Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av taliz »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... -fordon-10

Någon här?
Tur det verkar ha gått bra.
En ensam i Teslan vad det verkar.
Låter som typisk autopilot-olycka.


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Remuz »

Luktar ap lång väg :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Feddan »

Enligt räddningstjänsten hade husvagnsekipaget fått punktering och stannat vid vägkanten. Men bilisten bakom uppmärksammade inte detta och krockade rakt in i husvagnen.

Aj aj, låter som en autopilot-olycka.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Teslaspolen »

Misstänkt AP, typisk Teslabil där föraren är Ok.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av lator »

Jag börjar undra om detta med AP verkligen är något för gemene man. De som säger att de har bättre koll på omgivningen när de kör på AP är helt klart inte gemene man... Nu vet jag ju inte om AP var aktivt här, det finns ju de som har lika dålig koll oavsett men... Tur att det är nära till Vimmerby.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av miksch »

Lukter AP...?!!??

Synes det lukter menneskelig svikt!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av LarsL »

Ja, låter lite som AP:ns dödavinkeln med stillastående fordon.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Gustafsson »

Behöver man inte titta på vägen om man har bil med AP ? Mänsklig svikt är det troliga, men vad vet vi ? Bländad av solen ? kan finnas många förklaringar. Tur att det gick bra för de inblandade.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av frippe »

Hade det varit morgon eller kväll, då hade definitivt bländning av sol varit en stor möjlighet. Rv25 går öst-västlig riktning och det brukar vara lätt att bli bländad av solen på morgon och kväll. Men inte mitt på dagen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Remuz »

Svikt, ja, men hade inte folk trott att ap var självkörning skulle det inte ske.
P85D svart/svart med gratis SuC
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Svenssons »

För mig verkar det bero på ouppmärksamm förare. Ser inga tecken på att det beror på AP.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
För mig verkar det bero på ouppmärksamm förare. Ser inga tecken på att det beror på AP.
Är väl det att det låter lite som andra AP olyckor som kört på stillastående fordon på vägkant.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:
För mig verkar det bero på ouppmärksamm förare. Ser inga tecken på att det beror på AP.
Är väl det att det låter lite som andra AP olyckor som kört på stillastående fordon på vägkant.
Fast de beror ju inte på AP utan på ouppmärksam förare. Om AP skulle svängt av vägen eller in i ett räcke skulle det kunna vara AP men om bilen kör in i en stillastående bil vid sidan av vägen låter det mer som en ouppmärksam förare oavsett om AP var på eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Remuz »

Fast det uppenbara är att dessa olyckor sker för att folk missförstår ap, jag lägger ingen skuld på ap för det. Dock skulle olyckan inte ske utan ap, min gissning
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Smutt »

Remuz skrev:
Fast det uppenbara är att dessa olyckor sker för att folk missförstår ap, jag lägger ingen skuld på ap för det. Dock skulle olyckan inte ske utan ap, min gissning
Jag har själv ingen AP men är rädd att skaffa, vet att jag kan hantera den men övriga familjen personal osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Svenssons »

Remuz skrev:
Fast det uppenbara är att dessa olyckor sker för att folk missförstår ap, jag lägger ingen skuld på ap för det. Dock skulle olyckan inte ske utan ap, min gissning
Liknande krascher sker ju även i andra bilar än Tesla så nog kan de hända utan AP också...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av miksch »

99% av alle ulykker skjer med biler uten AP. Syklister kjøres ned, biler kolliderer og folk kjører på parkerte biler. Slik er det.
Brenner en bensinbil kan årsaken være være hva som helst. Kabelbrann, bensinlekkasje...
Brenner en elbil går man ut ifra at det alltid er en batteribrann.
Kolliderer en BMW så går man ut ifra at hastigheten var for høy.
Kolliderer en Tesla er det alltid AP feil.

