lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Salikon
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2017 13:52

lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Salikon »

Tänkte ta mig tid att reflektera lite över hur det känns att tagit klivet in i framtiden och vara Teslaägare. Vi kör en model S 75D och bor i Sundsvall. Nu har vi haft bilen i 5 månader ca och hunnit med flera turer till Stockholm, en långtur till Göteborg, Skåne och naturligtvis massor med ren vardagsanvändning. Här kommer mina reflektioner huller om buller. Tänkte att de kanske hjälper någon som funderar på köpa Tesla.

1) Det är underbart att slippa åka och tanka, och det är fantastiskt att slippa bensinräkningarna. Att driva en elbil kostar mindre än en tiondel av tidigare bensinräkningar

2) När man åker långt är man mycket piggare när man kommer fram än i en fossilbil. Några jag pratat med säger att det är nog för laddpauserna, men eftersom vi har lika långa pauser nu, som tidigare med fossilbilen, för att äta mellan Sundsvall och Stockholm tror jag det är för att man slipper brummet från motorn. BrumLjud gör en tröttare än man tror.

3) När man kör fort med en Tesla låter det som en spårvagn på speed, så den har ett slags ljud den också bara inte brummet. Däremot älskar jag hur tyst den är när man kör riktigt sakta

4) Den är väldigt enkel att köra, trots att den är stor som ett slagskepp, så känns det inte så när man kör. Däremot får man passa sig noga i trånga parkeringshus och vändradien är inte direkt den bästa. Där slår vår tidigare A6 den med hästlängder.

5) Stolarna är underbart sköna, och fungerar speciellt bra när man har ont i ryggen och ska åka långt

6) Laddpauser fungerar bra när det är en som gäller och man kan tima den med fika eller lunch. Stockholm- Sundsvall funkar klockrent med en paus i mitten. MEN vid långresor är det i min värld ganska frustrerande att behöva stanna ibland upp till 45 minuter som inte är vid lunchtid. Jag blir också ganska less när jag räknar ihop hur mkt tid vi lägger på laddning vid en skåneresa där vi kör mycket bil i Skåne med korta stopp utan laddmöjlighet för att titta på olika saker. Den tiden kan man ha roligare med. Laddtiderna tror jag alltså måste komma ner innan gemene man skaffar elbil.

7) Att du måste välja väg efter vart det finns laddare, eller snarare vart det finns snabba laddare är för min del förbaskat irriterande. Maken stör sig inte alls på det men jag blir stortokig. Det behövs fler snabba laddare på fler ställen innan gemene man kommer accceptera elbilar. Exempel när vi åkte från Stockholm till Västerås, måste vi tillbaka till Uppsala för att ladda där och sen ladda i Gävle för att ta oss hem sedan. Inte direkt optimalt. först en omväg och sedan extra tid. Visst med större batteri kanske det fungerat bättre men så pass lite som vi långreser så kan jag inte motivera det pristillägget.

8) Matställen vid laddstationerna inbjuder till egen picknick nästan överallt. Tesla har verkligen lyckats ha laddare vid sunkiga hak. Ja Arboga tog nog priset faktiskt. Prova aldrig diners i arboga.

9) Man blir fet av att åka elbil och resor kostar mer än tidigare...eftersom man stannar oftare och laddar än man stannar när man tankar vill man passa på och gå på toaletten, och som samvetsgran människa vill man inte göra det utan att handla något. Då blir det glass, godis eller tidningar. Ja vatten ibland, (men man kan inte handla hur många vattenflaskor som helst på en dag och dricka, det liksom ökar problemet med toaletterna... och gör det hela till en ond cirkel). Alltså äter man mer skräp med elbil.

10) Åka norrut på semester kan man bara glömma. Norrland är landet Tesla glömde.

