Felmeddelande som försvann "Car needs service"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Felmeddelande som försvann "Car needs service"

Inlägg av Wir »

Parkerade idag och sen dök det upp lite felmeddelanden (se bild).

Testade starta om både stora och lilla skärmen samt stängde av bilen (power off) och klev ur. Inget hjälpte.

Ringde tesla tech support. Vet inte om det är dit man ska ringa, finns telefonnumren någonstans? :)

Det var telefonkö så jag testade trycka på bromsen, då försvann alla utom ett felmeddelande. Sen la jag jag i park (det var inte i av någon anledning). Då försvann sista felmeddelandet. Testade köra runt lite innan jag parkerade, märkte inget konstigt.

Har kört med den efter och inget av felmeddelandena har dykt upp igen. Är det något att bry sig om eller var det en tillfällig bugg?
tesla_fel.jpg
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Felmeddelande som försvann "Car needs service"

Inlägg av mati »

Det där ser ut som när 12V-batteriet spökar. Det kan det vara. En massa skumma sammanhangslösa fel som bara dyker upp. Jag fick det också några gånger, bara att min bil dessutom påstod att den inte gick att starta. Vilket inte stämde. Och på samma vis försvann alla fel plötsligt. Det hände tre-fyra gånger.
SC kom i mitt fall aldrig fram till vad det var.
Notera klockslaget när det hände och ring SC. Bara ifall det är mer än en bugg och 12V batteriet är dåligt eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Felmeddelande som försvann "Car needs service"

Inlägg av Bjelke »

Känns också lite som när någon ABS-sensor eller liknande krånglar... Annars ser det ju ut som
12V-batteri-strul helt klart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Felmeddelande som försvann "Car needs service"

Inlägg av Wir »

Skickade ett mail på kvällen och frågade, fick svar på morgonen att dom hade laddat ner loggarna och skulle kolla på det.

Påminde idag (mail) och fick svar. Verkar ha varit en "säkring" som lösts ut (och återställts), förmodligen bugg i mjukvaran. Dom skulle fortsätta undersöka, men det är i alla fall inget fel på bilen.

Gillar när man kan få svar på saker via mail, stort plus till SC (Upplands Väsby). :D
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Felmeddelande som försvann "Car needs service"

Inlägg av miksch »

Har du en faceliftmodell?
Om modellen din er eldre kan feilen også ha å gjøre med lufttrykkmodulen som er montert helt vak i bilen. Den mater canbussen med for mye data slik at det oppstår masser feilmeldinger. Den delen må skiftes ut, så forsvinner feilen.
Det er en type (brukernavn tornado) i tysk teslaforum som i detalj beskriver feilen og hva som må fikses.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Felmeddelande som försvann

Inlägg av Wir »

miksch skrev:
Har du en faceliftmodell?
Om modellen din er eldre kan feilen også ha å gjøre med lufttrykkmodulen som er montert helt vak i bilen. Den mater canbussen med for mye data slik at det oppstår masser feilmeldinger. Den delen må skiftes ut, så forsvinner feilen.
Det er en type (brukernavn tornado) i tysk teslaforum som i detalj beskriver feilen og hva som må fikses.
Den är från 2017. Det har bara hänt en gång, får se om det händer igen.
Model S 90D -17
Skriv svar