AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av Mats »

Första gången idag jag märkte att min AP1 i vissa hastigheter plingar till när popup ”apply force” kommer upp . Är det nytt? Otroligt irriterande när man håller i ratten och den plingar till var 30 sekund

Men sen försvann ljudet när det blev två filig motorväg?
Senast redigerad av Mats, redigerad totalt 1 gånger.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av e5m1r »

Mats skrev:
Första gången idag jag märkte att min AP1 i vissa hastigheter plingar till när popup ”apply force” kommer upp . Är det nytt? Otroligt irriterande när man håller i ratten och den plingar till var 30 sekund

Men sen försvann ljudet när det blev två filig motorväg?
Du få en pling efter att du missar ljus varningen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Mats skrev:
Första gången idag jag märkte att min AP1 i vissa hastigheter plingar till när popup ”apply force” kommer upp . Är det nytt? Otroligt irriterande när man håller i ratten och den plingar till var 30 sekund

Men sen försvann ljudet när det blev två filig motorväg?
Du få en pling efter att du missar ljus varningen
Är inte det mer ett pip än ett pling? Typ pi-pi-pip?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av Mats »

e5m1r skrev:
Mats skrev:
Första gången idag jag märkte att min AP1 i vissa hastigheter plingar till när popup ”apply force” kommer upp . Är det nytt? Otroligt irriterande när man håller i ratten och den plingar till var 30 sekund

Men sen försvann ljudet när det blev två filig motorväg?
Du få en pling efter att du missar ljus varningen
Nej detta är ett annat som kommer omedelbart när apply force kommer. Ska se om jag kan filma.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av Svenssons »

I version 2018.21 så ändrades det hur ofta meddelandet kom upp om man inte höll i ratten och i version 2018.24 så ändrades texten till "Apply light force..." mot den gamla som varit där sedan AP introducerades. Det blev en hel del debatt om detta då meddelandet kommer upp mycket oftare än tidigare om man inte håller i ratten. I och med 2018.21 så ändrades också hur meddelandet presenterades.

Om bilen inte känner av att man håller i ratten så kan det kanske vara något problem med sensorerna för detta men själv så får jag meddelandet mer sällan nu än tidigare då bilen verkar ha blivit bättre på att registrera att jag håller i ratten (alternativt att jag har blivit bättre på att hålla i ratten).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av rockard »

Svenssons skrev:
...meddelandet kommer upp mycket oftare än tidigare om man inte håller i ratten.
Lägg av, det finns hur många trådar som helst som visar att autopiloten beter sig olika, och olika bra, beroende på om du haft tur vid köp av bilen eller inte. Möjligen varenda tråd som tar upp ämnet autopilot. Sluta låtsas som att ni med välfungerande autopilot är det normala och alla andra har avvikande bilar som kan fixas.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
Svenssons skrev:
...meddelandet kommer upp mycket oftare än tidigare om man inte håller i ratten.
Lägg av, det finns hur många trådar som helst som visar att autopiloten beter sig olika, och olika bra, beroende på om du haft tur vid köp av bilen eller inte. Möjligen varenda tråd som tar upp ämnet autopilot. Sluta låtsas som att ni med välfungerande autopilot är det normala och alla andra har avvikande bilar som kan fixas.
Lägg av själv! Jag har aldrig sagt att AP inte beter sig olika mellan olika bilar. Det är dock ett faktum att ändingen innebar att meddelandet kommer upp oftare under förutsättningen att man inte håller i ratten! Kommer meddelandet upp om man håller i ratten så är det ju något som är fel som bör åtgärdas av Tesla. Du kan väl inte tycka att det är så det ska vara?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av rockard »

