Grejen med tesla är väl just att man laddar till 100%. Om vi nu tar oss friheten att bortse från sådana små detaljer som att en litium aldrig blir full teoretisk. Laddstömmen går ju mot noll men blir aldrig noll. 404volt visar en av Nylands videos, det blir ju 4.21volt per cell vilket är full-fullt.macksie skrev:Bilen behöver inte laddas till 100% för att batterierna skall balanseras. Faktum är att en full balansering aldrig kan ske av skäl som tidigare nämnts, dvs varje cell kan inte laddas enskilt. Istället är ett antal celler ihopbyggda till ett paket av celler. Dessa paket kan laddas enskilt av batterikontrollsystemet. Vid laddning till lägre nivåer än 100% så kommer enskilda paket att laddas till 100%, eller rättare det som av batterikontrollsystemet definieras som 100% vilket faktiskt är lägre än 100%. Balansering sker automatiskt även vid lägre laddnivåer än 100%. Vid laddning till 100% så ja då kommer alla delar av batteripacket att laddas till det som av batterikontrollkretsarna definieras som 100%. Detta innebär dock inte att detta måste ske för att de enskilda packen skall balanseras. Vad som dock händer vid ett antal tom-full laddningscykler är att mätarna nollställs, och det kan misstolkas som en balansering. Ladda inte till 100% om du inte behöver. Ladda till 100% om du behöver.
Nissan stannar ju vid 4.1volt som då inte är 100%