4 Månaders lång reparationstid vid krock

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av e5m1r »

leiflodde skrev:
Ni måste haft otur eller bara Tesla emot er Bild

Har en S 85 från 2014 12 som sedan service 2017 06 bara haft 2 felmeddelande batteri fob low som löste sig vid senaste uppdateringen och att någon gång varannan vecka att det indikerat att laddluckan är öppen annars inga problem. Mitt största problem är att jag varje gång fått L-bilar som lånebilar och lite tungt att då hämta sin egen.

Annars helt felfri. Ni skulle inte ha bytt Bild

Jo jag hatade min bil sommaren 2015 när Drive Unit lät som en moped och jag tvingades köra ca 2000 mil med det ljudet, men har nu glömt det.
Det är problem med reservdelar på tok för långa väntetider och ( tills nyligen ) på tok för få verkstäder ( fortfarande illa norr om stockholm )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av mati »

Jag börjar förstå varför Mölnlycke lackering gjorde sig besväret att laga min trasiga stödfångare istället för att byta ut den snabbt och enkelt. Jag trodde att de ville spara pengar, men det kanske var pga att det inte fanns någon ny att få tag på. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Gustafsson »

+1 för Vimmerby bildemontering. Inte den vanliga skroten om man säger så. Delvis som ett Tesla-lab. Fick en liten rundvisning där häromdagen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av JoakimG »

Screenshot 2018-09-12 at 08.06.36.png
För den som är nyfiken på hur det går med min bil så är den fortfarande på verkstad.

Där har den nu varit i 210 dagar.

https://www.tickcounter.com/countup/656 ... eservdelar

Under dessa 8 månader har den kostat ca 65.000kr i leasingavgift, 16.000kr i försäkring, 18.000kr i hyrbil och 40.000 kr i drivmedel för pendlingsresor. Så en sisådär 140.000kr. Det kostar att ligga på topp :-(

Någon som är juridisk kunnig och som är sugen på att hjälpa mig med stämningsansökan?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Jerker »

Det är ju inte acceptabelt! Hoppas du kan få nån hjälp med ditt ärende.

Jag måste ändå berätta om en bekant som köpte en ny Ford i vintras. Bara ett par veckor senare blev han i halkan påkörd på motorvägen och bilen hamnade på verkstad. Sen stod den där i månader i väntan på reservdelar. Så även stora Ford hade problem med att få fram reservdelar till en splitter ny bil. När han efter c:a 6 månader fick tillbaka bilen så såg han direkt att det var nåt galet eftersom dörrglipor var ojämna. Dessutom funkade inte AC:n. Nu tog den lokala Fordverkstan in bilen (den hade stått på en större verkstad i huvudstaden de 6 månaderna) och konstaterade snabbt att den var ramsned och aldrig skulle ha reparerats. En vecka senare fick han en helt ny bil.

Till den lokala ÅF:s försvar ska sägas att han, till skillnad från dig, fick en gratis lånebil (en av demobilarna) under hela tiden.

Men det jag ville berätta var att det inte bara är Tesla, utan även väl etablerade märken, som kan misslyckas i såna här frågor.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av Remuz »

Krocka inte din tesla är slutsatsen. Borde vi inte få egna filer eller något så vi slipper bli påkörda. Var den andra vållande borde väl stora delar bekostas av dennes trafikförsäkring?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av lator »

Remuz skrev:
Krocka inte din tesla är slutsatsen. Borde vi inte få egna filer eller något så vi slipper bli påkörda. Var den andra vållande borde väl stora delar bekostas av dennes trafikförsäkring?
Vi kan väl hårdra det till att "KROCKA INTE"!!! :evil:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av lator »

JoakimG skrev:
Screenshot 2018-09-12 at 08.06.36.png
För den som är nyfiken på hur det går med min bil så är den fortfarande på verkstad.

