Nya MCU går inte att väcka med app

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av jpetters »

Med TeslaFi så går inte bilen ner i sovläge kan jag konstatera efter en dryg vecka. Det löser problemet tills vidare. Se inlägg ovan för referral kod så kan du prova i en månad utan kostnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av hed »

Kan man "stänga av" TeslaFi enkelt om man märker att det drar för mycket energi eller är den extra energin inget "att snacka om" ?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av jpetters »

Ja, logga in på webbsidan och pausa uppkopplingen mot bilen.
Den drar en del mer än vanligt, men inte allt för mycket. Har man tillgång till laddning så det ju inget problem.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av heron »

Kan också bekräfta problemet med nya MCU:n och att teslafi förhindrar att bilen går å lägger sig :)

Använder den tillsvidare och hoppas på en uppdatering från Tesla snart, alternativt att jag orkar sätta mig in i att snickra ihop ett script själv som ser till att inte bilen går i vila.
Oskar Edlund
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 aug 2018 12:29

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Oskar Edlund »

Hej!

Är det någon som har fått detta problem löst? Vår nya Model S, utplockad härom dagen, somnar nästan direkt efter att man stängt av den, eller laddningen är klar, och sedan är den okontaktbar.

/.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av fnystrom »

Oskar Edlund skrev:
Är det någon som har fått detta problem löst? Vår nya Model S, utplockad härom dagen, somnar nästan direkt efter att man stängt av den, eller laddningen är klar, och sedan är den okontaktbar.
Nej, det inte löst än, tyvärr.

Det är TeslaFi eller en egen pinglösning som krävs för att hålla bilen vid liv.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Gustafsson »

Jag brukar väcka den med foben, därefter kan jag använda appen. Funkar ju bara om man är rätt nära bilen dock...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mar
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 aug 2018 12:24

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av mar »

Hade samma problem, hämtade ut bilen i början av Augusti, påpekade det samma dag som jag hämtade bilen och blev försäkrad av SC om det skulle lösa sig med en uppdatering inom snar framtid. Min stora irritation var i att uppkopplingen dog i bilen när bilen gick i sleep och kom inte tillbaka därefter förrän efter en soft reset. En tanke där var ju att det kan vara svårt att hämta en uppdatering "over air" utan internet.

Lite små irriterad som man kan bli över att i 85% av gångerna som vi skulle använda bilen så saknades uppkoppling, alltså ingen Spotify, nav, dessutom fastnade GPS ett flertal gånger på samma position trotts att bilen användes kom jag på en temporär fix genom att koppla in en 4g router som får ligga i bilen. Körde med routern i 2 dagar var av en av dagarna stod bilen på laddning hela dagen medan jag var på kontoret. Dag 2 fick jag en notis i appen om att en uppdatering var tillgänglig. Allting fungerar helt felfritt nu, appen kopplar alltid upp och internet funkar med riktigt bra uppkoppling.

Men svårt att säga i slutändan om 4g routern i samband med att bilen stod på laddning var en del av lösningen eller inte. Men kan vara ett värt ett försök om ni har möjlighet.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Remuz »

"Det kommer med en mjukvaruuppdatering" har man ju hört förut... några gånger
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av igu »

Då jag hade (o)turen att få en av de första bilarna med nya MCU:n (samt är lite lagom nördig) har jag också varit med och bidragit med loggar och annat. Mycket finns att säga och den här sommaren hade det varit skönt om man kunde använda appen även när bilen inte laddar, men...

Jag har som workaround (som en del andra) använt mig av en tredjeparts-app som "pingar" eller håller bilen vaken när jag i förväg vet att jag inte behöver maxa batteri eller verkligen vill kunna komma åt den. Det komiska med det hela är likheten med vad som egentligen "felar" när bilen går in i sömnläge.

Utdrag ur konversationen med servicetekniker/rådgivare:
Jag har tyvärr ingen ETA på när problemet, dock så verkar dom ha hittat själva orsaken vilket är positivt. Problemet ligger i kommunikationen mellan bilar med nya Odin-processorer och TeliaSonera. Som du själv bidragit med så går bilen in i lättare “sömn” efter 20 minuter efter att man parkerat etc och det ska då skickas ut en SMS-poke från teleoperatören (Telia i Sverige) och det är denna process som felar.
Jag har inga större förhoppningar om att detta löses snabbt...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av e5m1r »

Enligt nån som fått svar från SC så ligger det till enligt nedan
>Problemet ligger i kommunikationen mellan bilar med nya Odin-processorer och TeliaSonera. Bilen går in i lättare “sömn” efter 20 minuter efter att man parkerat etc och det ska då skickas ut en SMS-poke från teleoperatören (Telia i Sverige) och det är denna process som felar.<

