Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Behöver hjälp från alla som är väl insatta/bra på att spekulera, kring Model S just nu.

Är ganska inne på att dumpa Model3 reservationen och istället beställa en ny Model S. Jag har ingen tidpunkt att förhålla mig till eftersom jag äger min nuvarande Model S privat och inte har någon leasing att ta hänsyn till, så jag kan även vänta ett tag innan jag beställer en ny om det finns en bra anledning.

Så frågan är: Är det något på gång, typ prisuppgång/nedgång, ny/ändrad utrustning, större förändringar som facelift eller ny inredning, eller något annat av vikt?

Ös på med vad ni vet, eller tror er veta om Model S nära framtid.

EDIT: Förtydligande
Jag har sedan 2,5 år tillbaka en Model S P85 som jag från början tänkt ha fram till leveransen av Model 3. Men som utformningen invändigt av Model 3 ser ut just nu så är den bilen helt ointressant för min del. Därför funderar jag istället på att beställa en ny Model S. Frågan är egentligen bara om jag ska beställa en Model S direkt, eller det finns skäl att vänta lite innan beställning.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Tars »

Aluminium, barnsjukdomarna i stort sett borta.
Snyggare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av bylund »

Det är ju såklart alltid något på gång. Det går aldrig att medvetet beställa helt korrekt.

Dollarn är ju nu rätt hög, så i närtid lär väl en valutajustering höja priset. Handelskrig och tullar kan ju göra bildelar från USA dyrare, men jag spekulerar att det antagligen blir höjda tullar på hela bilar först, så det riskerar väl snarare att drabba Model 3 i så fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Bjelke »

Jag tror oxo att en prishöjning kan komma snart men förutom det vet väl ingen vad som kan tänkas hända,
förutom premium surf som redan ska vara infört (har inte kollat om det faktiskt skett här dock).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av jpetters »

Det är alltid något nytt på gång, så aldrig fel att slå till.
Jag hämtade ut en ny Model X i fredags och är otroligt nöjd. Fick nya mörkare inredningen som jag gillar skarpt. Ny MCUn är blixtsnabb jämfört med gamla. Det känns som den kan hålla ett bra tag.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av David D »

Jag köpte en 18 månader gammal Model S för drygt ett år sedan. Har tidigare bytt bil var 18e månad, mest nya Audi eller BMW. Ingen bil jag tidigare ägt har varit i närheten av Teslan. Det är en bil jag kan tänka mig äga i flera år till. Är just nu i Kroatien. Tog två dagar att köra hit. Väl på plats i huset vi hyrt pluggade jag bara in bilen i eluttaget så står den och laddar. Tveka inte, bara att köpa. Det blir aldrig en bättre tid att äga elbil än nu!
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Nicke Nyfiken skrev:
Behöver hjälp från alla som är väl insatta/bra på att spekulera, kring Model S just nu.

Är ganska inne på att dumpa Model3 reservationen och istället beställa en ny Model S. Jag har ingen tidpunkt att förhålla mig till eftersom jag äger bilen privat och inte har någon leasing att ta hänsyn till, så jag kan vänta ett tag innan jag beställer om det finns en bra anledning.

Så frågan är: Är det något på gång, typ prisuppgång/nedgång, ny/ändrad utrustning, större förändringar som facelift eller ny inredning, eller något annat av vikt?

Ös på med vad ni vet, eller tror er veta om Model S nära framtid.
Jag tänker att en S har kanske inga barnsjukdomar kvar så sett men passformen är inte snygg. Linjerna möts inte snyggt rent generellt och på många jag sett diffar baklucka mot kaross en bra bit, det är nog inte 1cm men mer än 5mm. Om man tittar uppifrån på bakluckans kant mot bakre flygeln, typ hörnet ovanför laddluckan. Sådant tycker jag inte borde finnas på en bil i den prisklassen.

Sen är service och försäkring svindyrt. Om det är svindyrt på Model 3 vet vi inte ännu givetvis, men antagligen inte dyrare iaf.