Som vanligt har jag otrevlig ton, ursäkta! Ska försöka förklara mig:
Mats skrev:
Otroligt irriterande när man håller i ratten och den plingar till var 30 sekund
TS skriver alltså uttryckligen att han håller i ratten och ändå får meddelandet.
Svenssons skrev:
...meddelandet kommer upp mycket oftare än tidigare om man inte håller i ratten.
Svenssons skrev:
Om bilen inte känner av att man håller i ratten så kan det kanske vara något problem med sensorerna för detta
Jag läser ditt svar som "antingen håller du inte i ratten, eller så är det fel på bilen". Jag menar att det här är inom marginalerna för hur autopiloten fungerar, i många bilar kombinerat med mångas körmönster får man upp varningen även om man håller i ratten.
Svenssons skrev:
Lägg av själv! Jag har aldrig sagt att AP inte beter sig olika mellan olika bilar. Det är dock ett faktum att ändingen innebar att meddelandet kommer upp oftare under förutsättningen att man inte håller i ratten! Kommer meddelandet upp om man håller i ratten så är det ju något som är fel som bör åtgärdas av Tesla. Du kan väl inte tycka att det är så det ska vara?
Ja, jo, jag tycker kanske att det borde åtgärdas av Tesla, och det har diskuterats flitigt på detta och många andra forum. Det som de flesta haft som förslag är dock att minska intervallet på varningarna, eftersom man vet att Tesla inte kommer byta ut rattar/sensorer i massvis av befintliga bilar.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
Som vanligt har jag otrevlig ton, ursäkta! Ska försöka förklara mig:
Mats skrev:
Otroligt irriterande när man håller i ratten och den plingar till var 30 sekund
TS skriver alltså uttryckligen att han håller i ratten och ändå får meddelandet.
Svenssons skrev:
...meddelandet kommer upp mycket oftare än tidigare om man inte håller i ratten.
Svenssons skrev:
Om bilen inte känner av att man håller i ratten så kan det kanske vara något problem med sensorerna för detta
Jag läser ditt svar som "antingen håller du inte i ratten, eller så är det fel på bilen". Jag menar att det här är inom marginalerna för hur autopiloten fungerar, i många bilar kombinerat med mångas körmönster får man upp varningen även om man håller i ratten.
Svenssons skrev:
Lägg av själv! Jag har aldrig sagt att AP inte beter sig olika mellan olika bilar. Det är dock ett faktum att ändingen innebar att meddelandet kommer upp oftare under förutsättningen att man inte håller i ratten! Kommer meddelandet upp om man håller i ratten så är det ju något som är fel som bör åtgärdas av Tesla. Du kan väl inte tycka att det är så det ska vara?
Ja, jo, jag tycker kanske att det borde åtgärdas av Tesla, och det har diskuterats flitigt på detta och många andra forum. Det som de flesta haft som förslag är dock att minska intervallet på varningarna, eftersom man vet att Tesla inte kommer byta ut rattar/sensorer i massvis av befintliga bilar.
Jag svarade på trådskaparens fråga "Är det nytt?"

Jag menar att om bilen meddelar att man ska ha lätt tryck på ratten när man har lätt tryck på ratten så är det något som är fel. Det är väl ingen som tycker att det är rätt beteende?

I och med version 2018.21 så kommer dessa meddelanden upp oftare om man inte håller i ratten (här spelar det ju ingen roll hur bra bilen är att känna av om man håller i ratten eller ej). Själva texten ändrades till "Apply light force" i och med version 2018.24. Detta är ju svaret på om det är nytt eller ej. Trådskaparen kan ju nyss ha fått version 2018.24 så då är det nytt men om detta vet jag inget om. Tidigast kan man väl ha fått version 2018.24 vecka 24.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av Mats »

Att ”apply light force...” kommer upp oftare och olika frekvent är jag helt medveten om. Så länge den inte låter/plingar är det inga problem att lägga en liten kraft när varningen kommer upp. Håller man inte i ratten får man ansvara för det själv. Jag håller i ratten.

MEN det min tråd skulle handla om var att jag upptäckte att den på vissa sträckor plingade så fort apply light force kom upp. Helt plötsligt blir det lite irriterande att åka. Speciellt som plinget inte gick att stänga av. Även om jag höll i ratten så var jag tvungen att hela tiden lägga på lite kraft för att slippa plinget eftersom då kommer inte apply light force upp. Men så fort jag glömde lägga på en kraft och varningen kom, den första varningen med ”apply light force” så plingade det.

Det var det som gjorde det lite irriterande.


Det var bara under en specifik sträcka på norrtäljevögen. Försvann när jag närmade mig Gillinge. Kunde inte återskapa det på tillbakavägen. Ska prova igen inom kort och försöka filma.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: AP plingar när ”Apply force...” komme upp

Inlägg av Fredric83 »

Mats skrev:
Att ”apply light force...” kommer upp oftare och olika frekvent är jag helt medveten om. Så länge den inte låter/plingar är det inga problem att lägga en liten kraft när varningen kommer upp. Håller man inte i ratten får man ansvara för det själv. Jag håller i ratten.

MEN det min tråd skulle handla om var att jag upptäckte att den på vissa sträckor plingade så fort apply light force kom upp. Helt plötsligt blir det lite irriterande att åka. Speciellt som plinget inte gick att stänga av. Även om jag höll i ratten så var jag tvungen att hela tiden lägga på lite kraft för att slippa plinget eftersom då kommer inte apply light force upp. Men så fort jag glömde lägga på en kraft och varningen kom, den första varningen med ”apply light force” så plingade det.

Det var det som gjorde det lite irriterande.


Det var bara under en specifik sträcka på norrtäljevögen. Försvann när jag närmade mig Gillinge. Kunde inte återskapa det på tillbakavägen. Ska prova igen inom kort och försöka filma.
Det har hänt mig också att den plingar deirekt vid ett par tillfällen. Jag har dock lyckats identifiera det till att det är när man har AP inkopplat och vägstrecken försvinner helt (iaf på min bil med AP2) Igår när vi åkte hem från stugan i Lysekil körde jag som vanligt på AP på E6:an och varningen kom upp lite då och då men inte allt för offta. tills vi kom i höjd med Stenungsund. Där har de asfalterat om delar av vägen men ännu inte fått på några sträck och då började den varna med både bling och snabb signal. Efter denna sträcka funkade det som vanligt igen utan ljud signal.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Skriv svar