Hur balanserar man batteriet?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av Henrik Torphammar »

macksie skrev:
Bilen behöver inte laddas till 100% för att batterierna skall balanseras. Faktum är att en full balansering aldrig kan ske av skäl som tidigare nämnts, dvs varje cell kan inte laddas enskilt. Istället är ett antal celler ihopbyggda till ett paket av celler. Dessa paket kan laddas enskilt av batterikontrollsystemet. Vid laddning till lägre nivåer än 100% så kommer enskilda paket att laddas till 100%, eller rättare det som av batterikontrollsystemet definieras som 100% vilket faktiskt är lägre än 100%. Balansering sker automatiskt även vid lägre laddnivåer än 100%. Vid laddning till 100% så ja då kommer alla delar av batteripacket att laddas till det som av batterikontrollkretsarna definieras som 100%. Detta innebär dock inte att detta måste ske för att de enskilda packen skall balanseras. Vad som dock händer vid ett antal tom-full laddningscykler är att mätarna nollställs, och det kan misstolkas som en balansering. Ladda inte till 100% om du inte behöver. Ladda till 100% om du behöver.
Grejen med tesla är väl just att man laddar till 100%. Om vi nu tar oss friheten att bortse från sådana små detaljer som att en litium aldrig blir full teoretisk. Laddstömmen går ju mot noll men blir aldrig noll. 404volt visar en av Nylands videos, det blir ju 4.21volt per cell vilket är full-fullt.

Nissan stannar ju vid 4.1volt som då inte är 100%
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av macksie »

Mysman skrev:
macksie skrev:
Bilen behöver inte laddas till 100% för att batterierna skall balanseras. ... Balansering sker automatiskt även vid lägre laddnivåer än 100%.
Låter ju bra om det är så. Kan du styrka detta med länk eller annan referens?
Varför måste just jag och ingen annan styrka det jag säger? :-)
Men gillar faktiskt ifrågasättandet och krav på källa, fler borde tänka så. Faktum är att det finns inte en enda officiell Tesla referens till hur det egentligen fungerar. Allt som alla har skrivit är spekulationer eller väl underbyggda gissningar. Det närmsta vi kommer är tweets från Elon om hur bilen bör laddas.

Men för att svara på din fråga. Nej, jag har inga länkar eller andra referenser, mer än nån annan här. Jag har byggt mina slutsatser på det som skrivits på andra forum och videos jag sätt. Det har skrivts en del på både TMC, Teslas forum och Björn Nylands videos samt även andra youtube kanaler.
MYP
X90d
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av Henrik Torphammar »

macksie skrev:
Mysman skrev:
macksie skrev:
Bilen behöver inte laddas till 100% för att batterierna skall balanseras. ... Balansering sker automatiskt även vid lägre laddnivåer än 100%.
Låter ju bra om det är så. Kan du styrka detta med länk eller annan referens?
Varför måste just jag och ingen annan styrka det jag säger? :-)
Men gillar faktiskt ifrågasättandet och krav på källa, fler borde tänka så. Faktum är att det finns inte en enda officiell Tesla referens till hur det egentligen fungerar. Allt som alla har skrivit är spekulationer eller väl underbyggda gissningar. Det närmsta vi kommer är tweets från Elon om hur bilen bör laddas.

Men för att svara på din fråga. Nej, jag har inga länkar eller andra referenser, mer än nån annan här. Jag har byggt mina slutsatser på det som skrivits på andra forum och videos jag sätt. Det har skrivts en del på både TMC, Teslas forum och Björn Nylands videos samt även andra youtube kanaler.
Grejen är att balansering tar en himla tid. Balanseringskretsarna är oerhört små och klena och Teslas batterisegment är på typ 240Ah. Balansering sker rimligen (ja jag vet inte säkert) när man når sin målspänning. Men då måste man fortsatt ha laddaren ansluten ganska länge för att de små schuntarna skall hinna med. Om du superladdar med många ampere så har ju en schunt på ett par hundra milliampere ingen chans att hinna med förens man nått målspänningen och strömmen sjunker.

Vi kan ju ganska många här gissa oss fram ganska nära hur det går till, men ingen av oss vet de exakta algoritmerna i mjukvaran.