Där har den nu varit i 210 dagar.

https://www.tickcounter.com/countup/656 ... eservdelar

Under dessa 8 månader har den kostat ca 65.000kr i leasingavgift, 16.000kr i försäkring, 18.000kr i hyrbil och 40.000 kr i drivmedel för pendlingsresor. Så en sisådär 140.000kr. Det kostar att ligga på topp :-(

Någon som är juridisk kunnig och som är sugen på att hjälpa mig med stämningsansökan?
Jag ska inte påstå att jag är direkt "juridiskt kunnig" men jag kan vara rent extremt envis när jag inte anser mig ha blivit korrekt behandlad. Detta är ett klockrent fall av felaktigt behandlad! Man har ju faktiskt en försäkring på en bil för att undvika stora kostnader om oturen är framme. Om jag ser det hela utifrån ett neutralt perspektiv så skulle du oavsett ha betalat leasing (65000) och försäkring (16000, betalar du 24000 per år i försäkring???) så dina extrakostnader är egentligen 58000 kr om man inte räknar något för din hemmaladdning. Sen att det är surt att betala för något man inte kan använda är ju självklart.

Jag antar att du har Protector som bolag eller har du bytt till Trygg? Oavsett så ska de se till att få din bil lagad omgående. Att hävda att det inte finns delar är BS. Alla andra bilar lagas med begagnade delar och det funkar med Tesla också. Om det inte finns delar i Vimmerby så går det att beställa från Norge. Om jag vore du så hade jag för länge sen knatat in till mitt försäkringsbolag och ställt dem mot väggen! Så här får det bara inte gå till!!! Sen kan man ju tycka att om inte Tesla kan få fram delar så kan de ställa upp med lånebil. Detta är ju vanligt förekommande. Men i första hand, gå på ditt försäkringsbolag och gör klart för dem att detta kommer att bli riktigt dyrt för dem. Det gäller att vara tuff om man är liten... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
Jag ska inte påstå att jag är direkt "juridiskt kunnig" men jag kan vara rent extremt envis när jag inte anser mig ha blivit korrekt behandlad. Detta är ett klockrent fall av felaktigt behandlad! Man har ju faktiskt en försäkring på en bil för att undvika stora kostnader om oturen är framme. Om jag ser det hela utifrån ett neutralt perspektiv så skulle du oavsett ha betalat leasing (65000) och försäkring (16000, betalar du 24000 per år i försäkring???) så dina extrakostnader är egentligen 58000 kr om man inte räknar något för din hemmaladdning. Sen att det är surt att betala för något man inte kan använda är ju självklart.

Jag antar att du har Protector som bolag eller har du bytt till Trygg? Oavsett så ska de se till att få din bil lagad omgående. Att hävda att det inte finns delar är BS. Alla andra bilar lagas med begagnade delar och det funkar med Tesla också. Om det inte finns delar i Vimmerby så går det att beställa från Norge. Om jag vore du så hade jag för länge sen knatat in till mitt försäkringsbolag och ställt dem mot väggen! Så här får det bara inte gå till!!! Sen kan man ju tycka att om inte Tesla kan få fram delar så kan de ställa upp med lånebil. Detta är ju vanligt förekommande. Men i första hand, gå på ditt försäkringsbolag och gör klart för dem att detta kommer att bli riktigt dyrt för dem. Det gäller att vara tuff om man är liten... ;-)
I dessa extremfall där det dragit ut på tiden till snart 25% av leasingperioden. (Om nu JoakimG leasar på 36 månader). Nu vet jag ju inte vad JoakimG har för hyrbil och vad den har för leasingvärde samt försäkringskostnad. Alltså vad hade JoakimG haft för leasingkostnad samt försäkringskostnad på den bilen. Kan han gentemot försäkringsbolaget hävda/kräva att han skall få ersättning för skillnaden i leasingavgift och försäkrings-kostnaden mellan hyrbilen och den egna bilen?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av bjornlilja »

Jag klarade mig på tre månader men lyckades jaga ned en ansvarig för verkstad och reservdelar i UK för ett samtal och hamnade på någon europeisk priolista. PM:a mig om du vill ha kontaktinfo.

Ditt fall är verkligen extremt, jag skulle prata med en jurist eller iaf vars mycket tydlig med försäkringsbolaget att det är din avsikt om de inte ersätter dig för detta.
Användarvisningsbild
bjornlilja
Teslaägare
Inlägg: 159
Blev medlem: 30 maj 2017 09:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 4 Månaders lång reparationstid vid krock

Inlägg av bjornlilja »

Eller slå mig en signal på 0733 952 954 så kan jag berätta vad jurist och andra sade till mig.
Skriv svar