Sida 1 av 5

2018.21.9

Postat: 11 jun 2018 18:24
av FAJ
Fick 2018.21.9 uppdateringen i morse och har nu provkört. Märker ingen skillnad på AP under den körning jag gjorde, förutom att jag måste hålla handen på ratten var 20-25 sec hastighet över 109 km/Tim under detta så verkar intervallet vara 35-40 sec.

Re: 2018.21.9

Postat: 11 jun 2018 19:18
av ovelundkvist
Samma här. Har åkt någon halvtimme på motorväg och det är ett jävla tjat numera...

Re: 2018.21.9

Postat: 11 jun 2018 19:25
av Wir
Usch då, jag som precis uppdaterade till den. Låter som den blivit oanvändbar. Hålla händerna på ratten detekteras ju genom att göra motstånd, vilket är irriterande på en raksträcka.

Hade en period då bilen konstant gnällde om att hålla händerna på ratten fast jag höll i den hela tiden.

Re: 2018.21.9

Postat: 11 jun 2018 20:21
av FAJ
Wir skrev:
Usch då, jag som precis uppdaterade till den. Låter som den blivit oanvändbar. Hålla händerna på ratten detekteras ju genom att göra motstånd, vilket är irriterande på en raksträcka.

Hade en period då bilen konstant gnällde om att hålla händerna på ratten fast jag höll i den hela tiden.

Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.

Upplever att ljusvarningen att hålla handen på ratten är sämre nu än tidigare. Numera är det ett pulserande ljus från toppen av instrumentpanelen.

Re: 2018.21.9

Postat: 11 jun 2018 20:50
av FAJ
ovelundkvist skrev:
Samma här. Har åkt någon halvtimme på motorväg och det är ett jävla tjat numera...

Håller med att det blir lite väl tjatigt, tyvärr en konsekvensen när några få förare missbrukat systemet. Kan dock tycka att det är bra, att man tvingas hålla händera på ratten, då AP fortfarande är en beta produkt. Många glömer nog detta när man glider fram med AP aktiv på motorvägar och landsvägar och bilen kör helt själv.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 07:14
av mati
Att den tjatar så fort man kör utan att hålla i ratten är bara rätt tycker jag. Det är vansinne att tro att bilen kan köra själv, och det borde ha varit mycket hårdare krav på det från första början. Bara synd att det kommer först nu. För nu har folk vant sig att de kan köra med händerna i knät och då blir det gnäll när den möjligheten försvinner.
Men att den tjatar så mycket trots att man håller i ratten är bara irriterande.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 07:56
av akeller
Håller med Mati. Händerna på ratten tills Tesla säger annat så slipper vi en massa onödiga olyckor vilket kommer att fördröja övergången till helt autonom körning.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 08:03
av MartinCB
Brukar ha armbågen på mittenstödet och höger tumme lite lätt belastande ratten kl 17, funkar väldigt bra för att slippa bli påmind.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 08:07
av Gustafsson
Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 08:13
av Ric
FAJ skrev:
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 08:26
av mati
Gustafsson skrev:
Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
Jag tror att man är mer benägen att ha ögonen riktade rakt framåt när händerna befinner sig på ratten. Visserligen hade det varit ännu bättre att ha "ögonsensorer" som känner av vart man tittar, men håll-i-ratten-kravet är ändå bra av psykologiska skäl. Den luriga och felaktiga känslan av att kunna slappna av och göra nåt annat infinner sig inte på samma sätt när man tvingas ha händerna på ratten.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 08:53
av jonas
Ric skrev:
FAJ skrev:
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?
Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9
17 blir då 8.30
19 blir 9.30

Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 09:00
av Ric
jonas skrev:
Ric skrev:
FAJ skrev:
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?
Kl 18 är väl det vi normalt kallar kl 9
17 blir då 8.30
19 blir 9.30

Håller med om att det blir förvirrande när man gärna vill tro att man med 19 menar 7. Men i teorin blir det ju inte så enligt de 24h klockor jag hittar.
Måste erkänna att jag aldrig sett en urtavla numrerad till 24 förut. En styggelse!

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 09:21
av Wir
akeller skrev:
Håller med Mati. Händerna på ratten tills Tesla säger annat så slipper vi en massa onödiga olyckor vilket kommer att fördröja övergången till helt autonom körning.
Problemet är att den inte märker att man håller i ratten om man inte gör motstånd. Vilket gör att varningen blinkar fram väldigt ofta och är extremt irriterande. Köra bil irriterad är inte bra. Så om varningen kommer konstant är autopiloten inte användbar.