Där emot är ju varje bank med parallella celler en enhet. En Tesla har således 96 cellesbuntar att balansera där varje grupp i 96S delarna är av samma spänning. Om varje bunte innehåller 74celler parallellt eller en stor cell kvittar i detta sammanhanget.

Ett tag florerade teorier om att Teslan hade så många celler att den löpande laddade i och ur grupper av celler för att ha koll på läget. Det är inte sant.

Oavsett hur Tesla balanserar så kan man inte dra speciellt stora strömmar genom BMS. Kretsortet på bilden är BMS och de gula tåtarna längst upp går till en cellgrupp på 240Ah. Där drar man antagligen aldrig mer än max ett par hundra mA.

Bild



Tesla service center: Någon med slips hittar på någonting till någon annan med slips i andra änden på telefonlinjen för att så fort som möjligt få slut på samtalet. Så ja, har man tur är väl en Elon-tweet bra info, men den karln hasplar ju ur sig en hel del som går att ifrågasätta också. Svårt att solla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av Mysman »

macksie skrev:
Mysman skrev:
macksie skrev:
Bilen behöver inte laddas till 100% för att batterierna skall balanseras. ... Balansering sker automatiskt även vid lägre laddnivåer än 100%.
Låter ju bra om det är så. Kan du styrka detta med länk eller annan referens?
Varför måste just jag och ingen annan styrka det jag säger? :-)
... Nej, jag har inga länkar eller andra referenser, mer än nån annan här.
Blev nyfiken när du var rätt bestämd på detta, och inget jag uppfattat när man läser omkring.

Över 92% sker balanseringen vad jag kan se efter lite forskning. Var det det du menade?

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 00.111168/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av 12man »

Varför balanserar man? För att angiven räckvidd ska bli högre? Varje enskild cell blir väl inte bättre? Ev degenerering består väl, blysyra batterier kan tror jag skaka ner skit så batteriet åtminstone temporärt blir bättre men liion?
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av Henrik Torphammar »

12man skrev:
Varför balanserar man? För att angiven räckvidd ska bli högre? Varje enskild cell blir väl inte bättre? Ev degenerering består väl, blysyra batterier kan tror jag skaka ner skit så batteriet åtminstone temporärt blir bättre men liion?
Angiven räckvidd, hm. Det är ingen enhet. Kapacitet kan vi säga istället. Den blir högre eftersom du kan fylla alla celler fulla. Du har 96st celler i serie och ingen för bli högre än 4.21 volt, då börjar det brinna. Ingen cell får heller gå under säg 3.0 volt olastad. Laddningen sker inte cell för cell utan med flera hundra ampere med en supercharger. Är inte cellerna på samma nivå när man laddar i och ur så fort så kommer man överstiga spänningsgränserna. För att du skall kunna agera optimalt inom detta spänningsintervall krävs ju att alla celler är lika bra.

Ju hårdare celler, alltså desto mer oumpf de skall tåla in/ut desto viktigare är balanseringen.

Sen ang degradering så har jag fått det beskrivet för mig att det blir krypströmmar inne i cellerna, små worm holes mellan lagrena där det läcker över. Laga detta går inte utan att mekaniskt plocka isär cellerna och göra nya av grundämnena som finns där inne. Litiumet och kobolten finns där inne, den går ingen stans.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
kontakten2

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av kontakten2 »

På flertalet eftermarknadsbms, Zeva, så jobbar bms med balansering vid körning och laddning. Aldrig vid avstängd bil.

Tipset om långvarig laddning just mot full är då för att låta de små strömmarna som bms jobbar med hinna balansera upp cellerna jämt.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av Kirre »

Förra gången jag laddade 100% (i somras) i min 75D fick jag 380km. I dag var det dags igen för 100% och då kom batteriet endast upp i 358 km... Range mode avstängd.
Läser på en massa om man ska låta MCUn vara ansluten en längre tid för att låta den balansera cellerna efter att den nått 100% men den stänger ju av sig då och verkar inte hoppa igång igen?

Någon som har nåt förslag om hur man bäst kan balansera? Lite trött på att ha tappat nästan 6% på 800 mil och några månader...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hur balanserar man batteriet?

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte batteriet laddar lika bra när det är kallt. Förra bilen ”vann” lite range på sommaren och tappade lite på vintern.
Tror således inte att allt tapp är degradering.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar