Däck "Tesla Only"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Däck "Tesla Only"

Inlägg av Bitman »

Har fått punktering idag, tack och lov bara ett par hundra meter från däckverkstaden som jag brukar använda.

Mannen där märkte att mina standard 19" Michelin Pilot Sport 3 däck är markerade "TO", som han påpekar står för "Tesla Only". Han vet inte exakt vad skillnaden är mot de vanliga PS3, men tycker det borde ersättas med en likadan.
Han säger också att AWD-bilar är så känsliga att alla fyra däck borde vara samma typ, och ha ungefär samma mängd gummi kvar. Mina har bara rullat ca 300 mil, så en ny skulle vara OK.
Men det kan ta tid att få tag i TO-varianten, och vi har en resa (ca 70 mil) planerad till söndag och måndag.

Finns det någon därute som vet något om TO-däck, eller har ett lämpligt däck, med eller utan silver Slipstream-fälg, som jag kan låna/hyra i någon vecka eller köpa? Kan hämtas i Malmöområdet.

Alternativet är att byta alla fyra tillfälligt till vinterhjul, som är ingen bra lösning i detta väder.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bitman skrev:
Han säger också att AWD-bilar är så känsliga att alla fyra däck borde vara samma typ, och ha ungefär samma mängd gummi kvar.
Det är inget som påverkar på en Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av ellerstrom »

Du har PM.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av danni »

Intressant, visste inte att Tesla hade en egen märkning. Min däckverkstad påpekade för mig att 19-tummarna som levererades original på min Model S var märkta "MO", dvs det var Mercedes-däck!

Det där med fyrhjulsdrift och omkrets/slitage gäller inte alls Teslan. Det gäller vissa sorters fyrhjulsdriftssystem där kraftöverföringen mellan axlar inte tillåter skillnader i rullomkrets, framförallt system med mekanisk mittdiff eller viskokoppling såvitt jag vet (inte system med elektroniskt styrd koppling som Haldex eller BMWs system). Tesla har ju rent av olika rullomkrets på däcken i original om man har staggered, då är det bredare däck bak med samma profil dvs större rullomkrets.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av AGCF »

Tror inte att det står för ”only” utan ”original”.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av bylund »

Och vi är säkra på att T står för Tesla och inte Trabant?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av helix »

Tror inte TO-koden innebär något mer specifikt än att det är Tesla

Här finns listat de OE-koder som finns tillgängliga:
https://www.continental-tires.com/car/w ... ment-tyres
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av Bitman »

Har kollat nu med Michelin, och det verkar faktiskt vara sant.
TO-däcken har deras 'Acoustic Technology' (ljudabsorberande skum) och de rekommenderar att inte blanda med 'vanliga' däck.

I USA är Tesla ensam om detta i rätt storlek, men i Europa används den på vissa M-B också.
Missade fråga dock om MO och TO är identiska.

Alltså, kravet återstår, även om den andra orsaken (AWD) inte gäller (han nämde att vissa bilar, t ex senaste Volvo med Haldex, hanterar olika däck utan problem, men det verkar som Tesla är fortfarande lite okänd...).
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av Nicklas »

Kan bekräfta ljudabsorption...
- När vi krängde av sommardäcken (TO) för att sätta på dubbdäck (Nokian original) såg vi att Tesla-däcken hade ett skumgummilager fastlimmat inuti däcken.

Svart skumgummi, ett par cm tjockt och ett par decimeter brett runt hela däcket mot vägbanan (fast på insidan såklart ;) ).
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av danni »

Bitman skrev:
Alltså, kravet återstår, även om den andra orsaken (AWD) inte gäller (han nämde att vissa bilar, t ex senaste Volvo med Haldex, hanterar olika däck utan problem, men det verkar som Tesla är fortfarande lite okänd...).
Det är inte okänt för Tesla. Som jag skrev längre upp - att vissa AWD-system inte klarar skillnader i däckstorlek eller ens slitage beror på att de har mekaniska fördelningssystem som automatiskt reagerar så fort däcken snurrar olika fort på de bägge axlarna. Exempel är olika sorters mittdifferentialer som Audis Torsen-system eller såkallade viskokopplingar. Inte Haldex eller BMW xDrive.

I Teslas fall finns det överhuvudtaget inte någon kraftöverföring mellan axlarna, så frågan blir liksom helt irrelevant. Dessutom levererar Tesla själva bilarna med olika rullomkrets fram och bak. Så vi vet med 100% säkerhet att det här inte spelar någon roll för Tesla.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av Bitman »

@danni: Precis! Jag menade att det är inte alla utanför Tesla-kretsarna som känner till våra bilars egenskaper.
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Däck "Tesla Only"

Inlägg av danni »

Bitman skrev:
@danni: Precis! Jag menade att det är inte alla utanför Tesla-kretsarna som känner till våra bilars egenskaper.
Aaah, sorry, då förstår jag hur du menade!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar