Omotiverat inbromsning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 apr 2016 10:02

Omotiverat inbromsning

Inlägg av Andreas Muller »

Hej,
med min 100d AP2 har det inträffat nu ett flertal gånger att bilen kraftig bromsade in utan någon anledning som jag kunde se. AP var på och väderförhållanden var perfekt. Det händer på olika platser och går inte att jämföra med de kända problem på kartan som finns alltid på samma ställe. För någon vecka sedan orsakade jag nästan en trafik olycka p.g.a. att trafiken bakom mig kunde med nästan noll marginal tvärnyta och väjer undan på nästa körfält. Finns det andra på forumet som råkade ut för något liknande? Skulle vore kul att höra om det går att fixa. :roll:
Stromare
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av unumlapis »

Här hade man kanske önskat att det fanns möjligheten att skicka in körsituationer till Tesla från bilen; t ex att man kanske anger eller väljer en tidsperiod samt några val vad som anses ha gått snett för automatisk analys samt möjligheten till en kommentar som kommer kräva manuell analys. Detta kanske redan görs per automatik utan bilägarens inblandning om man har accepterat att anonym data skickas in. Samtidigt så är det en sak vad automatiken i bilen upplever som konstigt och hur föraren uppfattar en situation.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av rockard »

Min brukar bromsa kraftigt för skyltar som hänger över vägen, och viadukter och tunnelmynningar. Ibland även vissa skuggor. Fanns det något sådant?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Ampera »

Spöke på vägen...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... sp%C3%B6ke
Patos skrev:
Tipset från Tesla är att hålla inne de undre rattknapparna i 3 sec för att skapa en log. Sedan ringa och säga vad som hände. Då kan de analysera loggen och förhoppningsvis hitta nått.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 24 apr 2018 23:17
Kontakt:

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av larsw »

Mörka skuggor kan i solljus leda till inbromsning ibland.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 apr 2016 10:02

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Andreas Muller »

Tack för alla kommentarer. Det fanns faktiskt varken skugga eller otydliga sidosträck och det var långt till
nästa bil. Jag ringde TESLA 2ggr. strax efter en sådan händelse men dem återkom med besked att bilen
identifierade ett hinder. Strax efter har jag fått en uppdatering av AP och trodde med detta är problemet
kanske borta. Men igår hände det igen. Jag slutar nu med att ha AP på när jag har andra personer i bilen.
Själva kan jag välja mellan att köra trött eller kör med AP och riskera dessa inbromsningar. Det blir väl
en punkt vid nästa service.
Stromare
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av rockard »

Andreas Muller skrev:
Tack för alla kommentarer. Det fanns faktiskt varken skugga eller otydliga sidosträck och det var långt till
nästa bil. Jag ringde TESLA 2ggr. strax efter en sådan händelse men dem återkom med besked att bilen
identifierade ett hinder. Strax efter har jag fått en uppdatering av AP och trodde med detta är problemet
kanske borta. Men igår hände det igen. Jag slutar nu med att ha AP på när jag har andra personer i bilen.
Själva kan jag välja mellan att köra trött eller kör med AP och riskera dessa inbromsningar. Det blir väl
en punkt vid nästa service.
Problemet är att detta även händer med adaptiva farthållaren, så när den fungerar så här dåligt är enda alternativ att köra helt manuellt. Vi körde 400 mil Slovenien tur och retur i fjol, och det var helt odrägligt om man hade AP eller ACC på. Var inte supernöjd med att ha betalt så pass mycket pengar för den då. Men det finns hopp, min blev oändligt mycket bättre efter ett halvår ungefär, håller tummarna för att det händer dig också.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Remuz »

Jag har kört 3600mil i min Ap2 bil typ utan ap pga fel på den. Nu funkar den klockrent dock... snacka om att man är bitter på de pengar jag lagt på Ap2+FSD. Köpte teslan nästan enbart pga Ap2, hade en ap1 innan men ”Bytte upp mig”
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Toja »