11) Åka elbil kräver mer planering när man reser, en fossilbil känner man sig fri i när man kör på bilsemester. Man kan åka vart man vill och stanna hur man vill. Den känslan har jag tyvärr inte i vår elbil. Där måste man planera sin rutt, och eftersom jag hatar planera när jag ska åka någonstans och vill ta dagen som den kommer så gillar jag det inte alls. Maken däremot verkar inte bry sig nämnvärt. Visst, att det numer är gratis i bränsle att åka långt, eftersom vi laddar gratis på telslas superchargers, är positivt men jag vet faktiskt inte om det uppväger. För mig gör det nog inte det.

12) Jag saknar vår dragkrok. Känner mig helt handikappad som inte kan använda vårt släp nu på våren och sommaren. Det är så mkt mer mackel och planering, och det tar extra tid att hyra eller låna en bil när vi ska köra släp, motför att bara kroka på det och köra. För att inte tala om tiden det tar att köra 6 gånger på en dag och köpa jord för att vi inte har släp och behöver plantera i trädgården. Jag känner mig totalt låst. Det här är en riktigt stor killer. Innan elbilar med dragkrok kommer ( och inte bara model x) så kommer elbilar knappast att bli populärt som enda bil, du behöver fasen en fossilbil med dragkrok också om du har släpvagn och använder den mycket som vi gör. Så enkelt är det

13) Man får se ställen man aldrig trott man skulle få se, eftersom man måste stanna och ladda, exvis baksidan på en lastbilsresturang, eller små omvägar genom skogen för att komma under e4. Ibland är det trevligt ibland mindre trevligt.

14) Barnsjukdomarna på en elbil är en del. Vi har fått byta handtag och fixa bakluckan på en fem månader gammal bil. Att då ha verkstaden 40 mil bort är lagom roligt...nu har de kunnat boka in oss när vi ändå åkt till Stockholm och felen har kunnat vänta så det har funkat, men om det är större fel som ej kan vänta så det totalt galet.

15) Servicecenter heter servicecenter av en anledning, och inte verkstad. Det är verkligen Service när man kommer dit. Lämnar in sin bil, blir proffsigt mottagen, får fika om man vill. Får en lånebil och när man hämtar ut sim bil är den fixad men även nytvättad och polerad.

16) På vintern ladda ALLTID extra om temperaturen sjunker, tro inte på navigatorns laddtips om när du är klar. Vi har kört mellan Gävle-Sundsvall och fått temperaturdrop på 15 grader efter vi laddat. 0 grader i Gävle och strax utanför -15. Då funkar inte navigatorns råd bra kan jag meddela. Vi fick krypköra på e4, bilen sa till att vi skulle sänka hastigheten mer och mer för att ta oss till Sundsvall, (vilket vi gjorde) tills den sa att vi inte skulle ta oss till sundsvall, (vilket vi redan insett) så vi stannade i Hudik. segladda där en timme, för att ta oss till Superchargern i Sundsvall för att sedan kunna ta oss hem till huset. Den resan var inte rolig. 5,5 timmar hem, när det brukar ta runt 4. Numer extraladdar vi alltid lite på vintern

Så sammanfattningsvis: Jag är ambivalet när det gäller elbil. Vissa saker är fantastiska, andra inte så fantastiska. Det beror nog mycket på hur du är van att använda din bil om du kommer gilla en elbil eller ej. Jag är säker på att när elbilarna utvecklas kommer det bli fantastiskt, men än är de faktiskt inte riktigt där i min värld. Maken däremot är mycket mer såld än jag...Det jag däremot kan säga är att för dig som knappt använder släp och mest kör korta sträckor hemmavid mellan jobb, hem, affären och så vidare och längre resor på runt 40 mil max. Då är elbilen oslagbar. Använder du den bara så så ska du definitivt ha en elbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av danni »

