2018.21.9
Moderator: Redaktion
2018.21.9
Fick 2018.21.9 uppdateringen i morse och har nu provkört. Märker ingen skillnad på AP under den körning jag gjorde, förutom att jag måste hålla handen på ratten var 20-25 sec hastighet över 109 km/Tim under detta så verkar intervallet vara 35-40 sec.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: 2018.21.9
Usch då, jag som precis uppdaterade till den. Låter som den blivit oanvändbar. Hålla händerna på ratten detekteras ju genom att göra motstånd, vilket är irriterande på en raksträcka.
Hade en period då bilen konstant gnällde om att hålla händerna på ratten fast jag höll i den hela tiden.
Hade en period då bilen konstant gnällde om att hålla händerna på ratten fast jag höll i den hela tiden.
Model S 90D -17
Re: 2018.21.9
Wir skrev:Usch då, jag som precis uppdaterade till den. Låter som den blivit oanvändbar. Hålla händerna på ratten detekteras ju genom att göra motstånd, vilket är irriterande på en raksträcka.
Hade en period då bilen konstant gnällde om att hålla händerna på ratten fast jag höll i den hela tiden.
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
Upplever att ljusvarningen att hålla handen på ratten är sämre nu än tidigare. Numera är det ett pulserande ljus från toppen av instrumentpanelen.
Re: 2018.21.9
ovelundkvist skrev:Samma här. Har åkt någon halvtimme på motorväg och det är ett jävla tjat numera...
Håller med att det blir lite väl tjatigt, tyvärr en konsekvensen när några få förare missbrukat systemet. Kan dock tycka att det är bra, att man tvingas hålla händera på ratten, då AP fortfarande är en beta produkt. Många glömer nog detta när man glider fram med AP aktiv på motorvägar och landsvägar och bilen kör helt själv.
Re: 2018.21.9
Att den tjatar så fort man kör utan att hålla i ratten är bara rätt tycker jag. Det är vansinne att tro att bilen kan köra själv, och det borde ha varit mycket hårdare krav på det från första början. Bara synd att det kommer först nu. För nu har folk vant sig att de kan köra med händerna i knät och då blir det gnäll när den möjligheten försvinner.
Men att den tjatar så mycket trots att man håller i ratten är bara irriterande.
Men att den tjatar så mycket trots att man håller i ratten är bara irriterande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
Håller med Mati. Händerna på ratten tills Tesla säger annat så slipper vi en massa onödiga olyckor vilket kommer att fördröja övergången till helt autonom körning.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Re: 2018.21.9
Brukar ha armbågen på mittenstödet och höger tumme lite lätt belastande ratten kl 17, funkar väldigt bra för att slippa bli påmind.
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 2018.21.9
Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 2018.21.9
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?FAJ skrev:Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
Re: 2018.21.9
Jag tror att man är mer benägen att ha ögonen riktade rakt framåt när händerna befinner sig på ratten. Visserligen hade det varit ännu bättre att ha "ögonsensorer" som känner av vart man tittar, men håll-i-ratten-kravet är ändå bra av psykologiska skäl. Den luriga och felaktiga känslan av att kunna slappna av och göra nåt annat infinner sig inte på samma sätt när man tvingas ha händerna på ratten.Gustafsson skrev:Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 2018.21.9
Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9Ric skrev:En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?FAJ skrev:Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
17 blir då 8.30
19 blir 9.30
Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: 2018.21.9
Måste erkänna att jag aldrig sett en urtavla numrerad till 24 förut. En styggelse!jonas skrev:Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9Ric skrev:En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?FAJ skrev:Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
17 blir då 8.30
19 blir 9.30
Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.
Re: 2018.21.9
Problemet är att den inte märker att man håller i ratten om man inte gör motstånd. Vilket gör att varningen blinkar fram väldigt ofta och är extremt irriterande. Köra bil irriterad är inte bra. Så om varningen kommer konstant är autopiloten inte användbar.akeller skrev:Håller med Mati. Händerna på ratten tills Tesla säger annat så slipper vi en massa onödiga olyckor vilket kommer att fördröja övergången till helt autonom körning.