Min bil har sett spöken 2 gånger sen sista uppdateringen.
Jag hade det inte tidigare.
I övrigt funkar min AP1 väldigt bra
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare
Inlägg: 435
Blev medlem: 24 feb 2015 07:20
Ort: Stockholm

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Telsa »

Det blir jobbigt för högerfoten att hela tiden ha gasberedskap.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av mans71 »

Jag önskar mig ibland en old-school farthållare, alltså en som gör som den heter.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av nek0 »

Kan du inte montera en bilkamera så du har något att visa på SC. Då kan de inte vifta bort problemet
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Gastrogate »

Jag har också ett par konstiga inbromsningar, men det inträffar klart mer sällan nu än tidigare. Kanske 1 gång på 100 mil.

Har dock en sträcka i Västerås som stör mig och trafikanterna bakom mig när jag kör med autopiloten på. Vem kontaktar man för att uppdatera databasen med hastigheterna för vilken bilen ska anpassa sig till?

Kolla:
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av OlleBack »

Det här börjar gå mig lite på nerverna. Mest pga kommentarer som ”vi kan ju inte ha en bil som bara tvärbromsar hur som helst” och varje jäkla gång ”Vad fan gör du?”. För mig känns problemet nästan värre när man bara kör med farthållaren. Idag hände det 3-4 gånger inom loppet av en kvart. Inga bilar framför och helt ok väg. Blir att man inte vågar lita på den och fick börja köra manuellt.

Rätt säker att det hände nått ingen där stora ap-uppgraderingen där bilen kunde stanna bakom stillastående bilar, tror den började använda kameran mer?

Har också sett spökbilar swisha förbi i en icke existerande vänsterfil på dashborden. Kanske är relaterat?

Får tweeta nått till Elon i stil med

”Please mister muskot, can you add an oldschool Cruise control until you can make sure we don’t get rear ended due to random braking, people are giving me the onda ögat and the hytting with the näve and my wife says we need a car that wont break for invisible cars. Please dont let her force me to buy a volvo”
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Remuz »

Just ”vad fan gör du?” Hade jag ofta förut, men mycket sällan nu. Starkt solsken och bropassage är enda gången det sker nu tror jag och då vet jag det innan :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av jeppe_sthlm »

Min AP1 dummade sig och bromsade in så fort man kom ikapp en bil på motorväg. Sablans irriterande - fick köra utan AP.

Såg i displayen att den tappade strecken hela tiden.

Tog en titt på radarmottagaren - den var fullsmetad med insekter. Tog en bit papper och tog bort det värsta. Putsade även lite på vindrutan över kameran.

Efter det blev den snäll och betedde sig normalt igen.

Vet inte om det var pga tvätten eller pga att den bara frisknade till efter en paus
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av OlleBack »

jeppe_sthlm skrev:
Min AP1 dummade sig och bromsade in så fort man kom ikapp en bil på motorväg. Sablans irriterande - fick köra utan AP.

Såg i displayen att den tappade strecken hela tiden.

Tog en titt på radarmottagaren - den var fullsmetad med insekter. Tog en bit papper och tog bort det värsta. Putsade även lite på vindrutan över kameran.

Efter det blev den snäll och betedde sig normalt igen.

Vet inte om det var pga tvätten eller pga att den bara frisknade till efter en paus
Hmm intressant. Haft rätt lite sånna här problem innan men nu har jag brummat runt i Norrland och Norge och fronten är rätt grisig. Ska prova en tvätt och se om det hjälper. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Just ”vad fan gör du?” Hade jag ofta förut, men mycket sällan nu. Starkt solsken och bropassage är enda gången det sker nu tror jag och då vet jag det innan :)
När "hon" säger det är det en sak, hon vet ju att bilen inte fungerar som andra bilar, men när man har en kund i bilen som utbrister "vad fan hände, vad gör du!?", då är det värre. Resultatet blir att man tvingas åka i nån annans fossilbil eftersom kunderna vägrar att sätta sig i Teslan. Det är inte bra alls. :(
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Bjelke »

Visst får man en oldschool farthållare om man INTE har hela AP-paketet?
Jag har inte lagt in det på nya bilen jag beställt, mest för att AP är skit och spec. nya AP2 (AP 1 suger men fungerar hjälpligt men inget jag
använder med kunder i bilen, vid dåligt väder, när det är mer en jag själv på vägen osv) även om AP 2 börjar bli "acceptabel" i förhållande till priset,
så då borde jag väl få en klassisk farthållare istället? (om jag minns rätt).
Spökbromsningar kan ju som sagt orsaka rejäla olyckor :twisted:
Min bil på AP höll på att orsaka en riktigt vidrig situation i Tyskland nyligen, inte bara för att den plötsligt tvärnitade och svängde kraftigt mot arslet på
en lastbil utan även för att bromsljusen plus själva inbromsningen gjorde så att trafiken bakom började agera ungefär lika vilket kan leda till en rejäl krasch osv :twisted:
Satan vad dom blinkade bakom (och kanske tutade jag vet inte för jag blev minst sagt chockad).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av mati »

Ja, du får en klassisk farthållare. Billigt och bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Ja, du får en klassisk farthållare. Billigt och bra.
Kanon! :)
(inte för att jag fattar varför Tesla kräver ett paket för över 50 tusen för att få den adaptiv när det är gratis typ på nästan alla andra bilar idag, men
det är ju en annan fråga)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Ja, du får en klassisk farthållare. Billigt och bra.
Kanon! :)
(inte för att jag fattar varför Tesla kräver ett paket för över 50 tusen för att få den adaptiv när det är gratis typ på nästan alla andra bilar idag, men
det är ju en annan fråga)
Gratis och gratis. Den ingick faktiskt i vår förra bil som var en Mazda. Men VW ville ha ett antal tusenlappar (minns inte hur mycket det var) för hela förarassistenspaketet. Men det var såklart inte i närheten av vad Tesla vill ha, och det ingår ju även radar bakåt, dödavinkelvarnare, fotgängardetektering och mycket annat. Och det fungerar underbart. Till och med sambon kör med farthållaren och filassistenten hela tiden. Hon skulle däremot aldrig komma på tanken att använda AP i Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av evilirish »

Utan AP får man som sagt vanlig farthållare. Men där är även "automatic emergency braking" eller vad det heter i settings, som jag slagit av.
Har varnat mig med högt pipande när bilen som låg framför bilen som var framför mig tvärnitade. Där hade den nog panikbromsat om jag haft inställningen påslagen.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Omotiverat inbromsning

Inlägg av Foluke »

Andreas Muller skrev:
Hej,
med min 100d AP2 har det inträffat nu ett flertal gånger att bilen kraftig bromsade in utan någon anledning som jag kunde se. AP var på och väderförhållanden var perfekt. Det händer på olika platser och går inte att jämföra med de kända problem på kartan som finns alltid på samma ställe. För någon vecka sedan orsakade jag nästan en trafik olycka p.g.a. att trafiken bakom mig kunde med nästan noll marginal tvärnyta och väjer undan på nästa körfält. Finns det andra på forumet som råkade ut för något liknande? Skulle vore kul att höra om det går att fixa. :roll:
När du säger "kraftigt bromsade in", hur kraftigt är det? Det händer mig ibland att bilen bromsar, antingen för att den påstår att det är 70-sträcka eller den bromsar utan motivering. Dock är det inte kraftigare än att jag korrigerar det snabbt manuellt och utan fara för bakomvarande fordon (förutsatt mer än två billängders avstånd). Det händer på specifika ställen och har försvunnit på plats efter plats med tiden. Företeelsen är lite irriterande när det inträffar men vadå, lätt att korrigera och långt mindre irriterande än de långt mer vanligt förekommande irritationerna från trafiken i övrigt. Alltså: mina inbromsning är visserligen påtagliga men inte "kraftiga". (AP 1)
Model S P85D,
Skriv svar