Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av bylund »

Då kan det kanske vara värt att kolla vad appen säger om kupétemperaturen. Om den säger att det är 19 grader kan man ju lätt misstänka sensorn.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jonne71 »

Tack för tipset. Ska kolla när min bil är registrerad hos Tesla så appen fungerar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av mati »

Sen får man väl tillägga att själva regleringen av temperaturen är lite halvkass i en Tesla. ACn är visserligen vrålstark, men den reglerar temperaturen lite godtyckligt. Ibland är det för kallt, ibland är det för varmt. Det är svårt, nästan omöjligt, att få den att hålla en jämn nivå.
Fast om trådskaparen upplever att ACn inte kyler tillräckligt är det troligen nåt fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Sen får man väl tillägga att själva regleringen av temperaturen är lite halvkass i en Tesla. ACn är visserligen vrålstark, men den reglerar temperaturen lite godtyckligt. Ibland är det för kallt, ibland är det för varmt. Det är svårt, nästan omöjligt, att få den att hålla en jämn nivå.
Fast om trådskaparen upplever att ACn inte kyler tillräckligt är det troligen nåt fel.
Håller jag inte med om, jag sätter den på 21 grader och låter den vara där, ibland 20 om det är en av de riktigt varma dagarna med gassande sol så man vill kylas lite extra. Det problemet du beskriver att man ändrar tempen hela tiden har jag snarare upplevt med andra tillverkare. Detta är första bilen jag har där jag kan sätta en temp och låta den vara.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Sen får man väl tillägga att själva regleringen av temperaturen är lite halvkass i en Tesla. ACn är visserligen vrålstark, men den reglerar temperaturen lite godtyckligt. Ibland är det för kallt, ibland är det för varmt. Det är svårt, nästan omöjligt, att få den att hålla en jämn nivå.
Fast om trådskaparen upplever att ACn inte kyler tillräckligt är det troligen nåt fel.
Håller jag inte med om, jag sätter den på 21 grader och låter den vara där, ibland 20 om det är en av de riktigt varma dagarna med gassande sol så man vill kylas lite extra. Det problemet du beskriver att man ändrar tempen hela tiden har jag snarare upplevt med andra tillverkare. Detta är första bilen jag har där jag kan sätta en temp och låta den vara.
Min bil och föregående Tesla är väldigt stabila i temperaturen. Jag har den på 20,5 året runt i stort sett och det är alltid optimalt oavsett sol, regn, snö eller annat. Dock så har jag för det mesta taket öppet om solen skiner och jag inte kör på motorväg, men det är en annan femma för då är hela klimatanläggningen avstängd :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
mati skrev:
Sen får man väl tillägga att själva regleringen av temperaturen är lite halvkass i en Tesla. ACn är visserligen vrålstark, men den reglerar temperaturen lite godtyckligt. Ibland är det för kallt, ibland är det för varmt. Det är svårt, nästan omöjligt, att få den att hålla en jämn nivå.
Fast om trådskaparen upplever att ACn inte kyler tillräckligt är det troligen nåt fel.
Håller jag inte med om, jag sätter den på 21 grader och låter den vara där, ibland 20 om det är en av de riktigt varma dagarna med gassande sol så man vill kylas lite extra. Det problemet du beskriver att man ändrar tempen hela tiden har jag snarare upplevt med andra tillverkare. Detta är första bilen jag har där jag kan sätta en temp och låta den vara.
Min bil och föregående Tesla är väldigt stabila i temperaturen. Jag har den på 20,5 året runt i stort sett och det är alltid optimalt oavsett sol, regn, snö eller annat. Dock så har jag för det mesta taket öppet om solen skiner och jag inte kör på motorväg, men det är en annan femma för då är hela klimatanläggningen avstängd :)
Första åren var den usel på att reglera men typ sista året har dom till det ganska bra men jag vet inte om det är lika på nyare fast det borde det ju vara...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av mati »

Konstigt. Senast idag hade jag den inställd på 19 grader (utetemperatur 22) och den blåste kallt som fan. Typ snöstorm utan snö. Jag höjde ett snäpp till 20 grader och fläkten stannade omedelbart nästan helt. Efter 5 minuter var det alldeles för varmt i kupén och då började vinterkylan igen. Det är så den beter sig i princip hela tiden oavsett vilken temperatur jag väljer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
jonne71
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 jun 2018 11:11

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av jonne71 »

Det känns ju som tempgivaren sitter felplacerad. Någon som vet var den sitter?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av e5m1r »

jonne71 skrev:
Det känns ju som tempgivaren sitter felplacerad. Någon som vet var den sitter?
Är den inte under armstödet ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Var hittar man bilspec och hur är det med ACn

Inlägg av Foluke »

jonne71 skrev:
Det känns ju som tempgivaren sitter felplacerad. Någon som vet var den sitter?
Det kan ju vara så att det saknas köldmedium. Det påstod att de fyllde på det när bilen var på service för några månader sedan. Jag har dock aldrig haft problem med kylningen.
Model S P85D,
Skriv svar