Dan Holtz @raptorweb skrev:@elonmusk I really think the 2018.21.9 update was a step backwards for AP safety. The increased nags made it so I simply didn't use AP anymore because even with hands on the wheel it still would nag.
Elon Musk @elonmusk skrev:Sigh. This is crux of matter: can’t make system too annoying or people won’t use it, negatively affecting safety, but also can’t allow people to get too complacent or safety again suffers. Latest update should have a positive effect on latter issue especially.
Model S 90D -17
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 2018.21.9
Äsch, det förstår du väl att ingen vill vara ute och köra bil klockan 05. Sjukt jobbigt. Då ska man ligga i sängen och sova. Mycket trevligare med kl 17 isåfall.Ric skrev:En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?FAJ skrev:Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 2018.21.9
Japp!Gustafsson skrev:Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
Tesla avslöjade ju för bara någon månad sedan att de övervägde detta men tyckte det var för kostsamt:
http://direkt.omniekonomi.se/fordon-tes ... j/a/A2mbxj
Uniti testar:
http://www.corp.smarteye.se/sv/press/pr ... Id=2757455
Smarteye har ju för övrigt sin teknik på väg ut i flera modeller från flera tillverkare:
http://smarteye.se/news/pressrelease-sm ... -customer/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Lustigt för övrigt... Min S har "kraschat" updates sedan 2018.4. Har haft på "to do" att ringa Tesla och försöka få en update pushad. Till min förvåning och stora glädje så installerades nyss 2018.21.9 som den skulle
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 2018.21.9
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: 2018.21.9
Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.Fidde skrev:Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: 2018.21.9
Jag har precis installerat 2018.21.9 på min med AP1.Fidde skrev:Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
ska testa ikväll
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: 2018.21.9
Sjukt störande nu. Första gången jag blivit riktigt sur på bilen. Igår var min pendling på 8 mil enkel väg sjukt avslappnade. Idag kraftig frustration!
Nä detta köper ja inte. Värdet på AP sjönk till max 5000kr tillbehör. De 50000kr jag betalade är det inte värt längre tyvärr. I klass med Nissan Leaf system nu.
Var mycket positiv till Tesla, men detta fick mig att tappa sugen helt!
Nä detta köper ja inte. Värdet på AP sjönk till max 5000kr tillbehör. De 50000kr jag betalade är det inte värt längre tyvärr. I klass med Nissan Leaf system nu.
Var mycket positiv till Tesla, men detta fick mig att tappa sugen helt!
BV
Re: 2018.21.9
Meddelandet att hålla i ratten kommer nu ca 10 ggr oftare om inte mer. Så ofta att man tappar fokus på trafiken.
Och även om du håller i ratten får du jobba med att få bilen att fatta att du gör det. Så en tur på 8 mil blir en resa med att skaka ratt.
Uppdatera för gud skull inte!!!
Och även om du håller i ratten får du jobba med att få bilen att fatta att du gör det. Så en tur på 8 mil blir en resa med att skaka ratt.
Uppdatera för gud skull inte!!!
BV
Re: 2018.21.9
Informera gärna Tesla om ert missnöje. Förstår varför Tesla vill göra som dom gjort men det kanske inte blev så bra. Själv har jag inte dom pengarna att lägga på autopilot än så jag kan inte prova hur det är.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 2018.21.9
Jag har skippat uppdatering ett par gånger varav den ena i typ ett par månader och senast i vintras några veckor, Inga problemGeneralbogge skrev:Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.Fidde skrev:Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 2018.21.9
Märker också av en viss skillnad på min bil med AP1 med tätare blinkningar. Dessutom en svagare vit ram runt skärmen, inte lika skarpa kanter som tidigare.
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14