Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Moderator: Redaktion
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kolla http://rullomkrets.se.
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Ok! Bra.HelectriC skrev:Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Nja, jag hade nog inte lagt på mer gummi fram, då blir den mindre stabil. Dessutom vill man ju minimera traktorintrycket. Även 21” på tesla har ganska mycket gummii utgångspunkten jämfört med tex porschar, AMGs och andra.Verdi skrev:Ok! Bra.HelectriC skrev:Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
HelectriC skrev:Nja, jag hade nog inte lagt på mer gummi fram, då blir den mindre stabil. Dessutom vill man ju minimera traktorintrycket. Även 21” på tesla har ganska mycket gummii utgångspunkten jämfört med tex porschar, AMGs och andra.Verdi skrev:Ok! Bra.HelectriC skrev:Ja, men det är fortfarande innanför marginalerna av vad som är godkänt och iaf den importören jag köpte av hade inte de med 30-profil.Verdi skrev:Tänk på att profilen är högre på 275/35-21 än på 245/35-21. 35 är inte i mm utan typ procent av bredden. Är inte helt hundra på exakt men nåt ditåt. Skulle tro att 275/30-21 är en bättre match.
Kolla http://rullomkrets.se.
Kanske ska ta 40-profil fram istället? Borde ju bli bättre komfort också då. Samt att hjulen blir lika höga.
Köp ett riktigt sportdäck då istället. Michelin PSS eller nån nyare variant vad de nu heter. De har stabilare däcksidor och får bilen att kännas mer direkt i styrningen. Jag hade först en BMW M2 med MPSS och den kändes som en gocart. Sen sålde jag den och köpte en ny året efter med Continental på. Tystare, bekvämare men den magiska gocart-känslan var som bortblåst. Lite lite svajig kring mittläget. Berodde tydligen på Contis mjukare däcksidor.
Tror inte Achilles är lika stabila som Michelins sportigare däck. Inte en chans.
ps. Vet inte hur Porsche-ägare gör men bland BMW-förare så är det relativt vanligt att ha R-däck på 18" fälgar istället för 19" eller 20" när man kör på bana. Ofta även en square setup med lika breda däck runt om för att få lite mindre understyrning. Så det här med att högre profil alltid ger sämre väghållning är inte givet. Det beror på mycket annat också.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag beställde just en omgång 21” Achilles.
3879kr för 2 st 245/35 och 2st 275/35 kändes för billigt för att inte testa när jag ändå behövde däck.
För de pengarna kan jag slänga dem till nästa sommarsäsong om de är riktigt dåliga.
3879kr för 2 st 245/35 och 2st 275/35 kändes för billigt för att inte testa när jag ändå behövde däck.
För de pengarna kan jag slänga dem till nästa sommarsäsong om de är riktigt dåliga.
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
jeppe_sthlm skrev:Jag beställde just en omgång 21” Achilles.
3879kr för 2 st 245/35 och 2st 275/35 kändes för billigt för att inte testa när jag ändå behövde däck.
För de pengarna kan jag slänga dem till nästa sommarsäsong om de är riktigt dåliga.
Ja det låter onekligen väldigt billigt. Hur är egenskaperna i väta? Det är ju där agnarna brukar skiljas från vetet. Bromsning och styrning i blött väglag, känslighet för vattenplaning osv.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Vilken nätbutik beställde du ifrån?jeppe_sthlm skrev:Jag beställde just en omgång 21” Achilles.
3879kr för 2 st 245/35 och 2st 275/35 kändes för billigt för att inte testa när jag ändå behövde däck.
För de pengarna kan jag slänga dem till nästa sommarsäsong om de är riktigt dåliga.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Enligt märkningen är det helt klart sämre än fin-däcken. C på en skala A-F. Continental har A, men då kostar ett däck nästan lika mycket som 4.Verdi skrev:Ja det låter onekligen väldigt billigt. Hur är egenskaperna i väta? Det är ju där agnarna brukar skiljas från vetet. Bromsning och styrning i blött väglag, känslighet för vattenplaning osv.
Får ge fasen i att åka när det regnar helt enkelt
Model S Standard Range Raven
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Från bythjulNicke Nyfiken skrev:Vilken nätbutik beställde du ifrån?jeppe_sthlm skrev:Jag beställde just en omgång 21” Achilles.
3879kr för 2 st 245/35 och 2st 275/35 kändes för billigt för att inte testa när jag ändå behövde däck.
För de pengarna kan jag slänga dem till nästa sommarsäsong om de är riktigt dåliga.