Kul att läsa dina erfarenheter. Jag delar inte riktigt dina erfarenheter och tankar kring laddning, faktiskt. Jo, ibland blir det lite frustrerande att ta ett extra stopp eller inte kunna välja att köra precis den väg man tänkte, men för oss har det i praktiken nästan aldrig blivit ett riktigt bekymmer. Tvärtom har vi ibland stannat före bilen ens behövt det, för att människorna behövt paus före bilen. Men mycket av skillnaden hör nog också ihop med var vi mest kör vs var ni mest kör. Det finns ju mer frekventa laddare ju längre söderut man kommer. Vi har kört till Italien och tillbaks, och ska i sommar till Kroatien, och jag har aldrig upplevt någon brist på frihet. Vi planerar inte laddstoppen på förhand på de här långresorna, utan tar det som det kommer. I Tyskland kan man gott hoppa över både en och två laddare innan man till slut väljer en att stanna vid, eftersom de ligger så tätt. Vi gör ofta så att den som sitter i passagerarsätet får reka på mobilen vilket av de potentiella laddstoppen föröver som har mest intressanta möjligheter till mat och underhållning vid stoppet, och så väljer vi det stoppet (för du har rätt i att det ofta är ganska sunkiga matmöjligheter vid Teslas laddare, tyvärr, även om man ibland hittar pärlor). Vi har kört över 100 mil på en dag på det viset, utan problem.

Och min fru och mina barn håller med, de tyckte resan till Italien var fantastisk (därav att vi vågar oss ännu längre i år).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Smutt »

Vad är det för fel på Subway i Arboga? Sillekrog är min värsta upplevelse!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Salikon
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2017 13:52

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Salikon »

Smutt skrev:
Vad är det för fel på Subway i Arboga? Sillekrog är min värsta upplevelse!
Jag skrev Diners i Arboga.....
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Franz »

Själv har jag haft min 85D i 3 år och under tiden har jag fått uppleva en väldigt trevlig utbyggnad av Supercharge-nätverket på rutter jag åker. Det har fört med sig just att antalet körningar som krävt någon form av specialplanering minskat kraftigt. Dels finns det numera Supercharger på alla sträckor jag åker och dels har de kommit så tätt att man kan göra fler kortare stopp istället (vilket också har en tendens att bli mindre tid totalt eftersom tomma batterier laddar mycket snabbare än när de börjar bli fulla). När jag läser dina åtsikter känns det som att fler supercharger-stationer hade gjort en stor skillnad då flera av klagomålen ändå var relaterad till laddinfrastrukturen. Det lär ju dröja innan Norrland har bra täckning men det ser ju ändå ganska lovande ut med utbyggnad på sträckor nu nämner. Som erfaren Tesla-ägare känner man mer och mer hur viktigt laddinfrastrukturen är för val av vilken elbil man skall ha.
sc.jpg
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Legato »

Ett tips är att köpa en Chademo-adapter... Jag tycker det funkar utmärkt till minst 95% att "bara åk" och lita på Teslas Superchargers. Men kompletterar man med Chademo så funkar det verkligen "överallt" (undantaget är väl Norrlands inland, samt östeuropa kanske).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Salikon
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2017 13:52

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Salikon »

danni skrev:
Kul att läsa dina erfarenheter. Jag delar inte riktigt dina erfarenheter och tankar kring laddning, faktiskt. Jo, ibland blir det lite frustrerande att ta ett extra stopp eller inte kunna välja att köra precis den väg man tänkte, men för oss har det i praktiken nästan aldrig blivit ett riktigt bekymmer. Tvärtom har vi ibland stannat före bilen ens behövt det, för att människorna behövt paus före bilen. Men mycket av skillnaden hör nog också ihop med var vi mest kör vs var ni mest kör.
Absolut tror jag det är skillnaden. Jag kör mycket norrut och nu då från norrut till söderut. När man väl är framme söderut är det inga problem alls. Det var rena lyxen i Göteborgsområdet (Där folk gnäller att det inte finns laddare, jag fattar inte alls) och även i Skåne när vi var där nere. Jag och maken pratade om det, att om det fanns så mycket laddare att välja på hos oss skulle det vara helt fantastiskt, för då kan man välja vart man vill stanna. För oss har det aldrig ens varit en möjlighet att välja. Vill vi ladda på Supercharger finns en att välja på och en väg att åka. När vi åkte mellan Göteborg till Malmö var det ju Superchargers överallt. Att kunna välja som vi gjorde då finns inte på kartan hos oss. Ett fint exempel är när jag som trädgårdsnörd ska åka till Bollnäs och kika på trädgårdar där. Då måste vi sedan åka en omväg söderut till Gävle för att komma hem igen. Eller segladda någonstans så det tar en massa extra tid. Hur roligt är det liksom?
Salikon
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2017 13:52

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Salikon »

Franz skrev:
Själv har jag haft min 85D i 3 år och under tiden har jag fått uppleva en väldigt trevlig utbyggnad av Supercharge-nätverket på rutter jag åker. Det har fört med sig just att antalet körningar som krävt någon form av specialplanering minskat kraftigt. Dels finns det numera Supercharger på alla sträckor jag åker och dels har de kommit så tätt att man kan göra fler kortare stopp istället (vilket också har en tendens att bli mindre tid totalt eftersom tomma batterier laddar mycket snabbare än när de börjar bli fulla). När jag läser dina åtsikter känns det som att fler supercharger-stationer hade gjort en stor skillnad då flera av klagomålen ändå var relaterad till laddinfrastrukturen. Det lär ju dröja innan Norrland har bra täckning men det ser ju ändå ganska lovande ut med utbyggnad på sträckor nu nämner. Som erfaren Tesla-ägare känner man mer och mer hur viktigt laddinfrastrukturen är för val av vilken elbil man skall ha.
sc.jpg
Instämmer till fullo. Tyvärr som gammal norrlänning så vet jag att vi är stället alla glömde vad gäller det mesta (utom när det är stockholmsveckorna i fjällen), så jag tror faktiskt inte att det kommer satsas här och i inlandet här. Det är för lite folk. Vi är inte lönsamma. Verkar ju knappt som man lyckas få till den där laddaren i Hudik trots att det är kusten :lol:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av lator »

Salikon skrev:
Ett fint exempel är när jag som trädgårdsnörd ska åka till Bollnäs och kika på trädgårdar där. Då måste vi sedan åka en omväg söderut till Gävle för att komma hem igen. Eller segladda någonstans så det tar en massa extra tid. Hur roligt är det liksom?
Du har alldeles rätt i att det är besvärligare med dagsutflykter är med resor till en annan ort där man sen stannar ett tag. Dock brukar det gå att lösa med några timmar destinationsladdning medan man besöker t.ex några trädgårdar. Sen kan man ju alltid sänka hastigheten lite så inser man snart att en S75D går mycket längre är Sundsvall - Bollnäs ToR... Sant är att ännu så länge så får man ibland offra något för att åka elbil. (men det är sååå värt det).
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Bjelke »

Bollnäs :) :)
Om ni inte redan har en så skaffa en CHAdeMO-
adapter, laddaren i Hudik står ju lämpligt till tex, men även Falun ligger bra till, och dom finns ju lite
överallt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Viper »

Jag tror att Smutt försöker säga att ni hellre ska äta på Subway än Dinners i Arboga?

Dinners i Krokom var väl skapligt när vi var där i våras. Min enda erfarenhet av dom.
Låter som att man ska ta en picnick i sommar när vi ska passera Ödeshög?
Salikon skrev:
Smutt skrev:
Vad är det för fel på Subway i Arboga? Sillekrog är min värsta upplevelse!
Jag skrev Diners i Arboga.....
Model S 75D 2016 Midnight silver
Salikon
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2017 13:52

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Salikon »

Bjelke skrev:
Bollnäs :) :)
Om ni inte redan har en så skaffa en CHAdeMO-
adapter, laddaren i Hudik står ju lämpligt till tex, men även Falun ligger bra till, och dom finns ju lite
överallt :)
Jodå vi har en chademo nu, och den lär användas när vi åker till Mobackes näsa sväng. Det är ju själva sjutton att ni ska ha en sådan bra trädgårdsaffär där så man måste dit flera gånger på säsongen :D :D :D
Salikon
Inlägg: 14
Blev medlem: 13 nov 2017 13:52

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Salikon »

Viper skrev:
Jag tror att Smutt försöker säga att ni hellre ska äta på Subway än Dinners i Arboga?

