lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av mati »

Bra sammanfattning och jag håller faktiskt med om det mesta. Vi har alltid åkt mycket till Norrland förut, men det känns inte längre aktuellt tyvärr. Vissa delar av världen har blivit otillgängliga för oss. Naturligtvis visste man det i förväg, men man hoppades ju att det skulle dyka upp några snabbladdare även i Norrlands inland framöver. Hittills har det visat sig vara en grov missbedömning från min sida. Det är helt dött.
Angåemde dina upplevelser med den icke existerande dragkroken trycker jag 10 gånger på gilla-knappen. Det är ett elände. Minst sagt. Jag trodde i början inte att skulle göra så mycket, men det gör det. Man är fullständigt handikappad och får i viss mån ändra livsstil. Varje sommar, när jag saknar kroken som mest, får jag mörka tankar att byta tillbaka till fossilbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Verdi »

Jag har nog en ganska optimal livsstil för elbil. Har sällan eller aldrig behov av dragkrok trots att vi bor i villa och när vi åker långt så är det oftast sommartid och söderut längs de stora vägarna.

Det enda jag kan känna är en liten stress över att hela tiden behöva ha en liten tanke på "var ska jag ladda nästa gång". Lite som en narkoman som planerar nästa fix redan när han injicerar nuvarande. :lol: Som tur är så är det inte så ofta.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 397
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Richardk »

danni skrev:
Richardk skrev:
Ingen autobahn bil! Detta visste jag redan innan men problemet är att det tar lång tid att ladda efter 50% laddning och när man kör på autobahn så tömmer man typ 80% av batteriet på 15 mil vilket innebär att det blir närmre en timmes laddningar vart 15 mil, som avverkas ganska snabbt. Att bara köra 10 mil och ladda går ibland men det blir för många laddstopp till slut.

Hade jag gjort om köpet? Jag tror det, men autobahn räckvidden stör mig!
Optimalt med Model S verkar vara att hålla runt 160 km/h, om målet är att komma fram så fort som möjligt, och försöka ladda 0-50% för det mesta. Det blir rätt många korta stopp men jag tycker det funkar bra, det finns ju laddare minst var tionde mil längs Autobahn. Vi höll 180 km/h i en längre sträcka förra sommaren och jag var förvånad över hur lite bilen drog i den hastigheten - ca 300 Wh/km för en Model S med 21". Det tycker jag är minst sagt acceptabelt, med den förbrukningen kommer man ju över 30 mil på full laddning med en 100D trots den höga hastigheten.
Jämn fart 160-180 km/h funkar skapligt men när hornen växer ut och man kommer igång ordentligt så blir det toppfart vilket är 215 km/h med min P85+, och bilen är ju riktigt trevlig på autobahn med snabb acceleration, går ju som en BMW M5 typ så rent körmässigt så finns det inget att klaga över. Problemet är att man kör 10-13 mil, laddar 40 min, kör om dom lastbilar och personbilar med släp som man körde om 30 minuter tidigare och så håller man på så... :) Delvis kul men ingen tidsvinst alls.... :D Spelar ingen roll om man laddar vart 8e mil eller vart 15e mil. Och på visa ställen så är det laddare vart 15 mil i Tyskland och då måste bilen var i princip helt fulladdad för att klara 15 mil.

Okej alla kör kanske inte så här och i ärlighetens namn så funkar den som sagt skapligt om man kör runt 150 km/h, vilket är okej för de flesta. Kan tillägga att jag var på jobbresa själv i Tyskland och ville verkligen testa bilen. Hade jag åkt med min familj och två barn så hade det varit helt annorlunda, långsammare och många fler "måsten" pauser där det ska ätas, toalett mm. Vill dock dela med mig till andra som kör som mig eftersom tråden handlade om "reflektioner efter första månaderna".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av mati »

Förr i tiden hade jag inget emot att köra med högsta möjliga hastighet på tyska motorvägar. Åtminstone så länge koncentrationen, dvs hjärnan hängde med. Men allt eftersom bränslet blev dyrare, och jag äldre, sjönk min medelhastighet. Och nu med Teslan glider jag oftast fram med max 130km/h, oftast mindre. Jag har testat att köra fort en gång med Teslan, över 200, men det var inte roligt alls. Varken med tanke på säkerheten, det öronbedövande vindbruset, eller förbrukningen. För mig känns det som att höga hastigheter tillhör en annan tidsepok när bränslet var billigt och kunde tankas i flytande form och i obegränsade mängder.
Elbilar ska framföras på ett sätt så att energiförbrukningen står i fokus. Kan man absolut inte tänka sig att hålla en moderat hastighet på motorvägen ska man nog inte ha en elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: lite reflektioner kring våra första månader med tesla

Inlägg av Tjell »

Jag tänkte ge min syn på Tesla-åkandet, jag också... Använder dina punkter:

1) Nästan lite surrealistiskt att bara åka förbi de där stinkställena. Jag får ont i huvet så fort jag kommer i närheten av fossilpumparna och faktiskt ofta bakom sotlok rent allmänt, speciellt när de kallstartat.

2) Svenssons skrev om en testresa där de åkte i deras MX och en annan bil i sällskapet (fossil) till Legoland, tror jag det var. De kom fram senare men dock utvilade och behövde inte äta vid framkomst så som fossilåkarna behövde göra. Totalt sett ser jag inget problem med stoppen, tidsmässigt.

3) Återigen, lite surrealistiskt, både i hög och låg fart. Jag märker av ett surrande ljud kring 75-85 som kommer från transmissionerna. Det stör inte alls, det låter mest lite häftigt, bättre med det svaga surret än fossilmotorns oljud.

4) Just det, väldigt lättkörd. Dock även otroligt lätt att komma upp i olaglig fart, det har jag fått sota för - I Norge: kostade 9000:-

5) Yep, mycket bekväma stolar.

6-7) Boendes nån timme öst om Gbg så har jag inga problem att få till min rutt men de resor vi gjort långt norrut, det är något helt annat. Pklanera är ett måste, t.ex. kolla destiantionsladdning. Jag har behövt göra så förr också, planera resan med fossilbilen, faktiskt, så det är inte bara (!) att åka!

8) Mycket riktigt, matställena suger verkligen. Vi brukar ta med oss mat (även när jag åker ensam), äta i bilen. I arboga finns det ett par till mathak som kanske inte är 100 men iaf bättre än Dinners och Subway.

9) Inget problem och egentligen en tillgång: passa på att gå en promenad! Ibland, när jag är ensam och sista stoppet hemåt, så tar jag på mig mina inlines och tränar en timme.

10) Kanske blir bättre med SuC norrut också så småningom...

11) När vi åker söderut, DK DE BE F NL, så är det bara att åka, inga problem med spontana avstickare men det är först nu det är så. Förr var det svårare.

12) Håller med. Boendes på skogsgård har vi en lätt lastbil också - väntar med spänning (!) på Teslas lätta lastbil...

13) Ha ha, jo, det där känner jag igen, man får hitta laddning lite här och där. Däremot, om man frågar snällt, så är det gratis! Man fyller på för ett par tior och behöver sällan betala för de där kW'en.

14) Barnsjukdomar, det är nog givet att ett helt nytt bilmärke har det. Jag förlåter Tesla för de smågrejer vi haft på vår bil.

15) Servicecentret i Mölndal gillar jag, de är väldigt hjälpsamma. Har dock inte fått bilen tvättad där nån gång alls men det begär jag inte heller.

16) Mina farhågor kring vintertemperaturers påverkan på räckvidden har visat sig knappast stämma. Visst är det skillnad men inte alls så att det blir ett problem.

Mitt/vårt körmönster: Jobbar hemifrån, åker ofta 50-100 mil på en dag, i SE och DK. Kan ofta, nu iaf, destiantionsladda men det behövs knappast eftersom det finns SuC så tätt söderut. Europaresorna går som en dans.

Apropå autobahn-fart: Björn Nyland gjorde en test på en sträcka i hög vs låg fart och kollade totaltid körning/laddning. Tror det gick på ett ut i stort sett.

Efter drygt 2 års åkande och 12 tusen mil så har vi en servicekostnad på 2 tusen (utöver däck och torkarblad) för en switch i dörrhandtaget. Det tycker jag är rätt så OK...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar