4 Månaders lång reparationstid vid krock

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Krockade med min Model S den 12 Februari och fortfarande efter 4 månader väntar verkstan på reservdelar från Tesla. :x
Är här någon som har liknade erfarenhet?
https://www.tickcounter.com/countup/656 ... eservdelar
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av bylund »

Vad är det för delar du väntar på?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Flyttade en Kia Picanta 6 meter (nere till höger i bild) vid ishalka på Hallandsåsen och då behövs 90 utbytesdelar säger verkstan. De saknar fortfarande 24 och har idag, efter 4 månader, inte påbörjat reparationen :evil:
Ingen våldsam krock, ingen airbag löste ut och ingen riktning av ramen krävs så det är diverse utbytesdelar till frampartiet som krävs, vilka exakt vet jag inte.
2018-02-12 18.42.26.jpg
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Delta »

Under mina fyra år har jag haft 3 skador:

Kolliderade med en svan på E4 vid Mjölby med min P85. Körbar efteråt. Väntade på delar ca en månad. Reparerades i Mölnlycke på knappt två veckor. Hertz/Volvo lånebil. Trygg-Hansa.

Kolliderade med en räv på E6 vid Malmö ringväg med min P85. Körbar efteråt. Väntade på delar ca två dagar. Reparerades hos DAS i Rödovre, Köpenhamn på under en vecka. DAS har fri Skoda lånebil under tiden. Trygg-Hansa.

Kolliderade med en mindre trästubbe på E6 vid Falkenberg som trillade av från en lastbil på väg till Värö. Hade då min nya 90D. Körbar efteråt. Fixades av min lokala lackerare på mindre än en vecka. Protector valde jag bort eftersom de ville ha 16800 i självrisk, lackeraren tog 6000 som jag betalade ur egen ficka.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Jocce »

JoakimG skrev:
Krockade med min Model S den 12 Februari och fortfarande efter 4 månader väntar verkstan på reservdelar från Tesla. :x
Är här någon som har liknade erfarenhet?
https://www.tickcounter.com/countup/656 ... eservdelar

Beror på Försäkringsbolag samt vilken verkstad de tillåter/använder också.

Lyckades få en buckla på min sommarbil i Oktober. I Januari hade de tid att fixa/lacka...

Värsta att jag fått en repa nu, lär få köra med den hela säsongen tyvärr :(


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
hoynala
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 27 dec 2016 13:28

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av hoynala »

Fakta är att Tesla har mkt stora problem med vissa reservdelar, 3-5 månader är ganska ”normalt” för dessa. När det gäller mindre skador är detta oftast inga problem alls. Försäkringsbolag har ingen större betydelse då vissa delar inte finns så spelar detta mindre roll.

( har mkt bra kontakt med en av Teslas större plåtverkstäder )
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av bat »

Är bilen inte körbar blir det rätt problematiskt. Hyrbil från försäkringsbolaget har man sällan mer än 45 dagar. Sedan blir det väldigt dyrt att vänta ytterligare en lång tid. Känns som Tesla har väldigt begränsade lager av reservdelar och behöver gå till sina underleverantörer. Svårt att se att det skulle ta sådan lång tid annars.
Användarvisningsbild
I Am Titanium
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 jan 2016 16:43
Ort: Sundsvall

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av I Am Titanium »

JoakimG skrev:
Krockade med min Model S den 12 Februari och fortfarande efter 4 månader väntar verkstan på reservdelar från Tesla. :x
Är här någon som har liknade erfarenhet?
https://www.tickcounter.com/countup/656 ... eservdelar
Jag krockade med en älg 1 oktober i fjol fick tillbaka det 1 feb i år, första 45 dagarna hade jag hyrbil, sedan ställde Tesla upp grandiost med Teslabilar resterande tiden. Dom var verkligen serviceminded.
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! Referral Link http://---
TMS 70D 2016
TMS 75D 2019
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Ännu en vecka med bilen på verkstad som inte får reservdelar :-((((
lasse62
Inlägg: 21
Blev medlem: 08 sep 2015 01:42
Ort: Krokom

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av lasse62 »

Det tog 3 mån att laga min men då var det 2 mån väntan på delarna. Det är ganska värdelöst att dom inte kan få fram reservdelar.
20171117_200416.jpg
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Då har det gått ännu 10 dagar med bilen på verkstad och utan reservdelar, totalt 132 dagar nu!

https://www.tickcounter.com/countup/656 ... eservdelar
Det har gått fullständigt troll i detta. Efter mycket stoj och väsen har nu verkstan fått besked från Tesla Holland att de inte har någon beställning på reservdelar :x
Fantastiskt svar eftersom de fått en beställning på 90 delar i februari och några veckor senare levererat alla utom 24 delar och restnoterat resterande dessa för senare leverans. Detta finns det mail bevis för!
Tesla krävde nu att verkstan skulle lägga en ny beställning eftersom de uppenbarligen slarvat bort den tidigare.

Nu har Tesla Sverige gått in och betalar hyrbil för mig, en klen tröst eftersom jag betalar 7000 per månad i leasing för en bil som står på verkstad, 28 000 kr är det uppe i nu.

Det enda roliga är att en säljare från Tesla ringde för någon vecka sedan och meddelade att bilen nu fyller snart 3 år och undrade om det inte var dags för en ny :lol: Mitt svar förändrade hans världsuppfattning.

Jag citerar verkstan i Helsingborg "Första bilen säljs med marknadsföring och av säljare och den andra och följande bilar säljs av service och verkstad"

Kör numera 20 mil om dagen med en hyrd Volvo V40 som luktar diesel.

Ska man skratta eller gråta?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Kulingen »

Skroten i Vimmerby har en massa krockskadade Teslor, kunde inte Tesla leta delar där?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Tars »

Kulingen skrev:
Skroten i Vimmerby har en massa krockskadade Teslor, kunde inte Tesla leta delar där?
Håller med. Mycket av delarna är i nyskick, och de har superservice!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av mati »

JoakimG skrev:
Det enda roliga är att en säljare från Tesla ringde för någon vecka sedan och meddelade att bilen nu fyller snart 3 år och undrade om det inte var dags för en ny :lol: Mitt svar förändrade hans världsuppfattning.
Får jag gissa att ditt svar inte var så snällt?
Jag slutar omedelbart att vara missnöjd med min bil och inser att jag är lyckligt lottad att jag inte är i din situation. Fy fan vilken mardröm alltså.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Kulingen »

Tars skrev:
Kulingen skrev:
Skroten i Vimmerby har en massa krockskadade Teslor, kunde inte Tesla leta delar där?
Håller med. Mycket av delarna är i nyskick, och de har superservice!
Så nära mig och jag har aldrig varit där :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Snällt... Nja svaret till säljaren var ärligt och uppriktigt ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av mati »

JoakimG skrev:
Snällt... Nja svaret till säljaren var ärligt och uppriktigt ;)
Jag förstår. Själv hade jag nog bett dem att dra åt ett visst ställe där det sägs vara väldigt varmt och svavelrikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Typ så framför de jag det på ett sätt så han skulle se fram mot färden :evil:
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Remuz »

Trist som fan. Fick min bil förra veckan efter 49dagar på service för garantifel. Fick samtal idag där dom frågade hur service var, jag svarade utmärkt, men min nästa bil köper jag från ett märke som gör rätt från början. Min Toyota var på verkstaden en gång på 3år, det var när jag körde på en sten (som jag trodde var snö).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av leiflodde »

Ni måste haft otur eller bara Tesla emot er :o

Har en S 85 från 2014 12 som sedan service 2017 06 bara haft 2 felmeddelande batteri fob low som löste sig vid senaste uppdateringen och att någon gång varannan vecka att det indikerat att laddluckan är öppen annars inga problem. Mitt största problem är att jag varje gång fått L-bilar som lånebilar och lite tungt att då hämta sin egen.

Annars helt felfri. Ni skulle inte ha bytt ;)

Jo jag hatade min bil sommaren 2015 när Drive Unit lät som en moped och jag tvingades köra ca 2000 mil med det ljudet, men har nu glömt det.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av e5m1r »

leiflodde skrev:
Ni måste haft otur eller bara Tesla emot er Bild

Har en S 85 från 2014 12 som sedan service 2017 06 bara haft 2 felmeddelande batteri fob low som löste sig vid senaste uppdateringen och att någon gång varannan vecka att det indikerat att laddluckan är öppen annars inga problem. Mitt största problem är att jag varje gång fått L-bilar som lånebilar och lite tungt att då hämta sin egen.

Annars helt felfri. Ni skulle inte ha bytt Bild

Jo jag hatade min bil sommaren 2015 när Drive Unit lät som en moped och jag tvingades köra ca 2000 mil med det ljudet, men har nu glömt det.
Det är problem med reservdelar på tok för långa väntetider och ( tills nyligen ) på tok för få verkstäder ( fortfarande illa norr om stockholm )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av mati »

Jag börjar förstå varför Mölnlycke lackering gjorde sig besväret att laga min trasiga stödfångare istället för att byta ut den snabbt och enkelt. Jag trodde att de ville spara pengar, men det kanske var pga att det inte fanns någon ny att få tag på. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Gustafsson »

+1 för Vimmerby bildemontering. Inte den vanliga skroten om man säger så. Delvis som ett Tesla-lab. Fick en liten rundvisning där häromdagen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Screenshot 2018-09-12 at 08.06.36.png
För den som är nyfiken på hur det går med min bil så är den fortfarande på verkstad.

Där har den nu varit i 210 dagar.

https://www.tickcounter.com/countup/656 ... eservdelar

Under dessa 8 månader har den kostat ca 65.000kr i leasingavgift, 16.000kr i försäkring, 18.000kr i hyrbil och 40.000 kr i drivmedel för pendlingsresor. Så en sisådär 140.000kr. Det kostar att ligga på topp :-(

Någon som är juridisk kunnig och som är sugen på att hjälpa mig med stämningsansökan?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Jerker »

Det är ju inte acceptabelt! Hoppas du kan få nån hjälp med ditt ärende.

Jag måste ändå berätta om en bekant som köpte en ny Ford i vintras. Bara ett par veckor senare blev han i halkan påkörd på motorvägen och bilen hamnade på verkstad. Sen stod den där i månader i väntan på reservdelar. Så även stora Ford hade problem med att få fram reservdelar till en splitter ny bil. När han efter c:a 6 månader fick tillbaka bilen så såg han direkt att det var nåt galet eftersom dörrglipor var ojämna. Dessutom funkade inte AC:n. Nu tog den lokala Fordverkstan in bilen (den hade stått på en större verkstad i huvudstaden de 6 månaderna) och konstaterade snabbt att den var ramsned och aldrig skulle ha reparerats. En vecka senare fick han en helt ny bil.

Till den lokala ÅF:s försvar ska sägas att han, till skillnad från dig, fick en gratis lånebil (en av demobilarna) under hela tiden.

Men det jag ville berätta var att det inte bara är Tesla, utan även väl etablerade märken, som kan misslyckas i såna här frågor.
Skriv svar