Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jonne71 »

Hej alla Telsafan,
Jag köpte en modell S P85D 2015 förra veckan och säljaren hade dålig koll på vad som ingick i utrustningsväg. Jag upptäckte tex att vinterpaketet ingick. Hur ser man hela bilens spec? Hur vet jag tex vilken stereo det är? Låter väldigt bra för att vara stereo isf.

En fråga till om Ac n, jag tycker den tar väldigt lång tid på sig att bli kall. Kanske 10min innan full effekt nås.
Jag hittade bara en AC firma i stan som hade rätt gastyp till bilen och en undersökning och påfyllning kostade 3500:-. Ett tips var att kolla om luften som kom ut ur ventilationshålen höll Max 10gr C och den höll 9 grC så i det avseende var den ok. Men jag tycker ändå den är seg. Firman trodde att den kanske var det pga den ska vara så effektiv som möjligt och inte dra för mycket energi.
Hur upplever ni Ac n?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av Svenssons »

Har du Ultra HiFi-paketet så har du inställning för Dolby Surround i ljudinställningarna, annars finns inte den (om det inte har ändrats i nyare firmware-uppdateringar).

Vad gäller AC:n så tycker jag att den fungerade bättre förrut, inga problem med hur den fungerar nu men det tar lite längre tid och blir aldrig isande kall.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av OfarligTesla »

Min AC fungerar riktigt bra, riktigt kall luft pumpas ut och rikligt också. Har temperaturen ca 2 grader över vad jag haft i tidigare bilar för att inte frysa.
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av Hebbe »

Angående bilens spec så tog jag kontakt med Tesla Service Center. De printade ut en specifikation som visade bilens utrustning och status.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av LarsL »

Gissar att du har rangemode aktiverat det gör att värme och kyla kör på ett ekonomiskare sätt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av danni »

Du kan testa den här: http://options.teslastuff.net/

Funkar inte 100% för min bil men kan ge dig en fingervisning. Finns även appar som kan visa dig alla options genom att hämta dem från Teslas API, men jag kan inte rekommendera någon specifik för jag har inte använt någon sådan.

Ett annat sätt att se om du har premiumljud är om du har en subwooferlåda (bakom tyg) istället för en öppning på högersidan i bagaget.

Vad gäller AC:n tycker jag den är supersnabb. Dels ska du kolla så du inte har range mode i, som LarsL skrev, och kolla även så du har allt i klimatanläggningen på "auto". Finns en knapp "reset auto" annars, tryck på den om du ser den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av Tars »

Vart köptes den?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Du kan testa den här: http://options.teslastuff.net/

Funkar inte 100% för min bil men kan ge dig en fingervisning. Finns även appar som kan visa dig alla options genom att hämta dem från Teslas API, men jag kan inte rekommendera någon specifik för jag har inte använt någon sådan.

Ett annat sätt att se om du har premiumljud är om du har en subwooferlåda (bakom tyg) istället för en öppning på högersidan i bagaget.

Vad gäller AC:n tycker jag den är supersnabb. Dels ska du kolla så du inte har range mode i, som LarsL skrev, och kolla även så du har allt i klimatanläggningen på "auto". Finns en knapp "reset auto" annars, tryck på den om du ser den.
Men hur använder du länken för en bil du redan har, dvs inte ny bil under beställning? Min länk med utrustning försvann så snart bilen blev levererad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Men hur använder du länken för en bil du redan har, dvs inte ny bil under beställning? Min länk med utrustning försvann så snart bilen blev levererad.
Koderna finns kopplade i länken till bilden på bilen i My Tesla, kopiera bildlänken för bilen och klistra in på sidan. Fungerar dock inte så bra, den hade t.ex. inte koll på min färgkod COL3-PPSR dvs Signature Red.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
danni skrev:
Du kan testa den här: http://options.teslastuff.net/

Funkar inte 100% för min bil men kan ge dig en fingervisning. Finns även appar som kan visa dig alla options genom att hämta dem från Teslas API, men jag kan inte rekommendera någon specifik för jag har inte använt någon sådan.

Ett annat sätt att se om du har premiumljud är om du har en subwooferlåda (bakom tyg) istället för en öppning på högersidan i bagaget.

Vad gäller AC:n tycker jag den är supersnabb. Dels ska du kolla så du inte har range mode i, som LarsL skrev, och kolla även så du har allt i klimatanläggningen på "auto". Finns en knapp "reset auto" annars, tryck på den om du ser den.
Men hur använder du länken för en bil du redan har, dvs inte ny bil under beställning? Min länk med utrustning försvann så snart bilen blev levererad.
Tryck på "how do I find my link?" så skall det uppenbaras. Men den verkar missa en hel del. Kanske funkar bättre för äldre bilar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av bylund »

Det enda den fick ut av min '14 var att den är vänstersstyrd. Och det stämmer ju.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av Remuz »

Vad har ni för laddare? Min har CH04 som sägs vara 16.5kW, men jag har bara 11kW. Vad är koderna för de olika laddarna?
P85D svart/svart med gratis SuC
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jonne71 »

Jag har provat både med och utan rangemode.
Frågan är hur snabbt upplever ni att ni får plus 10 i utblåset då det är över 20 grader ute?
Konstaterade att min BMW520d är blixtsnabb i jämförelse.Tesla har den nya gasolgasen 123A eller ngt liknande. Miljövänligt, lättantändlig och svindyr. Verkar vara få firmor som köpt den dyra utrustningen att serva den tydligen.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av bat »

I Dashboard for Tesla android app'en så ser man alla val på Home skärmen. Men som sagt finns ju många andra alternativ för att hämta upp det ur bilens API.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
HelectriC skrev:
danni skrev:
Du kan testa den här: http://options.teslastuff.net/

Funkar inte 100% för min bil men kan ge dig en fingervisning. Finns även appar som kan visa dig alla options genom att hämta dem från Teslas API, men jag kan inte rekommendera någon specifik för jag har inte använt någon sådan.