Jeg ser at folk gjerne vil ha enkle løsninger på komplekse problemstillinger, men det er vel til slutt stereotypene som vinner diskusjonen.

Inntil mer er kjent tenker jeg:
La oss nå se på hva som egentlig skjedde. Det kan ha vært AP, men menneskelig svikt er like trolig. Kanskje Teslan kjørte for fort. Kanskje var det uoversiktlig vei, og ingen hadde tenkt på å sette ut varseltrekant. Kanskje var det uoppmerksomhet. Jeg vet ikke annet enn at det er tåpelig å komme med påstander uten noen form for belegg.
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av TBjorn »

Det är sådana krockar som man vill att AP2 ska förhindra till 100%. Dvs hinder i vägbanan ska identifieras och i god tid ska AP hinna retardera teslan till full stopp.

Detta borde prioriteras av Tesla före alla andra AP funktioner. Finns inget som kan få AP ifrån nivå 2 utan att hitta lösningen till detta.

Teslas körning ifrån kust till kust i höst är bara så falsk om de inte löst detta.
BV
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Svenssons »

Tesla har väl inte kört någon kust till kust med Autopiloten? Det var snack om att det skulle göras innan 2018 men den tillhör ju en av Elons berömda tidsplaner. Autopiloten är inte självkörande idag och ingen har sagt att den är det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Kulingen »

Den stora skillnaden mellan självkörning och AP är väl att självkörningen använder sig av alla kaeror och kan beräkna mera?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Svenssons »

Ja, det är deep learning från kamerorna som ska fixa självkörningen. Radar har problem med stillastående fordon. AP1-hårdvaran kommer troligen alltid ha problem med denna typ av händelse. Det är dock upp till föraren att kolla på vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Nicklas »

Min bror körde (inte en Tesla) in i en stoppad bil. Ren ouppmärksamhet. Tittade åt ett annat håll.
Som tur var klarade alla inblandade sig bra.

Ett par månader efter krocken fick han ett brev på posten där det stod att han ansågs vållande och från nu och 1 månad framåt blir av med körkortet :shock:
- innan detta hade jag aldrig hört talas om retroaktiv indragning av körkortet, även om jag tycker det är bra och i detta fall nyttigt :roll:
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Kulingen »

Nicklas skrev:
Min bror körde (inte en Tesla) in i en stoppad bil. Ren ouppmärksamhet. Tittade åt ett annat håll.
Som tur var klarade alla inblandade sig bra.

Ett par månader efter krocken fick han ett brev på posten där det stod att han ansågs vållande och från nu och 1 månad framåt blir av med körkortet :shock:
- innan detta hade jag aldrig hört talas om retroaktiv indragning av körkortet, även om jag tycker det är bra och i detta fall nyttigt :roll:
Troligtvis åker han dit på vårdslöshet i trafik och det kan väl även innebära fängelse i väldigt speciella fall, tror till och med att försäkringsbolagen kan dra in viss del av kostnaderna också.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Arild »

miksch skrev:
Lukter AP...?!!??

Synes det lukter menneskelig svikt!
Netop! (Just det!)
Det er ikke AP sin feil. Det er mennesket bak rattet. Hadde Tesla føreren vært med på kjøringen hadde det trolig aldring skjedd. :roll:

Se på veien, håll i ratte. Da slipper vi disse miskrediteringene av framtidens teknologi.
Jeg er glad, og ikke forbauset, att sjåføren klarte sig helskinnet. :)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla i krock med husvagn vid vägkant

Inlägg av Remuz »

Alltså, jag fattar inte att folk tror att jag anser ap ha ansvar bara för att jag tror att ap var aktivt när det hände.

Min gissning är att föraren hade ap igång och inte tittade på vägen. Det gör det inte till ap eller teslas fel. Ingenstans har jag hävdas ett ansvar för ap och tesla. Däremot vidhåller jag att jag inte tror det hade skett om inte ap fanns. Min spekulation...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar