Elon hävdar väll dock inte att det ska vara coast to coast i FSD läge, dvs måste du som förare fortfarande ha uppsikt. Hela idén med coast to coast handlar ju mer om att den skall klara av att åka mellan motorvägar med mera. Jag har iaf inte sett han hävda att FSD kommer vara klart under året.
Är säkert så men det skulle leda till att fler människor tror att bilen är fsd och fler människor kör ihjäl sig.
Idioter kommer alltid lyckas hitta sätt att ha ihjäl sig själva och andra på när de kör bil. Enda sättet att slippa det är att blockera idioter från att ta körkort, men de skulle ju minst 40% bli utan.
TBjorn skrev:
Håller med till fullo!
Samt att jag tycker att Tesla borde fokusera all kraft på att få AP till att klara av att stanna för stillastående objekt i körbanan.
Och Tesla borde vara mycket tydligare till sina kunder i nuläget och skriva på översta raden att AP bromsar inte för stillastående objekt i körbanan och detta kan leda till allvarlig krock. Samt att Tesla jobbar för en lösning på detta och kommer gå ut med information när de är säkra på att AP klarar en sådan situation.
Jag hoppas verkligen inte alla biltillverkare lägger all kraft på det, helt meningslös sak i det korta perspektivet. Det behöver lösas innan vi har FSD men innan dess kan så mycket annat förbättras så vi kan använda autopilot och andra tillverkas lösningar under uppsikt men i fler situationer.
Har en känsla av att mobile eye som används i Volvo och konkurrenter har kommit längre med just denna extremt viktiga egenskap att bromsa för hinder i vägbanan. Kanske har fel.
Min erfarenhet av AP2.5 är att den i senaste utgåva kanske stoppar runt 1% av gångerna för stillastående objekt även om det är ett fordon. Ibland tvekar AP för körande fordon framför, som man kommer i kapp, och Teslan börjar accelerera, bromsa, accelerera ryckigt, som att den är osäker på fordon eller inte.
Min bror körde (inte en Tesla) in i en stoppad bil. Ren ouppmärksamhet. Tittade åt ett annat håll.
Som tur var klarade alla inblandade sig bra.
Ett par månader efter krocken fick han ett brev på posten där det stod att han ansågs vållande och från nu och 1 månad framåt blir av med körkortet
- innan detta hade jag aldrig hört talas om retroaktiv indragning av körkortet, även om jag tycker det är bra och i detta fall nyttigt
De flesta körkort dras in efter att brottet begåtts.
I det här fallet handlar det om ett strafföreläggande, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Strafföreläggande, vilket kräver att den anklagade erkänner brottet. Polisen är tyvärr väldigt otydlig med just den delen att erkännande krävs. Den som blir utsatt kan nog ofta känna att hen är dömd på förhand, vilket inte är sant. I det här fallet kanske det är bäst att bara acceptera, vad vet jag, risken är ju att en domstol tycker brottet förtjänar högre straff.
Bra att sådant hör sprids! För detta gäller ju då även om autopiloten ”körde” eller inte.
Har en känsla av att mobile eye som används i Volvo och konkurrenter har kommit längre med just denna extremt viktiga egenskap att bromsa för hinder i vägbanan. Kanske har fel.
AP1 är ju Mobile eye, så ja du har nog fel. Skillnaden är att Volvo inte uppmuntrar lika mycket till ”of hands drivning”.
Har en känsla av att mobile eye som används i Volvo och konkurrenter har kommit längre med just denna extremt viktiga egenskap att bromsa för hinder i vägbanan. Kanske har fel.
AP1 är ju Mobile eye, så ja du har nog fel. Skillnaden är att Volvo inte uppmuntrar lika mycket till ”of hands drivning”.
Mobile Eye har dock rimligen fortsatt utvecklas sedan Tesla slutade använda dem, så vad AP1 klarar säger inte allt om hur långt Mobile Eye har kommit i sin utveckling idag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har en känsla av att mobile eye som används i Volvo och konkurrenter har kommit längre med just denna extremt viktiga egenskap att bromsa för hinder i vägbanan. Kanske har fel.
Min erfarenhet av AP2.5 är att den i senaste utgåva kanske stoppar runt 1% av gångerna för stillastående objekt även om det är ett fordon. Ibland tvekar AP för körande fordon framför, som man kommer i kapp, och Teslan börjar accelerera, bromsa, accelerera ryckigt, som att den är osäker på fordon eller inte.
Ingen stannar för stillastående objekt i motorvägshastighet i dagsläget vad jag vet. Volvos system är för övrigt hemskt även som ett hjälpmedel, det stänger av helt plötsligt när den känner för och låter föraren ta över direkt mitt i en kurva.
Har också sett youtube klipp där AP1 stannar teslan för personer som springer ut i vägbanan i låg hastighet. Är mycket tveksam till att min AP2.5 fixar detta.
Och som sagt mobile eye utvecklas sedan 2015 och troligen mycket mot säkerhet.
Tekniskt sett är det en betydligt större utmaning för systemet (mjukvaran) att hantera ”stillastående” fordon, jämfört med rörliga objekt (tex fordon). Är en av de största svårigheterna att lösa för kommande självkörande fordon.
