2018.21.9

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

JFAH skrev:
.... Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören. Händerna på ratten kommer inte ändra något i ekvationen. Men som sade ovan det är et tlagkrav, och handlar mer om det än något annat.
Jag tror inte att det är AP, alltså lane-assist, som gör att antalet olyckor minskar. Jag tror att det beror på den adaptiva farthållaren som gör att folk håller mer avstånd, bromsar tidigare, kör eventuellt något lugnare osv.
Men eftersom en Tesla inte går att köpa med enbart adaptiv farthållare, utan bara i kombination med filassistenten, kan man tolka statistiken som att AP förhindrar olyckor. Återigen, det kan och får inte vara sant att AP styr bättre än genomsnittsföraren. I så fall vill jag inte bege mig ut på vägarna längre. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 2018.21.9

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
JFAH skrev:
.... Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören. Händerna på ratten kommer inte ändra något i ekvationen. Men som sade ovan det är et tlagkrav, och handlar mer om det än något annat.
Jag tror inte att det är AP, alltså lane-assist, som gör att antalet olyckor minskar. Jag tror att det beror på den adaptiva farthållaren som gör att folk håller mer avstånd, bromsar tidigare, kör eventuellt något lugnare osv.
Men eftersom en Tesla inte går att köpa med enbart adaptiv farthållare, utan bara i kombination med filassistenten, kan man tolka statistiken som att AP förhindrar olyckor. Återigen, det kan och får inte vara sant att AP styr bättre än genomsnittsföraren. I så fall vill jag inte bege mig ut på vägarna längre. :shock:
Tesla är ju öppna med sin data och har delat den med USA:s myndighet. Det går ju att se när AP är påslagen och när den inte är det. Det var ju detta som rapporterades, inte om bara farthållaren var av eller på. Det var ju inte AP bilar som jämfördes mot icke-AP-bilar.

Ingen säger att AP styr bättre än genomsnittsföraren, den lär dock styra bättre än vilken förare som helst som struntar i att titta var man styr. Är ju inte helt ovanligt att förare blir distraherad av något och inte tittar vart hen styr, då är det bättre med lane-assist än utan lane-assist. Antalet olyckor för genomsnittsföraren som inte kör med AP är ju inte direkt noll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

Fast det framgår väl inte exakt varför bilarna som körs på AP är inblandade i färre olyckor. Det hade kanske varit lika bra eller till och med ännu bättre om de enbart hade kört med den adaptiva farthållaren. En manick som varje modern bil har. Men i och med att AP inkluderar alltid den adaptiva farthållaren är det troligen inte så lätt att se om det är auto-steer, farthållaren, eller kombinationen av båda som bidrar till färre olyckor. Tesla vill ju visa att en bil som framförs med AP är säkrare än en bil som körs manuellt. De kommer knappast visa data som pekar på att det egentligen är farthållaren som förbättrar säkerheten och inte så mycket auto-steer. Så hade i alla fall jag gjort om jag hade velat bevisa min uppfinnings förträfflighet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 2018.21.9

Inlägg av Svenssons »

I den jämförande datan finns ju bilar som bara har adaptiv farthållare påslagen plus förstås de som inte har något alls påslagen. På detta sätt minskas påverkan av adaptiva farthållaren i statistiken. Själv vet jag att AP hjälper mig i styrandet. Jag har inte en felinställd AP som inte fungerar OK, i min bil finns en AP som hjälper bra mycket mer än vad den stjälper. Den används också mer eller mindre i princip varje körning jag gör så underlaget jag har för den blir ju bara större. Använder man den inte så ökar ju inte direkt insikterna i AP.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: 2018.21.9

Inlägg av rockard »

Svenssons skrev:
mati skrev:
JFAH skrev:
.... Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören. Händerna på ratten kommer inte ändra något i ekvationen. Men som sade ovan det är et tlagkrav, och handlar mer om det än något annat.
Jag tror inte att det är AP, alltså lane-assist, som gör att antalet olyckor minskar. Jag tror att det beror på den adaptiva farthållaren som gör att folk håller mer avstånd, bromsar tidigare, kör eventuellt något lugnare osv.
Men eftersom en Tesla inte går att köpa med enbart adaptiv farthållare, utan bara i kombination med filassistenten, kan man tolka statistiken som att AP förhindrar olyckor. Återigen, det kan och får inte vara sant att AP styr bättre än genomsnittsföraren. I så fall vill jag inte bege mig ut på vägarna längre. :shock:
Tesla är ju öppna med sin data och har delat den med USA:s myndighet. Det går ju att se när AP är påslagen och när den inte är det. Det var ju detta som rapporterades, inte om bara farthållaren var av eller på. Det var ju inte AP bilar som jämfördes mot icke-AP-bilar.