Ett annat sätt att se om du har premiumljud är om du har en subwooferlåda (bakom tyg) istället för en öppning på högersidan i bagaget.

Vad gäller AC:n tycker jag den är supersnabb. Dels ska du kolla så du inte har range mode i, som LarsL skrev, och kolla även så du har allt i klimatanläggningen på "auto". Finns en knapp "reset auto" annars, tryck på den om du ser den.
Men hur använder du länken för en bil du redan har, dvs inte ny bil under beställning? Min länk med utrustning försvann så snart bilen blev levererad.
Tryck på "how do I find my link?" så skall det uppenbaras. Men den verkar missa en hel del. Kanske funkar bättre för äldre bilar.
betydligt mindre info nu än innan bilen blev levererad, men det som är bra är att det verkar gå att se vilken typ av premiumpaket man har. Innehållet i detta har ju ändrat sig med åren. Dock så verkar det vara standardtext som är inriktad på den amerikanska marknaden bla. med annorlunda radio.
bilspec.PNG
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jonas »

Jag upplever AC:n lite klen upp till ca 25 graders utetemp, men är det riktigt varmt ute så är det definitivt bra kyla i den. Verkar som kompressorn går på halvfart vid lägre temperatur och full fart då det verkligen behövs. När solen står lågt, vår och höst, verkar det bli lite för varmt i bilen men då det verkligen gäller har jag inte haft problem med för varm bil. Har varit i Kroatien några somrar och det funkade perfekt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av +46 »

Kolla spjällen till sidoluftutblåsen. De är lite ologiska. Drar man spjällen mot sidorutorna i tron att man riktar luften till sidorutorna så minskar man istället luftflödet. I maxläget så är de helt stängda.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1055
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag testar för närvarande TeslaSpy - den listar optionerna. Kräver dock att man är galen nog att logga in med sitt Tesla-konto


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jonne71 »

Idag har gjorde vi en lång tripp med familjen. Det var lätt 28 grader i kupén trots att den var inställd på 19 grader. Även om man körde Range mode off så hjälpte det inte. Provade sätta fläkten på Max och då var det lite bättre. Konstigt nog så blev det inte ens bättre efter en regnskur (kanske 18 grader ute) så reglerade fläkten ner till läge 2. Känns som tempgivaren är felaktig eftersom den reglerar fel?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av kangru »

Har du kollat att spjällen sitter rätt så du har utblås som funkar på alla platser?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av bylund »

Då kan det kanske vara värt att kolla vad appen säger om kupétemperaturen. Om den säger att det är 19 grader kan man ju lätt misstänka sensorn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jonne71 »

Tack för tipset. Ska kolla när min bil är registrerad hos Tesla så appen fungerar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av mati »

Sen får man väl tillägga att själva regleringen av temperaturen är lite halvkass i en Tesla. ACn är visserligen vrålstark, men den reglerar temperaturen lite godtyckligt. Ibland är det för kallt, ibland är det för varmt. Det är svårt, nästan omöjligt, att få den att hålla en jämn nivå.
Fast om trådskaparen upplever att ACn inte kyler tillräckligt är det troligen nåt fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Sen får man väl tillägga att själva regleringen av temperaturen är lite halvkass i en Tesla. ACn är visserligen vrålstark, men den reglerar temperaturen lite godtyckligt. Ibland är det för kallt, ibland är det för varmt. Det är svårt, nästan omöjligt, att få den att hålla en jämn nivå.
Fast om trådskaparen upplever att ACn inte kyler tillräckligt är det troligen nåt fel.
Håller jag inte med om, jag sätter den på 21 grader och låter den vara där, ibland 20 om det är en av de riktigt varma dagarna med gassande sol så man vill kylas lite extra. Det problemet du beskriver att man ändrar tempen hela tiden har jag snarare upplevt med andra tillverkare. Detta är första bilen jag har där jag kan sätta en temp och låta den vara.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Sen får man väl tillägga att själva regleringen av temperaturen är lite halvkass i en Tesla. ACn är visserligen vrålstark, men den reglerar temperaturen lite godtyckligt. Ibland är det för kallt, ibland är det för varmt. Det är svårt, nästan omöjligt, att få den att hålla en jämn nivå.
Fast om trådskaparen upplever att ACn inte kyler tillräckligt är det troligen nåt fel.
Håller jag inte med om, jag sätter den på 21 grader och låter den vara där, ibland 20 om det är en av de riktigt varma dagarna med gassande sol så man vill kylas lite extra. Det problemet du beskriver att man ändrar tempen hela tiden har jag snarare upplevt med andra tillverkare. Detta är första bilen jag har där jag kan sätta en temp och låta den vara.
Min bil och föregående Tesla är väldigt stabila i temperaturen. Jag har den på 20,5 året runt i stort sett och det är alltid optimalt oavsett sol, regn, snö eller annat. Dock så har jag för det mesta taket öppet om solen skiner och jag inte kör på motorväg, men det är en annan femma för då är hela klimatanläggningen avstängd :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar