Byta från S till X

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Byta från S till X

Inlägg av hed »

Enda stora nackdelen jag kan komma på med S efter några veckors användning är att det tammefan är nästintill omöjligt att få på bältena på barnen när de sitter med bältesstolar i baksätet. Blir lika förbannad varje gång.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Byta från S till X

Inlägg av mathiaso »

Inget större problem med denna Isofix stol.
6697D971-0D75-494D-9925-61371DAA6DBC.jpeg
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Byta från S till X

Inlägg av danni »

hed skrev:
Enda stora nackdelen jag kan komma på med S efter några veckors användning är att det tammefan är nästintill omöjligt att få på bältena på barnen när de sitter med bältesstolar i baksätet. Blir lika förbannad varje gång.
Ja, det är meckigt. Våra stolar är så breda så det var på millimetern att det ens gick. Barnen lärde sig aldrig få på bältena själva när vi hade S för det var så besvärligt. I X:en lärde de sig direkt för de kunde se vad de gjorde och inte behövde hitta rätt vinkel med 0,03 graders exakthet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Byta från S till X

Inlägg av mathiaso »

Som sagt, det hänger på stolarn med. Våra 5 åringar knäpper enkelt fast sig i sina nya stolar och storasyster får plats i mitten.

Hade de haft mer plats i en X, ja, men jag ville ha en S :)
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Byta från S till X

Inlägg av hed »

mathiaso skrev:
Inget större problem med denna Isofix stol.
6697D971-0D75-494D-9925-61371DAA6DBC.jpeg
Namn på stol?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Byta från S till X

Inlägg av johan_w »

Håller med om stolarna! Jäkligt bökigt även om mina stolar inte täcker spännena! Dessutom är det inte smidigt att böja sig in i baksätet!

I min XC90 kunde barnen sätta på det själva men i Teslan är det många gånger de inte lyckas..

Har av detta skäl, samt för att få mer plats för hundarna, funderat på en X. Gillar dock S:en mer och vill ha den extra range s har!
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Byta från S till X

Inlägg av mathiaso »

hed skrev:
mathiaso skrev:
Inget större problem med denna Isofix stol.
6697D971-0D75-494D-9925-61371DAA6DBC.jpeg
Namn på stol?
https://www.besafe.se/product-se/izi-flex-fix-i-size/#
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Byta från S till X

Inlägg av Yxel »

Känslan när fyraåringen lärt sig knäppa på sig bältet själv trots krångel. Min rygg tackar!

Däremot, 2 barn och en vuxen i mitten, Herregud vad trångt det blir. (Nextgen ibak). Lägg till att det är superlätt hänt att knäppa loss det ena bältet när man ska knäppa i det andra.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Byta från S till X

Inlägg av Remuz »

Med X gör det ju inget att barnen inte kan knäppa fast sig eftersom man slipper stå i konstiga onaturliga ställningar för att få fast dom
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: Byta från S till X

Inlägg av ivveh »

Jag har precis själv bytt.

Bra:
Alla självöppnande och stängande dörrar är grymt skönt.
Dragkrok!
Grym ruta fram :)
FWD är rätt coola.
Mer lastutrymme.
7 säten för vuxna.
(för min del luftfjärding och höjj och sänk som jag inte hade innan. bor längst med dålig grusväg. Nu kan jag köra i 50 istället för tat lugnt i 20.. får vi se om dom asfalterar som jag ville :twisted: )
(jag hade inte D innan, även om S:en beter sig väldigt bra i RWD. 2cm is+ 2cm slask + 30cm snö gick ju bra i vintras)

Dåligt eller lite tråkigt:
Mindre sportigt utseende, jag gillar X men S är mycket snyggare, så äre bara.
Sitter inte som ett strykjärn på vägen även om man kör X i very low så är det stor skillnad mot S.
(ingen taklucka / möjlighet att ha takbox eller andra takmonterade prylar)

Sen finns det en rad andra förbättringar som är relaterade till årsmodell oberoende av S/X (2014-12 mot 2018-03).

Bara att fråga om det är något specifikt du/ni undrar över.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Byta från S till X

Inlägg av erkap »

mathiaso skrev:
Inget större problem med denna Isofix stol.
6697D971-0D75-494D-9925-61371DAA6DBC.jpeg
Jag har precis likadan stol som dig. När jag har den på samma plats som dig (höger bak) och med isofixen i, så är det jäkligt tight att få i bältet. Inte en chans att ett barn skulle klara det i min bil som är en Model S från mitten av 2017.
Blev så trött att jag flyttade fram stolen istället.

Kör med Isofix i? Hamnar inte din för nära bälteslåset?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Byta från S till X

Inlägg av mathiaso »

erkap skrev:
mathiaso skrev:
Inget större problem med denna Isofix stol.
Bilagan 6697D971-0D75-494D-9925-61371DAA6DBC.jpeg finns inte längre
Jag har precis likadan stol som dig. När jag har den på samma plats som dig (höger bak) och med isofixen i, så är det jäkligt tight att få i bältet. Inte en chans att ett barn skulle klara det i min bil som är en Model S från mitten av 2017.
Blev så trött att jag flyttade fram stolen istället.

Kör med Isofix i? Hamnar inte din för nära bälteslåset?
Kör med Isofix. Du har en viss skjutmån så man ska såklart skjuta den mot dörren.
Både Casper och Nellie, 5 år gamla, fixar det själva helt utan problem. Vi har ingen stol eller kudde i mitten som stör, hade vi haft det så hade det varit värre.

Filmbevis :)
https://youtu.be/jXeKW1ytohU
IMG_0525.JPG
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Byta från S till X

Inlägg av erkap »

mathiaso skrev:
erkap skrev:
mathiaso skrev:
Inget större problem med denna Isofix stol.
6697D971-0D75-494D-9925-61371DAA6DBC.jpeg
Jag har precis likadan stol som dig. När jag har den på samma plats som dig (höger bak) och med isofixen i, så är det jäkligt tight att få i bältet. Inte en chans att ett barn skulle klara det i min bil som är en Model S från mitten av 2017.
Blev så trött att jag flyttade fram stolen istället.

Kör med Isofix i? Hamnar inte din för nära bälteslåset?
Kör med Isofix. Du har en viss skjutmån så man ska såklart skjuta den mot dörren.
Både Casper och Nellie, 5 år gamla, fixar det själva helt utan problem. Vi har ingen stol eller kudde i mitten som stör, hade vi haft det så hade det varit värre.

Filmbevis :)
https://youtu.be/jXeKW1ytohU
IMG_0525.JPG
Haha tack för filmbeviset. Har också skjutit den mot dörren men det är klart krångligare. Undra om det är lite olika passform i bilarna men kul att se att den kan fungera bra.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Skriv svar