Ingen säger att AP styr bättre än genomsnittsföraren, den lär dock styra bättre än vilken förare som helst som struntar i att titta var man styr. Är ju inte helt ovanligt att förare blir distraherad av något och inte tittar vart hen styr, då är det bättre med lane-assist än utan lane-assist. Antalet olyckor för genomsnittsföraren som inte kör med AP är ju inte direkt noll.
Om du menar det här med att NHTSA kom fram till att "AP är minst 40% säkrare" så var det precis det som jämfördes, bilar med och utan AP-hårdvara. Hur mycket, om alls, den använts var inget de tittade på, de bara jämförde hur ofta airbagen löste ut i bilar med respektive utan hårdvaran.

EDIT: Och jo, någon säger visst att AP styr bättre än genomsnittsföraren:
JFAH skrev:
Att ap visat sig ha lägre antal olyckor /kilometer beror helt enkelt på att den är bättre än genomsnitts schauffören.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
...Själv vet jag att AP hjälper mig i styrandet. Jag har inte en felinställd AP som inte fungerar OK, i min bil finns en AP som hjälper bra mycket mer än vad den stjälper. Den används också mer eller mindre i princip varje körning jag gör så underlaget jag har för den blir ju bara större. Använder man den inte så ökar ju inte direkt insikterna i AP.
Om du menar att jag (och några andra som tycker att AP fungerar dåligt) har en felinställd AP så bygger detta antagande på en fjärranalys som har gjorts av några medlemmar på detta forum. Det är däremot ingenting jag har fått bekräftat av Tesla. Därmed vill jag inte säga att det inte är nåt fel på min bil, med det är så den fungerar och det får jag acceptera. Min AP beter sig till och från rentav livsfarligt och därmed ökar den inte trafiksäkerheten som jag upplever det. Samtidigt är det i så fall osannolikt att det är just enbart min bil som fungerar dåligt, just eftersom det är fler som klagar. Det verkar ju finnas olika nivåer av funktionsduglighet, som alla anses fungera as designed.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: 2018.21.9

Inlägg av Lucidor »

Jag har kört ett par dagar nu med 2018.21.9 (AP 2.0). Jag tillhör dem som inte har problem med att bilen propsar på uppmärksamhet och hade antagligen inte märkt skillnad om inte den saken debatterats så flitigt. Jag har antagligen en körställning som lägger lagom moment på ratten för att hålla AP på gott humör. Jag har däremot observerat ett par andra saker som det inte skrivits så mycket om:

1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.

Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10261
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Lucidor skrev:
Jag har kört ett par dagar nu med 2018.21.9 (AP 2.0). Jag tillhör dem som inte har problem med att bilen propsar på uppmärksamhet och hade antagligen inte märkt skillnad om inte den saken debatterats så flitigt. Jag har antagligen en körställning som lägger lagom moment på ratten för att hålla AP på gott humör. Jag har däremot observerat ett par andra saker som det inte skrivits så mycket om:

1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.

Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.
Coolt, 2an har jag missat! Kul att det är på plats nu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2018.21.9

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Lucidor skrev:
Jag har kört ett par dagar nu med 2018.21.9 (AP 2.0). Jag tillhör dem som inte har problem med att bilen propsar på uppmärksamhet och hade antagligen inte märkt skillnad om inte den saken debatterats så flitigt. Jag har antagligen en körställning som lägger lagom moment på ratten för att hålla AP på gott humör. Jag har däremot observerat ett par andra saker som det inte skrivits så mycket om:

1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.

Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.
Coolt, 2an har jag missat! Kul att det är på plats nu.
Såg verkligen bilen skillnad på en avfart och en helt vanlig fil? Den ser väl bara en massa linjer liksom (tänker jag iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av bylund »

Min erfarenhet är att det mest beror på längden på avfarten i kombination med dagsformen på autopiloten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2018.21.9

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Min erfarenhet är att det mest beror på längden på avfarten i kombination med dagsformen på autopiloten.
Min oxo...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: 2018.21.9

Inlägg av ellerstrom »

Bjelke skrev:
bylund skrev:
Min erfarenhet är att det mest beror på längden på avfarten i kombination med dagsformen på autopiloten.
Min oxo...
+1

Vid ställen där det finns en kombinerad på/avfart så blir det som en extra "fil" på motorvägen. Och på sådana har jag, sedan länge, kunnat använda AP(2) för att svänga in på avfarten.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av Remuz »

Försvann AP-klagotråden nu?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: 2018.21.9

Inlägg av rockard »