Detta har gjort att jag vill ner i pris en bit under vad en instegs model 3 kommer kosta om jag skulle överväga en (begagnad) Model S istället.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av HelectriC »

Service är väl ändå inte svindyrt? Vad tror du servicen kostar till en Panamera? Karosspalterna är helt ok, mycket bättre på min nya än den gamla. Inte en anledning till att skippa ett köp, då är man mer upptagen av att hitta anledningar till att inte köpa och då ska man nog avstå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Smutt »

Jag tror fri laddning i alla former kommer försvinna så vill du ha det så är det läge att beställa, men jag kan ju ha fel :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av David D »

Tur att vi lever i en marknadsekonomi där de som tycker karosspassning är det viktigaste med en bil kan köpa en Audi, och de som tycker batteridrift med lång räckvidd och otroliga prestanda, superchargernätverk, onlineuppdateringar av bilens funktion, autopilot mm är viktigare kan välja en Tesla. Är Teslan perfekt? Nej, det tycker jag inte, men sett till helheten tycker jag inget kommer i närheten. Synd att den är så dyr.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av David D »

Och angående försäkring. Min Tesla är halvförsäkrad hos Trygg-Hansa till en lägre årskostnad än min frus BMW 225xe som är leasad och halvförsäkrad hos BMW. Teslan har längre körsträcka och är en mycket dyrare bil så jag tycker dess försäkring faktiskt är relativt billig. Servicen likaså.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Verdi

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Verdi »

David D skrev:
Och angående försäkring. Min Tesla är halvförsäkrad hos Trygg-Hansa till en lägre årskostnad än min frus BMW 225xe som är leasad och halvförsäkrad hos BMW. Teslan har längre körsträcka och är en mycket dyrare bil så jag tycker dess försäkring faktiskt är relativt billig. Servicen likaså.
Det där kanske stämmer för dig men för de flesta av oss är det helt enkelt inte sant. Försäkringen på Model S är svindyr.
fmm1000
Inlägg: 123
Blev medlem: 20 jul 2015 08:36

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av fmm1000 »

Om du tänkar köpa en 100d eller p100d ville jeg vente. Der er ikke rigtigt kommet en stor opdatering på S siden de blev lanceret.
Og rækkeviddeforskellen på S og 3 er meget lille lige nu.
Jeg forventer, der kommer bedre rækkevidde på S snart, men det er kun gisningar.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Feddan »

I och med att Tesla satsar stenhårt att gå med vinst under Q3-Q4 så tror jag inte det kommer hända några större förändringar förens 2019.
Det som kommer härnäst är väl delar av "total självkörning", om något.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Waymoot
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 nov 2016 12:44
Ort: Kista

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Waymoot »

bylund skrev:
Det är ju såklart alltid något på gång. Det går aldrig att medvetet beställa helt korrekt.

Dollarn är ju nu rätt hög, så i närtid lär väl en valutajustering höja priset. Handelskrig och tullar kan ju göra bildelar från USA dyrare, men jag spekulerar att det antagligen blir höjda tullar på hela bilar först, så det riskerar väl snarare att drabba Model 3 i så fall.
Vad jag hört så går Tesla runt de Europeiska biltullarna redan idag (10%) genom att ta isär bilarna i 3 delar, importera dem som "bildelar" och sedan montera ihop dem i deras Holländska anläggning innan leverans.
Så om de inte drabbas av biltullar idag så borde de klara sig även om de höjs?
Model Y LR AWD Midnattssilver metallic/svart 19" FSD hämtad 27:e Juni 2022.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Gustafsson »

Rimligen sjunker begagnatpriserna på mS när M3 börjar levereras i större mängd, den blir ett klart alternativ till ms när den kommer och det gör den ju inom kort. Passformerna är väldigt olika från bil till bil, spridningen är stor men många har faktiskt perfekt passform. Min nya bil är helt klart snäppet bättre än min förra mS 70D, vilken jag ändå var väldigt nöjd med. Den är tystare, snabbare, tightare att köra, bättre stolar, snabbare MCU, bättre ljud o ljus, längre räckvidd, laddar snabbare, mm.mm.
Jag är väldigt nöjd, även om det finns irritationsmoment som att bilen inte går att väcka med appen oftast. Beställt M3, men kommer nog att behålla S. Service är inte svindyr och frivillig, försäkringspremien halverades med insure my tesla, förmånsvärdet klar bra för en sådan bil.
Jag tycker man får väldigt mycket bil för pengarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tars skrev:
Aluminium, barnsjukdomarna i stort sett borta.
Snyggare.
En obotad barnsjukdom som oroar mig är drivaxlarna fram. Detta är ett 3,5 år gammalt problem som Tesla ännu inte har fixat. En annan sak är att vissa D bilar har ett irriterande högt oljud från främre drivningen som SC säger är okej och inom limit.