Dan Holtz @raptorweb skrev:
@elonmusk I really think the 2018.21.9 update was a step backwards for AP safety. The increased nags made it so I simply didn't use AP anymore because even with hands on the wheel it still would nag.
Elon Musk @elonmusk skrev:
Sigh. This is crux of matter: can’t make system too annoying or people won’t use it, negatively affecting safety, but also can’t allow people to get too complacent or safety again suffers. Latest update should have a positive effect on latter issue especially.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 09:26
av danni
Ric skrev:
FAJ skrev:
Om du håller vänsterhanden kl 19 alt högerhandkl kl 17 så skapas ett moment som sensorn känner av. Lägger du handek kl 18 så kommer sensorn inte uppfatat att du håller handen på ratten.
En urtavla är numrerad från ett till tolv. När började vi beskriva en urtavla med tal över tolv?
Äsch, det förstår du väl att ingen vill vara ute och köra bil klockan 05. Sjukt jobbigt. Då ska man ligga i sängen och sova. Mycket trevligare med kl 17 isåfall.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 09:47
av Legato
Gustafsson skrev:
Fast var händerna är är kanske inte det viktigaste, det är var ögonen befinner sig som avgör. Visst hindrar "händerna på ratten" en del tokigheter som AP allt mer sällan gör, men det hade inte hindrat någon av de mer omskrivna olyckorna där föraren bränner rätt in i mitträcke eller stillastående lastbil.
Japp!

Tesla avslöjade ju för bara någon månad sedan att de övervägde detta men tyckte det var för kostsamt:
http://direkt.omniekonomi.se/fordon-tes ... j/a/A2mbxj

Uniti testar:
http://www.corp.smarteye.se/sv/press/pr ... Id=2757455

Smarteye har ju för övrigt sin teknik på väg ut i flera modeller från flera tillverkare:
http://smarteye.se/news/pressrelease-sm ... -customer/

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 11:33
av Legato
Lustigt för övrigt... Min S har "kraschat" updates sedan 2018.4. Har haft på "to do" att ringa Tesla och försöka få en update pushad. Till min förvåning och stora glädje så installerades nyss 2018.21.9 som den skulle 8-)

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 14:30
av Fidde
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 14:36
av Generalbogge
Fidde skrev:
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 14:50
av Toja
Fidde skrev:
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Jag har precis installerat 2018.21.9 på min med AP1.
ska testa ikväll

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 17:32
av TBjorn
Sjukt störande nu. Första gången jag blivit riktigt sur på bilen. Igår var min pendling på 8 mil enkel väg sjukt avslappnade. Idag kraftig frustration!

Nä detta köper ja inte. Värdet på AP sjönk till max 5000kr tillbehör. De 50000kr jag betalade är det inte värt längre tyvärr. I klass med Nissan Leaf system nu.

Var mycket positiv till Tesla, men detta fick mig att tappa sugen helt!

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 18:00
av TBjorn
Meddelandet att hålla i ratten kommer nu ca 10 ggr oftare om inte mer. Så ofta att man tappar fokus på trafiken.

Och även om du håller i ratten får du jobba med att få bilen att fatta att du gör det. Så en tur på 8 mil blir en resa med att skaka ratt.

Uppdatera för gud skull inte!!!

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 18:11
av thomas76
Informera gärna Tesla om ert missnöje. Förstår varför Tesla vill göra som dom gjort men det kanske inte blev så bra. Själv har jag inte dom pengarna att lägga på autopilot än så jag kan inte prova hur det är.

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 18:50
av Bjelke
Generalbogge skrev:
Fidde skrev:
Gäller de mer frekventa kontrollerna att händerna är på ratten även AP1?
Hur länge kan man vänta med att aktivera en uppdatering?
Jag lyckades skjuta upp en förra året, som flera hade rapporterat var buggig. Det kom sedan en ny inom en vecka eller två, som jag sedan körde på istället. Så om det inte ändrats sedan dess, så kan du nog skippa denna helt, även om bilen säkert kommer att tjata lite på dig.
Jag har skippat uppdatering ett par gånger varav den ena i typ ett par månader och senast i vintras några veckor, Inga problem :)

Re: 2018.21.9

Postat: 12 jun 2018 19:16
av Johnalm
Märker också av en viss skillnad på min bil med AP1 med tätare blinkningar. Dessutom en svagare vit ram runt skärmen, inte lika skarpa kanter som tidigare.

Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).