Kan bidra med en anekdot: Min Simca 1501 årgång 1967 (bensin, 1,3 liters motor) fick en spontan kabelbrand under instrumentbrädan under färd!!11!
Inte många skadade. Kunde ha gått värre. Ej heller några kändisar inblandade.
Men allt är grundligt preskriberat nu, måste vara närmare 40 år sen jag sålde den. Alltför billigt.
Skaffade i alla fall sent omsider pulversläckare till Saaben, efter att ha sett en katastrofal olycka i Nordtyskland. Tyvärr råkade den självutlösa när jag stökade om lite last.
Borde kanske ha köpt Not-a-Flamethrower för att få Borings designade brandsläckare?
Elda lagom, senaste rön från Umeå säger att man kan bli senil av röken.
Nostalgi... Min salig far hade först en Simca 1500 1966 och sen en 1501 1969 (båda med 1,5 liters motor, trodde att den mindre hette 1300/1 och bara såldes i hemlandet). Otroligt dåliga bilar känns det som då de var nästan nya men ofta var knappt körbara. Den senare byttes 1973 (med mindre än 10000 mil på mätaren) mot ett riktigt lyxskepp. En Triumph 2000 MK II. Den höll i många år trots konstant misshandel.
Kan också tillägga att jag, trots ofantligt antal bilar under snart 100000 mil aldrig haft en brand i nån bil. Det närmaste var lite rökutveckling från ett relä i en Citroën XM.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Skönt att ingen blev skadad i alla fall, tur att en annan trafikant såg att det brann och kunde varna. Det intressanta med den här branden är ju att det är väldigt tydligt att det är i batteriet det brinner.
Men det väcker också några frågor. Om BMS:et bedömer att batteripacket brinner så kommer det ju upp ett meddelande i displayen som säger till föraren att stanna och försvinna från bilen, det har vi sett exempel på vid andra bränder. Men här verkar det som att föraren inte har fått ett sådant meddelande. Undrar vad det beror på.
Nu är fortfarande mycket okänt men i princip finns två troliga anledningar till en sån här brand.
1. Battericeller har blivit punkterade genom yttre åverkan vilket nästan undantagslöst leder till brand.
2. En cell i batteriet har fått en intern kortslutning vilket i vissa fall kan leda till brand.
Förstår inte vad ditt inlägg tillför? Klart att alla bilar kan brinna utan att bilen varnar för det, ofta med start i 12V-systemet. Det intressanta med branden i Teslan den har gången var ju att det ser ut som att den har startat i batteripacket, enligt uppgift utan att föraren har blivit varnad.