För systemet att ”upptäcka de” är inte så svårt. En kamera tex ”ser” ju siluetten. Men det gäller att särskilja de från allt ”normalt” och sen vidta en lämplig/ofarlig åtgärd vid rätt tillfälle.
Fast borde det vara så svårt? Bilen skall ju inte köras in i något objekt över huvudtaget stillastående eller ej. I alla fall borde radarn i alla fall känna av att nåt är ivägen och om ingen sväng eller inbromsning är planerad av AP så blir det ju en kollision. Stillastående bilar borde inte vara nåt problem för radarn. Men en husvagn kanske inte syns så bra på radarn.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Problemet är inte helt trivialt. Radarn ger inte en exakt bild av omgivningen. T ex kan en aluminiumburk med botten mot bilen se enorm ut för radarn, då den ger ett stort eko. Det ska den helst inte tvärnita för. En vägportal strax efter ett krön kan se ut att vara något bilen är på väg rakt in i. Heller inte en tvärnitssituation.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Min AP 2 tjuter och visar röda bilar fast läget inte är kritiskt, t.ex. när jag möter en lastbil på en smal väg eller passerar en parkerad husvagn, men där man kan passera fritt. Finns mycket att göra innan AP identifierar verkliga hot och struntar i normala trafiksituationer.
AP 1 larmade inte lika ofta IMO.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Alltså, jag fattar inte att folk tror att jag anser ap ha ansvar bara för att jag tror att ap var aktivt när det hände.
Min gissning är att föraren hade ap igång och inte tittade på vägen. Det gör det inte till ap eller teslas fel. Ingenstans har jag hävdas ett ansvar för ap och tesla. Däremot vidhåller jag att jag inte tror det hade skett om inte ap fanns. Min spekulation...
Folk gjør jo så mye rart når de kjører bil. De tar selfier, sender SMS, har sex, piller på radio og leter etter ting som har falt under setet. De leter etter mat og leser email, noen spiller gitar mens de kjører. Å påstå at dette ikke hadde skjedd uten AP er jo helt fjernt fra virkeligheten og det politiet ser i trafikkhverdagen.
Jag ogillar skarpt att köra bil numera, undviker det så gott jag kan. Med alla låga hastighetsgränser, hundratals fartkameror, osv så är det svårt/omöjligt att hålla fokus på själva körningen, det är ju så fruktansvärt segt.
Kör hellre MC(men då riskerar man förstås drabbas ännu mer av alla dessa ouppmärksamma förare).
Problemet med AP som jag ser det är att det uppmuntrar föraren ytterligare att släppa fokus.
Om 10 år är det säkert bättre, men just nu tycker jag trafiken är katastrof vad man än gör.
Så länge folk inte kollar kommer vi ha dessa olyckor i alla fall med nuvarande system
Problemet är att bilen lika gärna kunnat vara i parkeringsficka innan en kurva och skulle för radarn se ut som att den är i ens körbana
När och om radarn lär sig att identifiera bilens signal och kameran reagera om detta identifierade stående föremål finns mellan ens egna linjer
Det hänger nog på neural network ett system med fasta värden kommer nog aldrig reda ut detta i alla förekommande fall och variationer
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det ryktas att en Tesla till krockade igår - en X på Essingeleden. Nån som vet mer?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Alltså, jag fattar inte att folk tror att jag anser ap ha ansvar bara för att jag tror att ap var aktivt när det hände.
Min gissning är att föraren hade ap igång och inte tittade på vägen. Det gör det inte till ap eller teslas fel. Ingenstans har jag hävdas ett ansvar för ap och tesla. Däremot vidhåller jag att jag inte tror det hade skett om inte ap fanns. Min spekulation...
Exakt så tycker jag också. Det är naturligtvis inte autopilotens fel att bilen körde in i ett stillastående fordon. AP kan inte hantera sådana situationer. Således kan den rimligen inte beskyllas för att inte ha bromsat, det är den helt enkelt inte anpassad för. Och det är precis det som är problemet.
Autopilotens utförming gör det extremt lätt för föraren att tappa fokus. Ponera att man kör på en rak och tom motorväg. AP gör jobbet, föraren håller i ratten, rent mekaniskt. I princip kan man köra så i timmar. Det är nästan oundvikligt att hjärnan går i viloläge, det är helt naturligt. Det krävs en enorm ansträngning av föraren att förbli koncentrerad och att inte tappa fokus. Jag har själv råkat ut för detta flera gånger att jag t.ex. stirrade alldeles för länge på kartan eller pillade med sökfunktionen i Spotify. Det där är inte bra och gör mig till en sämre bilförare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Få ordning för vad? Finns ingenting som indikerar att Tesla skulle ha något större problem utan det fungerar som designat.
Kust till kust 2017 utan någon intervention från förare var designen om minnet sviker dig.
Ja, det säger ju dock inget om att den skall klara alla möjliga situationer som att någon slagit upp ett tält på en motorväg osv. Att den klarar kust till kust utan att föraren ingriper kan ju lika väl syfta på att man inte behöver byta fil, ta avfarter osv.