Dinners i Krokom var väl skapligt när vi var där i våras. Min enda erfarenhet av dom.
Låter som att man ska ta en picnick i sommar när vi ska passera Ödeshög?
Salikon skrev:
Smutt skrev:
Vad är det för fel på Subway i Arboga? Sillekrog är min värsta upplevelse!
Jag skrev Diners i Arboga.....
Ödeshög var helt ok när vi var där. Arboga kommer vi nog undvika helt framöver, oavsett subway eller korvmojen på macken. :lol:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av danni »

Viper skrev:
Jag tror att Smutt försöker säga att ni hellre ska äta på Subway än Dinners i Arboga?

Dinners i Krokom var väl skapligt när vi var där i våras. Min enda erfarenhet av dom.
Låter som att man ska ta en picnick i sommar när vi ska passera Ödeshög?
Salikon skrev:
Smutt skrev:
Vad är det för fel på Subway i Arboga? Sillekrog är min värsta upplevelse!
Jag skrev Diners i Arboga.....
Här är den recension jag skrev av Dinners i Ödeshög efter vårt första besök där för snart tre år sen:

Bild

Sen dess har vi ätit där några fler gånger. Tar man någon av dagens rätter istället får man acceptabel mat. Det känns lite skolmatsal över det och är lite slabbigt och sluskigt i största allmänhet, men det är ätbart. Ett betyg på 2/5 hade kanske varit lite mer rättvist.

Men det finns ju faktiskt ett Birger Kung runt hörnet också, ifall man inte vill äta på Dinners.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Verdi »

Tur man har barn så man får gå på hamburgerrestaurangerna. :D

Nej men seriöst så vet man vad man får på McDonalds/Max/Burger King. Det funkar liksom även om det inte är det godaste eller nyttigaste. På Dinners kan det väl vara bra på en del ställen men fullkomlig katastrof på andra.

Det där gamla knepet med golfrestauranger fungerar tyvärr inte så bra med Tesla...
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Lembritt »

I Ödeshög har jag ätit picknick med barnen ett par gånger.
Det är en liten bit att gå, (förbi macken, över vägen, upp i skogen) men så mycket trevligare när vädret tillåter och barnen kan leka av sig.

Dinners har jag tyvärr bara dåliga erfarenheter ifrån...
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Bjelke »

Salikon skrev:
Bjelke skrev:
Bollnäs :) :)
Om ni inte redan har en så skaffa en CHAdeMO-
adapter, laddaren i Hudik står ju lämpligt till tex, men även Falun ligger bra till, och dom finns ju lite
överallt :)
Jodå vi har en chademo nu, och den lär användas när vi åker till Mobackes näsa sväng. Det är ju själva sjutton att ni ska ha en sådan bra trädgårdsaffär där så man måste dit flera gånger på säsongen :D :D :D
Ok :) ja med den adaptern tjänar ni ju på att ladda i Hudik, annars om det kniper kan det ju funka att ladda
hemma hos oss om någon av oss är hemma så ni kan få skjuts till Mobackes osv (fast lite meckigt om det är
mycket grejer ni köper där), vi har iaf en WC md trefas 13A till låns :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Henrik Torphammar »

Salikon skrev:
9) Man blir fet av att åka elbil och resor kostar mer än tidigare...eftersom man stannar oftare och laddar än man stannar när man tankar vill man passa på och gå på toaletten, och som samvetsgran människa vill man inte göra det utan att handla något. Då blir det glass, godis eller tidningar. Ja vatten ibland, (men man kan inte handla hur många vattenflaskor som helst på en dag och dricka, det liksom ökar problemet med toaletterna... och gör det hela till en ond cirkel). Alltså äter man mer skräp med elbil.
Jag antar du skrivit det där på skoj för du blir ju bara fet om du själv vill. Det är ju du som stoppar i dig kalorierna och du som ansvarar förbränningen av dom igen. Att vara fet eller ej är något man själv bestämmer, det beror inte på bilens drivmedel. Energi in energi ut. Inte alltid lätt, men likväl ett val du gör.