Remuz skrev:
Försvann AP-klagotråden nu?
Försvann nog med dess trådstartare när han tog bort sitt konto, eller vad som nu hände.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 2018.21.9

Inlägg av danni »

rockard skrev:
Remuz skrev:
Försvann AP-klagotråden nu?
Försvann nog med dess trådstartare när han tog bort sitt konto, eller vad som nu hände.
Nej, det kontot finns kvar. Men tråden är putzweck.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 2018.21.9

Inlägg av e5m1r »

Tibor skrev sista inlägget och där skrev han att tråden tas bort på ts uppmaning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: 2018.21.9

Inlägg av Kulingen »

Jag tycker 2018.21.9 fungerar jättefint iaf
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 2018.21.9

Inlägg av oscfor »

Lucidor skrev:
Jag har kört ett par dagar nu med 2018.21.9 (AP 2.0). Jag tillhör dem som inte har problem med att bilen propsar på uppmärksamhet och hade antagligen inte märkt skillnad om inte den saken debatterats så flitigt. Jag har antagligen en körställning som lägger lagom moment på ratten för att hålla AP på gott humör. Jag har däremot observerat ett par andra saker som det inte skrivits så mycket om:

1. Den låser på bilen framför så liknande sätt som AP 1.0 med skillnaden att ledarbilen ritas vit snarare än blå som i AP 1.0. Jag har dock begränsad erfarenhet av AP 1.0 och kan inte avgöra om det är fler saker som skiljer.
2. AP kan byta fil till avfarter. Jag åker efter varje arbetsdag på E18 söderut från Täby och svänger av mot Bergshamra. Nu renderas avfarten som en fil och blinkar jag så flyttar sig bilen dit. Tidigare har jag bara kunnat byta till andra filer, inte avfarter.
3. Jag upplever bilen som mer medveten om andra bilar som är på väg in i min fil. Jag behöver inte ingripa lika ofta för att släppa in dem framför mig.

Dessa förändringar kan eventuellt ha kommit med en tidigare version som jag missat.

Vad det gäller 1 kan den även markera två bilar som aktiva om man t ex byter fil eller bilarna framför byter fil. Intressant!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: 2018.21.9

Inlägg av Lucidor »

bylund skrev:
Min erfarenhet är att det mest beror på längden på avfarten i kombination med dagsformen på autopiloten.
Den avfart jag refererade till passerar jag varje arbetsdag och jag har inte fått den att byta fil där tidigare. Jag provade idag också och filbytet fungerade igen. Det är nog så att AP gradvis blir bättre och klarar succesivt fler lite svårare körfall. Med varje ny release av AP brukar jag också testa kurvan strax efter avfarten som är en mycket tvär 90-graderssväng ned på Bergsahamraleden. Den svängen klarar den fortfarande inte tyvärr. Den behöver antagligen använda kamerorna i B-stolparna för att kunna följa filmarkeringen. Jag hoppas den fixar det med den utlovade releasen i augusti.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av Remuz »

Lägger min film från resan till jobbet imorse här då. Ber om ursäkt att jag är så dataokunnig att den är åt fel håll. Kanske för jag bytte några sekunder in i den.



Så funkar Ap2 för mig i lånebilen. Alla andra filmer på mitt konto visar hur Ap2 funkar på min egna bil (Dvs inte funkar).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

Jäklar vad många bilar den kan se samtidigt i grannfilerna. Och långt fram också. Min har nog aldrig sett mer än max två bilar i någon av filerna. Och då var de väldigt nära mig. Häftigt att se hur det ska se ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av Remuz »

Det är nytt i denna version. Innan såg den inget i grannfilerna och max två framför.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Det är nytt i denna version. Innan såg den inget i grannfilerna och max två framför.
Ja, jo, det begriper jag att det är nytt iom senaste version. Men min bil har hittills aldrig visat mer än två bilar i grannfilerna, även om det fanns betydligt fler där. Din loaner verkar kunna visa 3-4 bilar på varje sida.
Min är nog närsynt eller nåt. Precis som jag själv. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: 2018.21.9

Inlägg av Tars »

Remuz skrev:
Lägger min film från resan till jobbet imorse här då. Ber om ursäkt att jag är så dataokunnig att den är åt fel håll. Kanske för jag bytte några sekunder in i den.



Så funkar Ap2 för mig i lånebilen. Alla andra filmer på mitt konto visar hur Ap2 funkar på min egna bil (Dvs inte funkar).
Bra musiksmak!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av Remuz »

Tars skrev:

Bra musiksmak!
Spotify radio på Rammstein Feuer Frei råkade det vara just denna gång :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar