Första intryck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Första intryck

Inlägg av heron »

Så kom äntligen dagen, i fredags hämtade vi ut vår MS100D :D

Tog kollektivtrafik till Göteborg för att slippa köra två bilar hem, tåget kom i tid men missade bussen från Mölndals station så blev några minuter sen till Tesla, inte ofta jag åker tåg och buss så bara det blev ett litet äventyr.

Väl på plats hos Tesla står den där och väntar fint, trevligt bemötande av personalen. Gick igenom och synade bilen ordentligt men kunde inte hitta några skönhetsfel på den alls. Inte suttit ordentligt i de nya stolarna med tyg i mitten innan men de var riktigt sköna så det valet ångrar jag absolut inte.

Nördig som man är hade jag givetvis läst igenom mer eller mindre allt som finns att läsa så genomgång av bilens finesser var inte direkt nytt. Nya MCU:n är riktigt rapp och standardljudet tycker jag var alldeles utmärkt också, visst inte lika fylligt som det stora men det räcker för mig. Så än så länge känns bortvalet av premiumpaketet inte allt för mycket (kanske jag ångrar mig i vinter?)

Började sen resan hemåt, mjukt, tyst och alldeles underbart jämfört mot min MB E220 diesel. Mercedesen är tyst och bekväm att köra men måste nog ändå påstå att motorvägsfart runt 120 så tycker jag inte Teslan låter mer i kupén. Allt under 100 är så dock mycket tystare och varje gång man trycker på pedalen så låter det ju inget, till skillnad mot en brummande dieselmotor så det subtila vinandet från motorerna något som andas framtid :)

I början av resan hem så var inte kamerorna kalibrerade så då blev man snabbt påmind om att man INTE vill ha en bil utan farthållare :lol: Efter några mil var den dock färdigkalibrerad och den aktiverades och jäklar vad AP är bra! :shock:

Jag hade Mercedes motsvarighet till AP med namnet DrivePilot. Man kunde åka motorväg utan att hålla i ratten men blev ombedd att röra ratten omkring var 15:e sekund, efter ett tag var det bara naturligt och inget som egentligen störde ens på motorväg. På landsvägar fick man mest hela tiden korrigera och ta över om det inte var extremt tydliga linjer och det inte svängde för mycket. Varje korsning var ett aber.
Har ju läst en del här om den senaste uppdateringen av AP som gör den mer tjatig men för mig är det ett steg åt rätt håll, dessutom håller den sig perfekt inom linjerna, även på landsvägar är den imponerande jämfört mot Mercan.
Den är dessutom väldigt känslig för att man håller i ratten så "tekniken" jag använt för Mercans DrivePilot funkar ypperligt (lägga lite tryck på ratten om bilen kör i en sväng alt. lätt tryck på ratten åt något håll om bilen kör rakt fram) Motorvägsfärden på resten av resan var helt fantastiskt skön och avslappnande.

Sen blev bilen riktigt sur på mig när jag spontant stampade pedalen i mattan på motorvägen och hade AP igång, bilen pep åt alla håll och kanter och AP stängde av sig och ville inte igång igen förrän jag stannat och lagt i P, hehe så stäng av AP innan en eventuell speedboost på motorvägen :mrgreen:

Väl hemma så funkade Wall Connectorn som installerades för någon vecka sedan så nu står den där i garaget och jag hittar på alla möjliga orsaker att för att ta en sväng, vi har fullt med mjölk i kylen nu iaf :D

Vart är det man anmäler sig som Tesla-ägare här på forumet?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första intryck

Inlägg av Remuz »

Grattis!

Maila regnr till Tibor
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första intryck

Inlägg av bylund »

Kul.
Som sagt, skicka e-post. Instruktioner: http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Första intryck

Inlägg av Xmag »

Grattis och välkommen!
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Första intryck

Inlägg av kangru »

Välkommen till sekten!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första intryck

Inlägg av Bjelke »

Ja grattis då (till slut) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Första intryck

Inlägg av heron »

Tack alla, mail skickat :)



Nu tog mjölken slut igen, får åka och handla i morgon igen, jobbigt :D
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Första intryck

Inlägg av Yxel »

AP-misstaget gjorde jag också. Vafan han ju inte ens reagera innan man var uppe i 150! Skyller på det :)

Grattis till en fantastisk bil!
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Första intryck

Inlägg av hed »

Kul! Grattis :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Första intryck

Inlägg av lator »

heron skrev:
Tack alla, mail skickat :)



Nu tog mjölken slut igen, får åka och handla i morgon igen, jobbigt :D
Vad menar du? Finns det ingen affär öppen? Är du säker? bäst att du åker och kollar... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Första intryck

Inlägg av chpaulin »

Grattis och välkommen :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Första intryck

Inlägg av Gustafsson »

Grattis till en av de bästa bilarna man kan köpa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar