Ny brand :(

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ny brand :(

Inlägg av Teslaspolen »

Undrar hur en HFCV skulle klarat det där...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ny brand :(

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev:
LarsL skrev:
Förstår att du vill dela men var försiktig så att du inte blir en nyttig idiot som för vidare propaganda.
Ska man inte dela om det är en elbil eller?
Var det fake news ???
Propaganda??
Jag vet inte vad du tror och om jag ska vara ärlig skiter jag i vad du tror, men jag skrattar inte åt den här filmen.
Det var inte skadeglädje som motiv för delningen.
Tror han menade att det är ju rätt ointressant att en bil brinner då det brinner massvis med bilar dagligen så att fokusera för mycket på att en Tesla brunnit blir ju lite fel.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ny brand :(

Inlägg av bylund »

Jag påstår att det är väldigt intressant om en Tesla skulle ta eld mer eller mindre spontant under färd. Vore rätt konstigt om det skulle vara tabu att diskutera det. Är det bara jag som tycker att få reda på hur det kunde gå till (om det nu är så) är väl minst lika intressant som intervallen ratthållning kontrolleras av olika versioner av autopilot?

Sedan är de ju klart att andra bilar också tar eld, men det är lite mindre intressant att diskutera på detta forum.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ny brand :(

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
Förstår att du vill dela men var försiktig så att du inte blir en nyttig idiot som för vidare propaganda.
Ska man inte dela om det är en elbil eller?
Var det fake news ???
Propaganda??
Jag vet inte vad du tror och om jag ska vara ärlig skiter jag i vad du tror, men jag skrattar inte åt den här filmen.
Det var inte skadeglädje som motiv för delningen.
Tror han menade att det är ju rätt ointressant att en bil brinner då det brinner massvis med bilar dagligen så att fokusera för mycket på att en Tesla brunnit blir ju lite fel.
Kanske det men det kan också vara påminnelse för alla att även elbilar kan börja brinna utan någon synlig anledning. I en annan tråd diskuterade man varför man inte får installera laddare och då var det massa påstående om hur säkra elbilar är idag. Det finns inget 100% säkert, alt kan gå sönder.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny brand :(

Inlägg av mati »

Håller med bylund. Jag vill också veta varför en Tesla kan börja brinna. Uppenbarligen händer det ju ibland och om det är nånting som går att förhindra så tycker jag att det är viktigt att skriva om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny brand :(

Inlägg av LarsL »

Självklart är det intressant att veta varför den börjar brinna.
Men det börjar som sagt det börjar brinna i jättemånga bilar varje dag och det får ingen större uppmärksamhet. Men det är klart Tesla säljer och ger klick, ta bara våran grupp här.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ny brand :(

Inlägg av mati »

Nja, att bensinbilar brinner är inget konstigt och orsakerna är välkända. Typ en massa flytande kolväten i ett superkomplicerat system i kombination med gnistor och högspänning. Konstigt egentligen att de inte brinner oftare.
När elbilar börjar brinna är orsaken inte lika uppenbar, åtminstone inte för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ny brand :(

Inlägg av LarsL »

Det finns många fler antändningskällor än bara bränslet i en ICE-bil många av dessa finns kvar i en EV. 12V systemet är en vanlig källa till fel, överhettade bromsar en annan.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4182
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ny brand :(

Inlägg av nek0 »

Om man diskuterar på Tesla forum en Tesla brand måste ändå vara normalt. Hade jag skrivit om den på Skoda forum hade det varit skadeglädje.
Jag tror att vi som gillar elbilar måste informera oss om alt som rör elbilar för att bättre förstå bilarna och kan motargumentera elbils hatare eller folk som inte är insatta i elbilar. Att hela tiden peka på andra är att blunda för problemen . Att det även brinner i en Skoda hjälper inte mycket en Tesla ägare som blivit av med bilen i branden
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Ny brand :(

Inlägg av Lessmog »

Kan bidra med en anekdot: Min Simca 1501 årgång 1967 (bensin, 1,3 liters motor) fick en spontan kabelbrand under instrumentbrädan under färd!!11! :shock:
Inte många skadade. Kunde ha gått värre. Ej heller några kändisar inblandade.
Men allt är grundligt preskriberat nu, måste vara närmare 40 år sen jag sålde den. Alltför billigt. :x
Skaffade i alla fall sent omsider pulversläckare till Saaben, efter att ha sett en katastrofal olycka i Nordtyskland. Tyvärr råkade den självutlösa när jag stökade om lite last. :roll:
Borde kanske ha köpt Not-a-Flamethrower för att få Borings designade brandsläckare? ;)

Elda lagom, senaste rön från Umeå säger att man kan bli senil av röken.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Ny brand :(

Inlägg av lator »

