den inte så ökar ju inte direkt insikterna i AP.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 2018.21.9
Om du menar det här med att NHTSA kom fram till att "AP är minst 40% säkrare" så var det precis det som jämfördes, bilar med och utan AP-hårdvara. Hur mycket, om alls, den använts var inget de tittade på, de bara jämförde hur ofta airbagen löste ut i bilar med respektive utan hårdvaran.Svenssons skrev:Tesla är ju öppna med sin data och har delat den med USA:s myndighet. Det går ju att se när AP är påslagen och när den inte är det. Det var ju detta som rapporterades, inte om bara farthållaren var av eller på. Det var ju inte AP bilar som jämfördes mot icke-AP-bilar.mati skrev:Jag tror inte att det är AP, alltså lane-assist, som gör att antalet olyckor minskar. Jag tror att det beror på den adaptiva farthållaren som gör att folk håller mer avstånd, bromsar tidigare, kör eventuellt något lugnare osv.JFAH skrev:.... Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören. Händerna på ratten kommer inte ändra något i ekvationen. Men som sade ovan det är et tlagkrav, och handlar mer om det än något annat.
Men eftersom en Tesla inte går att köpa med enbart adaptiv farthållare, utan bara i kombination med filassistenten, kan man tolka statistiken som att AP förhindrar olyckor. Återigen, det kan och får inte vara sant att AP styr bättre än genomsnittsföraren. I så fall vill jag inte bege mig ut på vägarna längre.
Ingen säger att AP styr bättre än genomsnittsföraren, den lär dock styra bättre än vilken förare som helst som struntar i att titta var man styr. Är ju inte helt ovanligt att förare blir distraherad av något och inte tittar vart hen styr, då är det bättre med lane-assist än utan lane-assist. Antalet olyckor för genomsnittsföraren som inte kör med AP är ju inte direkt noll.
EDIT: Och jo, någon säger visst att AP styr bättre än genomsnittsföraren:
JFAH skrev:Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören.
Svart X75D -17
Re: 2018.21.9
Om du menar att jag (och några andra som tycker att AP fungerar dåligt) har en felinställd AP så bygger detta antagande på en fjärranalys som har gjorts av några medlemmar på detta forum. Det är däremot ingenting jag har fått bekräftat av Tesla. Därmed vill jag inte säga att det inte är nåt fel på min bil, med det är så den fungerar och det får jag acceptera. Min AP beter sig till och från rentav livsfarligt och därmed ökar den inte trafiksäkerheten som jag upplever det. Samtidigt är det i så fall osannolikt att det är just enbart min bil som fungerar dåligt, just eftersom det är fler som klagar. Det verkar ju finnas olika nivåer av funktionsduglighet, som alla anses fungera as designed.Svenssons skrev:...Själv vet jag att AP hjälper mig i styrandet. Jag har inte en felinställd AP som inte fungerar OK, i min bil finns en AP som hjälper bra mycket mer än vad den stjälper. Den används också mer eller mindre i princip varje körning jag gör så underlaget jag har för den blir ju bara större. Använder man den inte så ökar ju inte direkt insikterna i AP.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
Jag har kört ett par dagar nu med 2018.21.9 (AP 2.0). Jag tillhör dem som inte har problem med att bilen propsar på uppmärksamhet och hade antagligen inte märkt skillnad om inte den saken debatterats så flitigt. Jag har antagligen en körställning som lägger lagom moment på ratten för att hålla AP på gott humör. Jag har däremot observerat ett par andra saker som det inte skrivits så mycket om:
1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.
Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.
1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.
Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.
Re: 2018.21.9
Coolt, 2an har jag missat! Kul att det är på plats nu.Lucidor skrev:Jag har kört ett par dagar nu med 2018.21.9 (AP 2.0). Jag tillhör dem som inte har problem med att bilen propsar på uppmärksamhet och hade antagligen inte märkt skillnad om inte den saken debatterats så flitigt. Jag har antagligen en körställning som lägger lagom moment på ratten för att hålla AP på gott humör. Jag har däremot observerat ett par andra saker som det inte skrivits så mycket om:
1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.
Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2018.21.9
Såg verkligen bilen skillnad på en avfart och en helt vanlig fil? Den ser väl bara en massa linjer liksom (tänker jag iaf)Legato skrev:Coolt, 2an har jag missat! Kul att det är på plats nu.Lucidor skrev:Jag har kört ett par dagar nu med 2018.21.9 (AP 2.0). Jag tillhör dem som inte har problem med att bilen propsar på uppmärksamhet och hade antagligen inte märkt skillnad om inte den saken debatterats så flitigt. Jag har antagligen en körställning som lägger lagom moment på ratten för att hålla AP på gott humör. Jag har däremot observerat ett par andra saker som det inte skrivits så mycket om:
1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.
Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2018.21.9
Min erfarenhet är att det mest beror på längden på avfarten i kombination med dagsformen på autopiloten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2018.21.9
Min oxo...bylund skrev:Min erfarenhet är att det mest beror på längden på avfarten i kombination med dagsformen på autopiloten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: 2018.21.9
+1Bjelke skrev:Min oxo...bylund skrev:Min erfarenhet är att det mest beror på längden på avfarten i kombination med dagsformen på autopiloten.
Vid ställen där det finns en kombinerad på/avfart så blir det som en extra "fil" på motorvägen. Och på sådana har jag, sedan länge, kunnat använda AP(2) för att svänga in på avfarten.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: 2018.21.9
Försvann nog med dess trådstartare när han tog bort sitt konto, eller vad som nu hände.Remuz skrev:Försvann AP-klagotråden nu?
Svart X75D -17
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 2018.21.9
Nej, det kontot finns kvar. Men tråden är putzweck.rockard skrev:Försvann nog med dess trådstartare när han tog bort sitt konto, eller vad som nu hände.Remuz skrev:Försvann AP-klagotråden nu?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com