2018.21.9

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: 2018.21.9

Inläggav Teslaägare mgorgis » 12 jun 2018 22:54

Behöver väl inte hålla händerna på ratten, jag rycker pyttelite i ratten så fattar den ;-)
Vill jag att den byter fil utan att hålla i ratten, så rycker jag lite i ratten samtidigt som jag signalerar
http://ts.la/martin1516
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 jun 2018 06:56

Men vad är meningen med att behöva rycka i ratten titt som tätt när varken vägen eller trafikläget kräver det? Kör man till exempel på en väldigt rak väg som i vanliga fall inte kräver några rattrörelser är det ganska jobbigt att behöva kolla skärmen och småstyra hela tiden bara för att AP ska känna av att jag har händerna på ratten. Då är det faktiskt mycket bättre att köra utan AP och bara hålla ratten still.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare TBjorn » 13 jun 2018 08:27

Japp,

Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.

Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 jun 2018 08:46

TBjorn skrev:Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".

Ja, lite så är det ju. I e-Golfen till exempel får man inte släppa ratten mer än nån halv minut eller så innan den börja tjata. Jag antar att Leaf/Ioniq fungerar likadant. Det blir samma sak i Teslan nu. Skilladen är väl att filassistenten i Golfen inte tar över styrningen på samma sätt som AP gör. Det är fortfarande föraren som styr medan bilen bara hjälper till eller tar över när föraren inte gör det. Det är ganska behagligt och intuitivt tycker jag. Jag får ändå ganska ofta ett pling som uppmanar mig att ta över styrningen fastän jag styr själv, men eftersom ratten inte är låst på samma sätt som i Teslan är det inte så jobbigt.
Teslan gör ju precis tvärtom, det är bilen som styr, medan föraren tvingas ta över när bilen gör fel. Ratten är låst och gör motstånd vilket kräver att föraren med kraft styr emot. Det är ganska jobbigt.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Generalbogge » 13 jun 2018 08:47

TBjorn skrev:Japp,

Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.

Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".

Nu har jag iofs inte AP2.5 utan AP2, men för mig har det blivit mycket bättre nu. Nu känner den ju av att man har handen på ratten, vilket den inte gjorde innan. Inte en enda varning på hela vägen till jobbet idag, imponerande. Det brukar alltid varnas ett par gånger, och så får man visa att man visst håller i ratten och är med.

Fick bara två varningar igår, då jag ville provocera den och testa lite. Och det som jag störde mig på var att den gjorde varning med ljud direkt, men visst, då blir det kanske tydligare att bilen vill ha din uppmärksamhet NU.

Har version 2018.21.9 75bdbc11 om det nu finns flera versioner av 2018.21.9
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inläggav JFAH » 13 jun 2018 09:25

En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
JFAH

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 jun 2018 10:08

För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare rockard » 13 jun 2018 10:13

Svenssons skrev:För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.

Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.
Svart X75D -17 - http://ts.la/rickard6721
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inläggav Teslaägare EnTraktor » 13 jun 2018 10:23

rockard skrev:
Svenssons skrev:För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.

Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.

Om din bil är så pass trafikfarlig att du på ett farligt sätt måste rycka i ratten, så föreslår jag att du bokar service snarast, istället för att spamma varje tråd på forumet om det.
Tesla X90D Titanium med AP1
Tesla S100D Deep Blue med AP2

Ska du köpa Tesla? Med min länk får du supercharging till ett värde av 1000 kr http://ts.la/mikael25
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 13 jun 2018 10:24

JFAH skrev:En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.

+1 på den.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S