Lessmog skrev:
Kan bidra med en anekdot: Min Simca 1501 årgång 1967 (bensin, 1,3 liters motor) fick en spontan kabelbrand under instrumentbrädan under färd!!11! :shock:
Inte många skadade. Kunde ha gått värre. Ej heller några kändisar inblandade.
Men allt är grundligt preskriberat nu, måste vara närmare 40 år sen jag sålde den. Alltför billigt. :x
Skaffade i alla fall sent omsider pulversläckare till Saaben, efter att ha sett en katastrofal olycka i Nordtyskland. Tyvärr råkade den självutlösa när jag stökade om lite last. :roll:
Borde kanske ha köpt Not-a-Flamethrower för att få Borings designade brandsläckare? ;)

Elda lagom, senaste rön från Umeå säger att man kan bli senil av röken.
Nostalgi... Min salig far hade först en Simca 1500 1966 och sen en 1501 1969 (båda med 1,5 liters motor, trodde att den mindre hette 1300/1 och bara såldes i hemlandet). Otroligt dåliga bilar känns det som då de var nästan nya men ofta var knappt körbara. Den senare byttes 1973 (med mindre än 10000 mil på mätaren) mot ett riktigt lyxskepp. En Triumph 2000 MK II. Den höll i många år trots konstant misshandel.

Kan också tillägga att jag, trots ofantligt antal bilar under snart 100000 mil aldrig haft en brand i nån bil. Det närmaste var lite rökutveckling från ett relä i en Citroën XM.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Ny brand :(

Inlägg av thomas76 »

brandmännen släckte branden utan att hela bilen brann upp, tycker det var ganska bra gjort vid en batteribrand. Dock är den nog skrot endå

Bild

Bild
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Ny brand :(

Inlägg av Baretta »

Funkar 12V-systemet i ett sånt här läge? Dvs. hur svårt är det att få upp dörrarna?
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Ny brand :(

Inlägg av Xmag »

thomas76 skrev:
brandmännen släckte branden utan att hela bilen brann upp, tycker det var ganska bra gjort vid en batteribrand. Dock är den nog skrot endå

Bild

Bild
Snart i Litauen...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny brand :(

Inlägg av Geni87 »

Skönt att ingen blev skadad i alla fall, tur att en annan trafikant såg att det brann och kunde varna. Det intressanta med den här branden är ju att det är väldigt tydligt att det är i batteriet det brinner.

Men det väcker också några frågor. Om BMS:et bedömer att batteripacket brinner så kommer det ju upp ett meddelande i displayen som säger till föraren att stanna och försvinna från bilen, det har vi sett exempel på vid andra bränder. Men här verkar det som att föraren inte har fått ett sådant meddelande. Undrar vad det beror på.

Nu är fortfarande mycket okänt men i princip finns två troliga anledningar till en sån här brand.

1. Battericeller har blivit punkterade genom yttre åverkan vilket nästan undantagslöst leder till brand.
2. En cell i batteriet har fått en intern kortslutning vilket i vissa fall kan leda till brand.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny brand :(

Inlägg av Geni87 »

Baretta skrev:
Funkar 12V-systemet i ett sånt här läge? Dvs. hur svårt är det att få upp dörrarna?
Det ska det göra, så länge inte kablarna har brunnit av. Än så länge finns ju ett 12V-batteri som effektbuffert och för redundans.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ny brand :(

Inlägg av Walker »

https://www.expressen.se/nyheter/bil-i- ... kades-fly/
...konstigt. :roll: Det verkar ju som om den här bilen hade en vanlig bensin/dieselmotor.... :?
Jag trodde att det bara var el/batteribilar som brinner. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Ny brand :(

Inlägg av Tars »

Ser ut som en Bmw
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny brand :(

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/bil-i- ... kades-fly/
...konstigt. :roll: Det verkar ju som om den här bilen hade en vanlig bensin/dieselmotor.... :?
Jag trodde att det bara var el/batteribilar som brinner. ;)
Förstår inte vad ditt inlägg tillför? Klart att alla bilar kan brinna utan att bilen varnar för det, ofta med start i 12V-systemet. Det intressanta med branden i Teslan den har gången var ju att det ser ut som att den har startat i batteripacket, enligt uppgift utan att föraren har blivit varnad.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny brand :(

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tror att meningen är att inlägget ska tillföra något som kallas humor.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ny brand :(

Inlägg av Geni87 »

ovelundkvist skrev:
Jag tror att meningen är att inlägget ska tillföra något som kallas humor.
Hehe jo, men jag trodde att den delen avhandlades i början av tråden. 850 Firebird osv. ;)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Ny brand :(

Inlägg av ovelundkvist »

Poäng. Där ser man vikten av att läsa hela trådar... :)
Skriv svar