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Även jag har kört med Achilles på min S P90D och är mycket nöjd. Klar rek för bra pris, komfort och ljudnivå på 21".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
jeppe_sthlm skrev:Jag beställde just en omgång 21” Achilles.
3879kr för 2 st 245/35 och 2st 275/35 kändes för billigt för att inte testa när jag ändå behövde däck.
För de pengarna kan jag slänga dem till nästa sommarsäsong om de är riktigt dåliga.
Precis så tänkte jag också, men har aldrig varit så nöjd som nu och kör på andra säsongen med många mm kvar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag bor ju som bekant i ett av världens regnintensivaste delar av västvärlden och hade däcken visat dåliga regnegenskaper, så hade jag skrivit det, var så säker, jag har inget egenintresse i att folk väljer dessa däck!jeppe_sthlm skrev:Enligt märkningen är det helt klart sämre än fin-däcken. C på en skala A-F. Continental har A, men då kostar ett däck nästan lika mycket som 4.Verdi skrev:Ja det låter onekligen väldigt billigt. Hur är egenskaperna i väta? Det är ju där agnarna brukar skiljas från vetet. Bromsning och styrning i blött väglag, känslighet för vattenplaning osv.
Får ge fasen i att åka när det regnar helt enkelt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Okej det är där jag kollat också. Men för att få det priset måste du väl välja framdäcken med det lägre lastindexet?jeppe_sthlm skrev:Från bythjulNicke Nyfiken skrev:Vilken nätbutik beställde du ifrån?jeppe_sthlm skrev:Jag beställde just en omgång 21” Achilles.
3879kr för 2 st 245/35 och 2st 275/35 kändes för billigt för att inte testa när jag ändå behövde däck.
För de pengarna kan jag slänga dem till nästa sommarsäsong om de är riktigt dåliga.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag velade fram och tillbaks på det där, men bilen var reggad med 96 fram och 101 bak.
Nu tog jag 96 fram och 103 bak, så jag tänkte det borde hålla ihop.
Nu tog jag 96 fram och 103 bak, så jag tänkte det borde hålla ihop.
Model S Standard Range Raven
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
De där bokstavsklassningarna verkar inte vara särskilt pålitliga. Det är däcktillverkarna själva som klassar sina däck.jeppe_sthlm skrev:Enligt märkningen är det helt klart sämre än fin-däcken. C på en skala A-F. Continental har A, men då kostar ett däck nästan lika mycket som 4.Verdi skrev:Ja det låter onekligen väldigt billigt. Hur är egenskaperna i väta? Det är ju där agnarna brukar skiljas från vetet. Bromsning och styrning i blött väglag, känslighet för vattenplaning osv.
Får ge fasen i att åka när det regnar helt enkelt
Och utifrån bokstäverna så ska Michelin PSS vara både tystare och ge lägre förbrukning än Achilles. Men Teslabjörns mätningar visade på att Achilles var både tystare och gav lägre förbrukning.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jaha, då så. Trodde det var 98 som gällde.jeppe_sthlm skrev:Jag velade fram och tillbaks på det där, men bilen var reggad med 96 fram och 101 bak.
Nu tog jag 96 fram och 103 bak, så jag tänkte det borde hålla ihop.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Nu har jag en bakhjulsdriven bil, så den kanske är lättare fram? Kolla transportstyrelsen vad din är reggad med
Model S Standard Range Raven
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Både du och jag kör Unicorn. Så det är säkert samma.jeppe_sthlm skrev:Nu har jag en bakhjulsdriven bil, så den kanske är lättare fram? Kolla transportstyrelsen vad din är reggad med
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Blev lite osäker på hastighetsindexet. I regbeviset stod var det z fram och y bak.
Nu är det W på båda, men det är ju 270, så jag har svårt att se att inte det ska flyga.
Model S Standard Range Raven
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Jag kollade i transportstyrelsens register och min bil är reggad med 19” och de ska ha 98V. Så det var nog därifrån jag fick siffran på lastindexet.
Model Y P
Model S P
Model S P
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Betyder det här:
...att det är dags för:
??
...att det är dags för:
??
Model S Standard Range Raven
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
Så - nu är bilen skodd med nya achilleshälar!
Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!
Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.
Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!
Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.
Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.
Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.
Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.
Fortsättning följer!
Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!
Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.
Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!
Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.
Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.
Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.
Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.
Fortsättning följer!
Model S Standard Range Raven
Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”
jeppe_sthlm skrev:Så - nu är bilen skodd med nya achilleshälar!
Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!
Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.
Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!
Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.
Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.
Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.
Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.
Fortsättning följer!
Nya däck är alltid tystare än slitna däck även om de är exakt samma modell. Men kul att det blev så pass mycket tystare!