Exempel: Du skall ladda bilen och behöver gå på toa. Du snällköper en kexchoklad, den innehåller 300kcal. Toa + köpa = 10min, sen har du då enligt ditt exempel 35min kvar tills bilen laddat. Jag kommer just tillbaka från en ganska lugn promenad på 33minuter, som förbränt ca 240kcal. Problemet är alltså inte elbilen utan att du sätter dig med benen i kors istället för att ta en promenad. Eller om det regnar, köp kexchokladen och vaska den i soptunnan, sedan sitta i bilen med benen i kors.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Viper »

Henrik Torphammar skrev:
Eller om det regnar, köp kexchokladen och vaska den i soptunnan, sedan sitta i bilen med benen i kors.
Ouch! Dåligt för miljön ju, bättre att bara lämna lite dricks då ;)
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Viper »

danni skrev:
Men det finns ju faktiskt ett Birger Kung runt hörnet också, ifall man inte vill äta på Dinners.
BK funkar absolut! Tack för tipset, hade inte kollat att dom fanns där.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Jerker »

Salikon skrev:
13) Man får se ställen man aldrig trott man skulle få se, eftersom man måste stanna och ladda, exvis baksidan på en lastbilsresturang, eller små omvägar genom skogen för att komma under e4. Ibland är det trevligt ibland mindre trevligt.
Jag läste upp det här för min fru och hon skrattade igenkännande. Och då ska du vet att vi har en Renult Zoe med 22 kWh batteri och som snabbast 22 kW-laddning. Var glad att du har en Tesla! ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Bjelke »

Viper skrev:
danni skrev:
Men det finns ju faktiskt ett Birger Kung runt hörnet också, ifall man inte vill äta på Dinners.
BK funkar absolut! Tack för tipset, hade inte kollat att dom fanns där.
BK tycker jag är skapligt bra faktiskt, men så är man ju uppvuxen i huvudstaden med Donken och Clock :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: lite reflektioner kring våra förs månader med tesla

Inlägg av Henrik Torphammar »

Viper skrev:
danni skrev:
Men det finns ju faktiskt ett Birger Kung runt hörnet också, ifall man inte vill äta på Dinners.
BK funkar absolut! Tack för tipset, hade inte kollat att dom fanns där.
Det går ofta att deala med hamburgekedjorna så man kan "få" 4st köttbitar och inget av resten. Så man slipper köpa 4st burgare och vaska det man inte vill äta map vikten. Köttet är faktiskt bra mat.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Richardk »

Jag håller med dig om mycket. Jag har haft min P85+ i 6 månader nu och är överlag väldigt nöjd men det finns så klart saker som är mindre bra, framförallt med tanke på priset på bilen.

Plus:
Billig att köra
Kul att köra
All teknik
Service centret, mycket bra service!

Minus:

Min har varit inne på service centret 5-6 gånger på 6 månader. Troligtvis för att förra ägaren inte var lika noga som mig men ändå...

Detaljkvalité och vindbrus vid högre hastigheter.

Ingen autobahn bil! Detta visste jag redan innan men problemet är att det tar lång tid att ladda efter 50% laddning och när man kör på autobahn så tömmer man typ 80% av batteriet på 15 mil vilket innebär att det blir närmre en timmes laddningar vart 15 mil, som avverkas ganska snabbt. Att bara köra 10 mil och ladda går ibland men det blir för många laddstopp till slut.

Hade jag gjort om köpet? Jag tror det, men autobahn räckvidden stör mig!
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av rockard »

Kul att läsa, inte ofta jag ser någon skriva här vars upplevelse är så lik min egen. Speciellt angående val av resväg, och kvaliteten på restauranger i allmänhet och Diners i Arboga i synnerhet!
Svart X75D -17
Skriv svar