Vindbrus/vinande från panoramatak

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Vindbrus/vinande från panoramatak

Inlägg av tofriis »

Har nu irriterat mig på ett störande vindbrus/vinande från panoramataket sedan jag köpte bilen. Det kommer runt 100-130 km/h beroende på om det blåser med- eller motvind. Påtalade det vid service, men de tyckte sig inte höra något. Nu just lämnat in bilen specifikt för detta och vi tog en provtur, men teknikern tycker sig inte höra något onormalt, suck!! För mig är det tydligt och det låter som det kommer bakifrån/uppifrån. Min son har klättrat runt och lyssnat flera gånger och har då lokaliserat det till luckans bakre högra hörn.
Körde nu samma sträcka med lånebilen och självklart finns det vindbrus, men jag hör det nästan bara från sidorutorna. En för mig tydlig skillnad. De ser inget visuellt fel på lister eller nivåer på glasen, men ska nu behålla bilen hela dagen och titta närmare på det. Vad det nu innebär när de inte ser något fel och inte tycker sig höra något onormalt...

Några idéer eller erfarenheter?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vindbrus/vinande från panoramatak

Inlägg av 12man »

Nya eller gamla pano? Mitt från april 2015 brusade men det blev fixat. Nyare (mindre luckorna för takräcke) ska väl va tystare
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Vindbrus/vinande från panoramatak

Inlägg av Verdi »

Besvärligt. Jag sitter lite i samma båt och har ett problem (vibrationer från framvagnen vid acceleration) som SC dömt ut och mer eller mindre sagt "det ska vara så".

Ska dit nu igen på onsdag i delvis annat ärende men tänkte passa på att ta upp det här andra igen. Försöka stå på mig lite. Så här var inte min första Model S och jag förstår inte varför jag ska acceptera det på denna. Men det blir ju en knepig situation när de med viss auktoritet säger en sak medan min magkänsla säger en helt annan. Deras ord blir ju lätt "lag". Vad kan man sätta emot?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vindbrus/vinande från panoramatak

Inlägg av Gustafsson »

Bäst är väl att prova någon annan bil till å jämföra.
Jag hade brus i min 2015 med gamla takluckan, men blev betydligt bättre efter justering. Den nya upplever jag som tyst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vindbrus/vinande från panoramatak

Inlägg av mati »

Min bil har från dag 1 väsnats och brusat som om nån dörr inte är stängd ordentligt. Det är både däckljud och vindbrus. Det låter extra mycket vid våta vägar, och det var det första jag upptäckte när jag körde hem min nya bil i mars 2017. Skillnaden var rätt stor mot min gamla Tesla som var mycket tystare. Min besvikelse var ganska stor. Jag har reklamerat det flera gånger, men SC ansåg inte att de hörde nåt ovanligt. Jag har gett upp och försöker nu att ignorera allt oljud i den mån det går. Det är väl så det låter och man får acceptera det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vindbrus/vinande från panoramatak

Inlägg av Bjelke »

Eller som på min som började låta lite som ett hjullager som är dåligt, det kom efter typ 1,5-2 år och fanns
absolut inte där från början och har haft flera lånebilar som inte låtit så och ändå hävdar dom att det är
normalt (eller acceptabelt) :evil:
extra sjukt då jag sist hade två st P85D som båda hade exakt samma ljud
men dom vägrade att ens provköra dom för att dra några slutsatser (den sista lät rent fördärvligt och hade
därmed varit lättare att diagnostera för att sedan veta som låter på min osv) :(
Inte vad jag kallar briljant kundvård precis.
Vi ska försöka få till en provkörning med tekniker igen nu i sommar, men det känns fortfarande oerhört
sjukt att dom inte ens tog chansen och kollade upp den där lånebilen senast, men jag tog VIN-numret på
den iaf så kanske man via historiken kan se om dom senare åtgärdade något och via det kan kolla om jag
har samma fel på min.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 12 jul 2016 13:49
Ort: Göteborg

Re: Vindbrus/vinande från panoramatak

Inlägg av tofriis »

Nu hämtat bilen. Trots att teknikern inte tyckte sig höra något onormalt behöll de ju bilen och skulle kika närmare på det. Nu har de bytt både glasluckan och alla gummilisterna. Återstår att se om ljudet är borta...
Skriv svar