Bakruta rengöring

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
trayion
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 sep 2015 23:49
Ort: Malmö

Bakruta rengöring

Inlägg av trayion »

Hej allihopa!

Detta är kanske en lite dum fråga, men har inte riktigt set någonstans att det tas upp ordentligt (min google-fu är tydligen inte bra nog just nu).
Hur upplever ni att Model S är när det gäller bakrutan och det faktum att den inte har något torkarblad bak? Jag har läst att alla folk säger det inte är något problem när det gäller regn, då ska man bara lite upp i hastighet, så försvinner det.
Min fråga år dock, hur blir det med damm? och hur med snö och sånt?
Jag kör en del på grusvägar, och det blir väldigt dammigt på bakrutan, så utan att spola av den så hade det inte gått att se ut bak alls.

Några pratar om att använda bak-kamera, men är lite rädd för att den hamnar i samma sits när det gäller dammet, några bra tips där?

Står och ska beställa nästa månad, så det är en av dom sista frågorna kvar innan jag trycker på knappen.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av Smutt »

Jag har aldrig haft problem med smutsig bakruta, sjukt mycket insekter på framrutan är däremot ett problem 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av jpetters »

Bakrutan på S är inget problem alls som jag upplever det. Backkameran har däremot en tendens att slamma igen fort när det är blött eller dammigt. Men den är ju lätt att torka av.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av HelectriC »

de enda bakrutor som jag tycker behöver torkare bak är de som har en ganska vertikal vinkel långt bak på bilen, tex kombibilar eller vanlig golf. På en sedan eller combi-coupe likt Model S kommer inte skiten på rutan. Tilläggas bör också att blir rutan skitig på en bil med torkare, så repar du rutan väldigt mycket om du använder den. Jag vill inte ens använda den på golfen trots att den har torkare. Om det bara är regn är den ok att använda.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av Verdi »

Det blir ingen skit på bakrutan så du kan vara lugn. Luftströmmen går längs med rutan till skillnad från en vertikal kombibakruta där luftvirveln blåser tillbaka skiten mot rutan.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av David D »

Såhär kan det se ut på vintern. Bakrutan har inte varit något problem.
8CCF4C5E-FEC6-4DF3-8010-E2FF437DD4CD.jpeg
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av Niklas Z »

Är det där vita baktill någon slags aerodynamiskt hjälpmedel för att öka räckvidden? :)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
trayion
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 sep 2015 23:49
Ort: Malmö

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av trayion »

Tack så mycket allihopa, uppskattar er feedback :)
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av hed »

Se till att beställa nu då :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av David D »

Niklas Z skrev:
Är det där vita baktill någon slags aerodynamiskt hjälpmedel för att öka räckvidden? :)
Nej, det var någon sorts vägbeläggning de hade i norrland. Jag tänkte analysera det när jag hem till Stockholm men då hade det redan försvunnit från bilen och ersatts av någon mörkgrå sörja.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av Niklas Z »

David D skrev:
Niklas Z skrev:
Är det där vita baktill någon slags aerodynamiskt hjälpmedel för att öka räckvidden? :)
Nej, det var någon sorts vägbeläggning de hade i norrland. Jag tänkte analysera det när jag hem till Stockholm men då hade det redan försvunnit från bilen och ersatts av någon mörkgrå sörja.
Norrlänningarna är listiga. De har knep för att behålla sina hemligheter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bakruta rengöring

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev:
David D skrev:
Niklas Z skrev:
Är det där vita baktill någon slags aerodynamiskt hjälpmedel för att öka räckvidden? :)
Nej, det var någon sorts vägbeläggning de hade i norrland. Jag tänkte analysera det när jag hem till Stockholm men då hade det redan försvunnit från bilen och ersatts av någon mörkgrå sörja.
Norrlänningarna är listiga. De har knep för att behålla sina hemligheter.
Japp det där hemliga knepet kör jag ofta med vintertid :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar