Lackbehandling / vinterdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Lackbehandling / vinterdäck

Inlägg av infelicitas »

Hejsan.

Jag har nyligen beställt en S och har börjat fundera på lackbehandling/foilering. Jag har sett en del "vanliga" bilar som har haft det och tycker det är varierande resultat på det. Ni som har gjort en lackbehandling eller folierat eran bil, har ni tyckt i efterhand att det var värt det?
Jag ska väl säga att jag är mest intresserad av att foilera bara kofångaren/huven fram för stenskott, men det känns samtidigt som det inte skulle skydda så mycket som man tror.

Sedan kommer jag ju behöva vinterdäck till den i vinter. Jag tänkte att det gick att ta i samma tråd. Har ni några speciella däck med tanke på att det är en elbil? rullmotstånd/vikt? eller är det bara att titta på samma som till en vanlig bil?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Lackbehandling / vinterdäck

Inlägg av Leo »

Grattis!

Jag och många andra rekommenderar ”Rosenberg Inpol” om du bor/hämtar den i Stockholm. Han håller till inte så långt från deras Service/leveranscenter. Gjorde det på min P85 inklusive vinterfälgarna (original 19”). Höll sig lättvättad under de 2,5år jag hade bilen. Dock användes den inte till ”vardagskörning” utan bara långresor så slitaget på lacken var nog ganska ”snällt”.

Vinterdäck skulle jag slå ett slag för Continental CVC6 friktionsdäck. ”Nordiska vinterdäck” men styvare än Hakka R2 tex. Tyvärr säljs de inte via Tesla själva.

Hade såna på min P85. De funkade kanon både i kyla och på vår/höst med lite värme.

Dubbdäck skulle jag hoppa om möjligt. 4WD löser oftast framkomligheten och Tesla har inte riktigt ”premiumisolering” så smattret från dubbarna hörs rätt väl. Därför kan det vara bra att hålla sig till 19” på vinterdäcken också på en S.

Sen om du bedömer att du behöver/vill ha dubbdäck då är det en annan femma (dubbar är ju det enda som biter på blankis vid bromsning)

Själv hämtade jag ut bilen på sommardäck. Gjorde direkt en lackbehandling (inklusive original 19” fälg). Framemot hösten köpte jag Conti v-däck och lade om på fälgarna. Våren efter köpte jag ytterligare en omgång 19” originalfälg och lät Tesla lägga på de lösa sommardäcken på fälgarna och montera på bilen i den vevan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Lackbehandling / vinterdäck

Inlägg av infelicitas »

Jag har läst att många rekommenderar rosenberg. Jag bor dock i småland så det blir lite krångligt att få till. :)
Men det skulle kunna vara värt det då.

Dubbdäck har jag aldrig velat ha, så det skippar jag helst om det går. Tack för tipset om continental-däcken, jag får göra en lista på alternativ. Men teslan kräver inte några speciella däck då? Jag läste om TO-märkningen i någon tråd men man beskrev det som tesla original i den tråden, och oviktigt.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Lackbehandling / vinterdäck

Inlägg av +46 »

Min bil har nu rullat drygt 5 500 mil. Satsade på Wrapzone stenskottsskydd på utsatta karosseridelar samt Rosenberg Inpols Opticoat Pro behandling av hela bilen inklusive fälgar när den var ny. En nätt liten investering på drygt 23 000-.
Jag är ingen tvättfreak så bilen hinner ofta bli rejält smutsig mellan tvättningarna. Tyvärr upplever jag inte att den är påtagligt mer lättvättad eller skiner mycket mer än vad mina andra obehandlade bilar gjort efter en grundlig tvätt. Däremot är jag grymt imponerad av att jag inte har fått några synliga stenskott på drygt tre år. Om det enbart beror på den transparenta stenskottsfolien eller kombinationen stenskottsfolie och lackbehandling låter jag vara osagt. Hur som helst så kommer jag troligtvis göra om kombinationen när det är dags för en ny bil.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Lackbehandling / vinterdäck

Inlägg av ovelundkvist »

Det är folien, lackbehandling ger inget ökat skydd mot stenskott.

Jag lackbehandlade min första Tesla hos Rosenbergs Inpoloch den hade lika mycket stenskott som mina tidigare bilar, men var väldigt lätt att tvätta under de två år jag hade den.

Min nuvarande Tesla är folierad och då har stenskotten nästan helt uteblivit. Bara någon enstaka skada på folien på motorhuven efter 5000 mil.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Lackbehandling / vinterdäck

Inlägg av e5m1r »

infelicitas skrev:
Jag har läst att många rekommenderar rosenberg. Jag bor dock i småland så det blir lite krångligt att få till. :)
Men det skulle kunna vara värt det då.

Dubbdäck har jag aldrig velat ha, så det skippar jag helst om det går. Tack för tipset om continental-däcken, jag får göra en lista på alternativ. Men teslan kräver inte några speciella däck då? Jag läste om TO-märkningen i någon tråd men man beskrev det som tesla original i den tråden, och oviktigt.
Då kan du ta http://dperssonbilrekond.se
Han har behandlat många teslor
Vad det gäller däck så kör jag själv på MaxiICE inga problem alls och min bil är bakhjulsdriven
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Lackbehandling / vinterdäck

Inlägg av infelicitas »

Jag förstår att lackbehandling inte skyddar mot stenskott. Där var tanken mest att lättare kunna få bort vintersmutsen.
Men, jag tänkte inte på att man kan foilera bara framdelen på bilen mot stenskott. Det borde ju inte bli så dyrt så det skulle nog vara värt det.

Tack för tipset på lackfirma. Jag lägger till den på listan.
Skriv svar