2018.21.9

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
Jag tror att man är mer benägen att ha ögonen riktade rakt framåt när händerna befinner sig på ratten. Visserligen hade det varit ännu bättre att ha "ögonsensorer" som känner av vart man tittar, men håll-i-ratten-kravet är ändå bra av psykologiska skäl. Den luriga och felaktiga känslan av att kunna slappna av och göra nåt annat infinner sig inte på samma sätt när man tvingas ha händerna på ratten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 2018.21.9

Inlägg av jonas »

Ric skrev:
FAJ skrev:
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?
Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9
17 blir då 8.30
19 blir 9.30

Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.
24h clock.jpg
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: 2018.21.9

Inlägg av Ric »

jonas skrev:
Ric skrev:
FAJ skrev:
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?
Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9
17 blir då 8.30
19 blir 9.30

Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.
Måste erkänna att jag aldrig sett en urtavla numrerad till 24 förut. En styggelse!
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2018.21.9

Inlägg av Wir »

akeller skrev:
Håller med Mati. Händerna på ratten tills Tesla säger annat så slipper vi en massa onödiga olyckor vilket kommer att fördröja övergången till helt autonom körning.
Problemet är att den inte märker att man håller i ratten om man inte gör motstånd. Vilket gör att varningen blinkar fram väldigt ofta och är extremt irriterande. Köra bil irriterad är inte bra. Så om varningen kommer konstant är autopiloten inte användbar.

Dan Holtz @raptorweb skrev:
@elonmusk I really think the 2018.21.9 update was a step backwards for AP safety. The increased nags made it so I simply didn't use AP anymore because even with hands on the wheel it still would nag.
Elon Musk @elonmusk skrev:
Sigh. This is crux of matter: can’t make system too annoying or people won’t use it, negatively affecting safety, but also can’t allow people to get too complacent or safety again suffers. Latest update should have a positive effect on latter issue especially.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 2018.21.9

Inlägg av danni »

Ric skrev:
FAJ skrev:
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?
Äsch, det förstår du väl att ingen vill vara ute och köra bil klockan 05. Sjukt jobbigt. Då ska man ligga i sängen och sova. Mycket trevligare med kl 17 isåfall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
Japp!

Tesla avslöjade ju för bara någon månad sedan att de övervägde detta men tyckte det var för kostsamt:
http://direkt.omniekonomi.se/fordon-tes ... j/a/A2mbxj

Uniti testar:
http://www.corp.smarteye.se/sv/press/pr ... Id=2757455

Smarteye har ju för övrigt sin teknik på väg ut i flera modeller från flera tillverkare:
http://smarteye.se/news/pressrelease-sm ... -customer/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Lustigt för övrigt... Min S har "kraschat" updates sedan 2018.4. Har haft på "to do" att ringa Tesla och försöka få en update pushad. Till min förvåning och stora glädje så installerades nyss 2018.21.9 som den skulle 8-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: 2018.21.9

Inlägg av Fidde »

Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: 2018.21.9

Inlägg av Generalbogge »

Fidde skrev:
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: 2018.21.9

Inlägg av Toja »

Fidde skrev:
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Jag har precis installerat 2018.21.9 på min med AP1.
ska testa ikväll
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: 2018.21.9

Inlägg av TBjorn »

Sjukt störande nu. Första gången jag blivit riktigt sur på bilen. Igår var min pendling på 8 mil enkel väg sjukt avslappnade. Idag kraftig frustration!

Nä detta köper ja inte. Värdet på AP sjönk till max 5000kr tillbehör. De 50000kr jag betalade är det inte värt längre tyvärr. I klass med Nissan Leaf system nu.

Var mycket positiv till Tesla, men detta fick mig att tappa sugen helt!
BV
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: 2018.21.9

Inlägg av TBjorn »

Meddelandet att hålla i ratten kommer nu ca 10 ggr oftare om inte mer. Så ofta att man tappar fokus på trafiken.

Och även om du håller i ratten får du jobba med att få bilen att fatta att du gör det. Så en tur på 8 mil blir en resa med att skaka ratt.

Uppdatera för gud skull inte!!!
BV
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: 2018.21.9

Inlägg av thomas76 »

Informera gärna Tesla om ert missnöje. Förstår varför Tesla vill göra som dom gjort men det kanske inte blev så bra. Själv har jag inte dom pengarna att lägga på autopilot än så jag kan inte prova hur det är.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2018.21.9

Inlägg av Bjelke »

Generalbogge skrev:
Fidde skrev:
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.
Jag har skippat uppdatering ett par gånger varav den ena i typ ett par månader och senast i vintras några veckor, Inga problem :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av Johnalm »

Märker också av en viss skillnad på min bil med AP1 med tätare blinkningar. Dessutom en svagare vit ram runt skärmen, inte lika skarpa kanter som tidigare.

Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Salo
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 apr 2017 20:36
Ort: Örebro

Re: 2018.21.9

Inlägg av Salo »

Johnalm skrev:
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Vad är det för inställning? Har jag missat något?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av Johnalm »

Salo skrev:
Johnalm skrev:
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Vad är det för inställning? Har jag missat något?
Scheduled charging menar du? Den inställningen hittar du under charging osv. Har inte ändrat någon inställning i övrigt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Förstår verkligen inte kritiken. Jag tycker det är självklart att ha händerna på ratten och stör mig inte det minsta på den ökade frekvensen av påminnelser.

Upplevde dock inga jättestora förbättringar trots att jag alltså gick från 2018.4. Lite mjukare och lite mindre "ping-pong" i riktigt långsam kökörning dock. AP2 börjar bli riktigt, riktigt bra nu!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: 2018.21.9

Inlägg av Gralle »

Har haft 2018.21.9 inlagd sedan 10/6. Använder AP1 o märker ingen skillnad på larmintervallet. Klockade idag o larmet kommer efter 50sek så det är nog samma som tidigare.
Model S85D
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2018.21.9

Inlägg av Wir »

Legato skrev:
Förstår verkligen inte kritiken. Jag tycker det är självklart att ha händerna på ratten och stör mig inte det minsta på den ökade frekvensen av påminnelser.
Den märker inte att man har händerna på ratten, så man får sitta och vara fokuserad på att styra emot/kolla efter påminnelser istället för att hålla koll på trafiken.
-- EDIT
Kör läge standard för ratten, vet inte om comfort eller sport påverkar något.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: 2018.21.9

Inlägg av mgorgis »

Behöver väl inte hålla händerna på ratten, jag rycker pyttelite i ratten så fattar den ;-)
Vill jag att den byter fil utan att hålla i ratten, så rycker jag lite i ratten samtidigt som jag signalerar
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

Men vad är meningen med att behöva rycka i ratten titt som tätt när varken vägen eller trafikläget kräver det? Kör man till exempel på en väldigt rak väg som i vanliga fall inte kräver några rattrörelser är det ganska jobbigt att behöva kolla skärmen och småstyra hela tiden bara för att AP ska känna av att jag har händerna på ratten. Då är det faktiskt mycket bättre att köra utan AP och bara hålla ratten still.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: 2018.21.9

Inlägg av TBjorn »

Japp,

Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.

Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
BV
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

TBjorn skrev:
Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Ja, lite så är det ju. I e-Golfen till exempel får man inte släppa ratten mer än nån halv minut eller så innan den börja tjata. Jag antar att Leaf/Ioniq fungerar likadant. Det blir samma sak i Teslan nu. Skilladen är väl att filassistenten i Golfen inte tar över styrningen på samma sätt som AP gör. Det är fortfarande föraren som styr medan bilen bara hjälper till eller tar över när föraren inte gör det. Det är ganska behagligt och intuitivt tycker jag. Jag får ändå ganska ofta ett pling som uppmanar mig att ta över styrningen fastän jag styr själv, men eftersom ratten inte är låst på samma sätt som i Teslan är det inte så jobbigt.
Teslan gör ju precis tvärtom, det är bilen som styr, medan föraren tvingas ta över när bilen gör fel. Ratten är låst och gör motstånd vilket kräver att föraren med kraft styr emot. Det är ganska jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: 2018.21.9

Inlägg av Generalbogge »

TBjorn skrev:
Japp,

Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.

Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Nu har jag iofs inte AP2.5 utan AP2, men för mig har det blivit mycket bättre nu. Nu känner den ju av att man har handen på ratten, vilket den inte gjorde innan. Inte en enda varning på hela vägen till jobbet idag, imponerande. Det brukar alltid varnas ett par gånger, och så får man visa att man visst håller i ratten och är med.

Fick bara två varningar igår, då jag ville provocera den och testa lite. Och det som jag störde mig på var att den gjorde varning med ljud direkt, men visst, då blir det kanske tydligare att bilen vill ha din uppmärksamhet NU.

Har version 2018.21.9 75bdbc11 om det nu finns flera versioner av 2018.21.9
Model S 90D -2017 Titanium
Skriv svar