Dessa problemet behöver man inte oroa sig för när man har en P85. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

bylund skrev:
Det är ju såklart alltid något på gång. Det går aldrig att medvetet beställa helt korrekt.

Dollarn är ju nu rätt hög, så i närtid lär väl en valutajustering höja priset. Handelskrig och tullar kan ju göra bildelar från USA dyrare, men jag spekulerar att det antagligen blir höjda tullar på hela bilar först, så det riskerar väl snarare att drabba Model 3 i så fall.
Ja som du säger så borde bilen rimligen inte bli billigare under överskådlig tid, snarare tvärt om. Kanske ska beställa omgående. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Jag tror oxo att en prishöjning kan komma snart men förutom det vet väl ingen vad som kan tänkas hända,
förutom premium surf som redan ska vara infört (har inte kollat om det faktiskt skett här dock).
Premium surf ingår i 12 månader, sedan får man betala extra. Det är uppdaterat på Teslas sida nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev:
Det är alltid något nytt på gång, så aldrig fel att slå till. Bild
Jag hämtade ut en ny Model X i fredags och är otroligt nöjd. Fick nya mörkare inredningen som jag gillar skarpt. Ny MCUn är blixtsnabb jämfört med gamla. Det känns som den kan hålla ett bra tag. Bild
Är det de mörka ”aluminiumlisterna” invändigt du menar? Jag såg det live för några dagar sedan. Riktigt snyggt!
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

David D skrev:
Jag köpte en 18 månader gammal Model S för drygt ett år sedan. Har tidigare bytt bil var 18e månad, mest nya Audi eller BMW. Ingen bil jag tidigare ägt har varit i närheten av Teslan. Det är en bil jag kan tänka mig äga i flera år till. Är just nu i Kroatien. Tog två dagar att köra hit. Väl på plats i huset vi hyrt pluggade jag bara in bilen i eluttaget så står den och laddar. Tveka inte, bara att köpa. Det blir aldrig en bättre tid att äga elbil än nu!
Mig behöver du inte övertyga. ;)
Jag har haft min Model S P85 i några år nu. Frågan är om jag ska beställa en ny S nu, eller vänta ett litet tag på eventuella förbättringar/förändringar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Henrik Torphammar skrev:
Sen är service och försäkring svindyrt. Om det är svindyrt på Model 3 vet vi inte ännu givetvis, men antagligen inte dyrare iaf.
Min försäkringspremie har gått upp 43% på 2 år hos Länsförsäkringar Skåne så där är jag benägen att hålla med. Men servicen är inte alls svindyr på Tesla. Gjorde nyligen 6000 mils service med tillägg för bromsvätskebyte och kylvätskebyte i batteriet, och det kostade 5100kr totalt. Det är billigare än en vanlig 6000 mils service på en VW Golf.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av bylund »

Waymoot skrev:
bylund skrev:
Det är ju såklart alltid något på gång. Det går aldrig att medvetet beställa helt korrekt.

Dollarn är ju nu rätt hög, så i närtid lär väl en valutajustering höja priset. Handelskrig och tullar kan ju göra bildelar från USA dyrare, men jag spekulerar att det antagligen blir höjda tullar på hela bilar först, så det riskerar väl snarare att drabba Model 3 i så fall.
Vad jag hört så går Tesla runt de Europeiska biltullarna redan idag (10%) genom att ta isär bilarna i 3 delar, importera dem som "bildelar" och sedan montera ihop dem i deras Holländska anläggning innan leverans.
Så om de inte drabbas av biltullar idag så borde de klara sig även om de höjs?
Precis, det är ju det jag menade, att det nog inte är ett problem förrän tullen höjs på bildelar (nu runt 4,5 %), men att det antagligen kommer i ett senare skede i så fall. Om det inte eskalerar snabbt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av hed »

Är det nånsin dåligt att beställa en Model S just nu?? :lol:
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Är det bra eller dåligt att beställa en Model S just nu?

Inlägg av johan_w »

Jag tror inte det kommer jättestora förändringar på design mm med tanke på det fokus som säkert legat på M3. Det jag dock hoppats på och som borde både sälja bilar och inte kräva total förändring för Tesla är dels rejäl förbättring av halv/hel ljus och viss ökning av batteriet. Det förstnämnda har de ändå fått även nedslag i säkerhetsklassningar i USA och borde både vara ert lyft rent praktiskt och ge bilen högre säkerhetsklassning.

Själv skulle jag köpa en ny direkt med ny belysning :-)
Skriv svar