Så det är bara sverige som är drabbat ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av igu »

e5m1r skrev:
Så det är bara sverige som är drabbat ?
Det är inte bara Sverige, men det är inget jag fått bekräftat.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Gustafsson »

Kan man inte SMSa bilen själv då ? Det går utmärkt med tredjepartslösningen OVMS för Roadstern. Fast man måste väl ha "telefonnumret" förstås...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
Kan man inte SMSa bilen själv då ? Det går utmärkt med tredjepartslösningen OVMS för Roadstern. Fast man måste väl ha "telefonnumret" förstås...
Man skulle kunna plocka ut sim och se
Den ligger lättåtkomligt om man tar ut facket under skärmen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Pearl
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2018 21:59

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Pearl »

Jag lyckades väcka bilen med v 2018.28.5 377ec8b, men sen gjorde jag misstaget och uppdaterade till 2018.32.2 3817fdd, sen kom problemet tillbaka :/
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av igu »

Pearl skrev:
Jag lyckades väcka bilen med v 2018.28.5 377ec8b, men sen gjorde jag misstaget och uppdaterade till 2018.32.2 3817fdd, sen kom problemet tillbaka :/
Säker på att det är baserat på bilens firmware? Enligt de uppgifter vi fått för problemet ursprungligen beskrivet så bör lösningen ligga utanför.
Det är inte så att du lyckades komma åt bilen när laddaren satt i bilen (vaken vid ladd) eller inom 20 minuter från senaste interaktion (tiden innan den går ner i sömnläge)?

Om inte, så är det intressanta uppgifter att det ska ha funnits en firmware fix på problemet!
Användarvisningsbild
Pearl
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2018 21:59

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Pearl »

igu skrev:
Pearl skrev:
Jag lyckades väcka bilen med v 2018.28.5 377ec8b, men sen gjorde jag misstaget och uppdaterade till 2018.32.2 3817fdd, sen kom problemet tillbaka :/
Säker på att det är baserat på bilens firmware? Enligt de uppgifter vi fått för problemet ursprungligen beskrivet så bör lösningen ligga utanför.
Det är inte så att du lyckades komma åt bilen när laddaren satt i bilen (vaken vid ladd) eller inom 20 minuter från senaste interaktion (tiden innan den går ner i sömnläge)?

Om inte, så är det intressanta uppgifter att det ska ha funnits en firmware fix på problemet!
Jag är inte helt hundra på att det fungerade korrekt, då jag bara hade v 2018.28.5 någon dag, men testade lite då och då under dagen, väntade några timmar emellan, så vet inte om den hann gå ner i vila tillräckligt för att väcka. Jag har skrivit mail till SC och frågat om de kan pusha ut den gamla versionen igen
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av JonasH »

Ingen som vet om detta ska lösas snart

Plockade ut en ny TMS 100D i tisdags efter tre underbara år med en TMS 85D och detta problem är sjukt irriterande...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av jpetters »

Irriterande, men TeslaFi löser detta tills vidare. Testa gratis en månad med TeslaFi referral kod så kanske det är löst innan den tiden tar slut.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Irriterande, men TeslaFi löser detta tills vidare. Testa gratis en månad med TeslaFi referral kod så kanske det är löst innan den tiden tar slut.

Jag tycker TeslaFi är riktigt roligt. Layouten är direkt hemsk men kul att se hur man kör, hur mycket man laddar osv osv. Jag är dock en riktigt statistiknörd. :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
jpetters skrev:
Irriterande, men TeslaFi löser detta tills vidare. Testa gratis en månad med TeslaFi referral kod så kanske det är löst innan den tiden tar slut.

Jag tycker TeslaFi är riktigt roligt. Layouten är direkt hemsk men kul att se hur man kör, hur mycket man laddar osv osv. Jag är dock en riktigt statistiknörd. :)
Samma här. Tyvärr har jag ingen bil kopplad till min teslafi nu :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av JonasH »

Känns lite tveksamt att betala för en tjänst jag inte vill ha för att en tjänst jag vill ha och betalat för ska fungera.

Är även lite tveksam till säkerheten med Teslafi.com.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Gustafsson »

I 95% av tillfällena (hemma och på jobbet) när jag använder appen så når fobben också dit. Ett tryck på taket för att väcka den sovande skönheten. Sen funkar ju appen en stund.
Kopplar man in laddning på stan verkar bilen också hålla sig vaken.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av JonasPersson »

Nån som hört eller vet om "Dashboard for Tesla" kan pinga bilen så att den inte går ner i dvala?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya MCU går inte att väcka med app

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
I 95% av tillfällena (hemma och på jobbet) när jag använder appen så når fobben också dit. Ett tryck på taket för att väcka den sovande skönheten. Sen funkar ju appen en stund.
Kopplar man in laddning på stan verkar bilen också hålla sig vaken.
Så har jag också löst problemet tillsvidare, klicka på fob:en alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar