Sida 3 av 3

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 02 aug 2018 17:47
av Nicke Nyfiken
Jag kollade i transportstyrelsens register och min bil är reggad med 19” och de ska ha 98V. Så det var nog därifrån jag fick siffran på lastindexet.

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 08 aug 2018 12:40
av jeppe_sthlm
Betyder det här:
Bild
...att det är dags för:
Bild
??

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 08 aug 2018 13:42
av Bjelke
Absolut :lol:

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 09 aug 2018 17:04
av jeppe_sthlm
Så - nu är bilen skodd med nya achilleshälar!

Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!

Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.

Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!

Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.

Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.

Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.

Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.

Fortsättning följer!

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 09 aug 2018 17:19
av Verdi
jeppe_sthlm skrev:
Så - nu är bilen skodd med nya achilleshälar!

Har inte hunnit gjort några fantastiskt vetenskapliga undersökningar än, men spontant är det rätt stor skillnad på bullernivån!

Igår körde jag E4 mellan Solna och Kista på de gamla däcken och mätte med buller-appen upp 54-55 dB. Det var i 90 km/h.

Nu var det mer trafik, så jag kunde inte hålla mer än 75-80, med ett mätvärde på ca 50dB!

Nu var ju farten lite lägre, men en 4-5dB är ju en rejäl skillnad på en logaritmisk skala.

Gjorde lite mer mätningar länge norrut i högre farter på de gamla sulorna igår - ska testa det vid senare tillfälle i samma farter som jag körde då.

Naturligtvis är det ingen professionell utrustning, utan en vanlig iPhone, men det borde ge en indikation iallafall.

Svårt att kommentera köregenskaper än, men inget jag reagerade på spontant. Har dock bara mjukkört i trafik.

Fortsättning följer!

Nya däck är alltid tystare än slitna däck även om de är exakt samma modell. Men kul att det blev så pass mycket tystare!

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 09 aug 2018 22:11
av jeppe_sthlm
Reflektion 2. Greppet på torrt underlag är det inget fel på. Plattan i mattan från stillastående suger i ordentligt och släpper inte alls som de gamla sulorna.

Jäkla skillnad på suget när det inte släpper :-)

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 10 aug 2018 07:03
av Bjelke
jeppe_sthlm skrev:
Reflektion 2. Greppet på torrt underlag är det inget fel på. Plattan i mattan från stillastående suger i ordentligt och släpper inte alls som de gamla sulorna.

Jäkla skillnad på suget när det inte släpper :-)
Fasiken, jag måste nog oxo testa dom där när det blir dags (vilket bakdäcken blir snart)...

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 10 aug 2018 07:32
av HelectriC
jeppe_sthlm skrev:
Reflektion 2. Greppet på torrt underlag är det inget fel på. Plattan i mattan från stillastående suger i ordentligt och släpper inte alls som de gamla sulorna.

Jäkla skillnad på suget när det inte släpper :-)
Told you so ;)

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 10 aug 2018 11:19
av detay
Bra tråd. Går själv o väntar på ett en uppsättning arachnids men har inte bestämt mig för om jag ska skruva på dom eller inte. Kör just nu med 19" slipstreams och tycker dom är bra men ser små ut. :lol:
Är dock oroad över ljudkomfort, stötkomfort och förbrukning. Det som är spännande med Arachnids är att dom väger något mindre än slipstream (mycket mindre än turbine) och förmodligen är betydligt mer effektiva än turbinfälgarna.

Någon som testat både 21" Turbine och 21" Arachnids och märkt någon skillnad?

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 10 aug 2018 11:23
av Verdi
detay skrev:
Bra tråd. Går själv o väntar på ett en uppsättning arachnids men har inte bestämt mig för om jag ska skruva på dom eller inte. Kör just nu med 19" slipstreams och tycker dom är bra men ser små ut. :lol:
Är dock oroad över ljudkomfort, stötkomfort och förbrukning. Det som är spännande med Arachnids är att dom väger något mindre än slipstream (mycket mindre än turbine) och förmodligen är betydligt mer effektiva än turbinfälgarna.

Någon som testat både 21" Turbine och 21" Arachnids och märkt någon skillnad?

Vore intressant. Tror dock inte vikten är så viktig för förbrukningen. Arachnids ser tyvärr inte alls aerodynamiska ut. Men det kanske är en synvilla?

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 10 aug 2018 11:41
av detay
Verdi skrev:
detay skrev:
Bra tråd. Går själv o väntar på ett en uppsättning arachnids men har inte bestämt mig för om jag ska skruva på dom eller inte. Kör just nu med 19" slipstreams och tycker dom är bra men ser små ut. :lol:
Är dock oroad över ljudkomfort, stötkomfort och förbrukning. Det som är spännande med Arachnids är att dom väger något mindre än slipstream (mycket mindre än turbine) och förmodligen är betydligt mer effektiva än turbinfälgarna.

Någon som testat både 21" Turbine och 21" Arachnids och märkt någon skillnad?

Vore intressant. Tror dock inte vikten är så viktig för förbrukningen. Arachnids ser tyvärr inte alls aerodynamiska ut. Men det kanske är en synvilla?
Den ofjädrade vikten spelar roll både för prestanda och energiförbrukning. Arachnids väger totalt 13kg mindre än vad turbines gör, vilket är ganska mycket. 13kg på hjulen är betydligt mycket mer än 13kg fjädrad vikt.
Frågan är om det är märkbart. Aerodynamiken tror jag inte är någon större skillnad jämfört med turbine (som ser väldigt aerodynamiska ut).

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 11 aug 2018 07:32
av Leo
På Norska elbilsforumet är däckstråden 171 sidor lång :shock: Där finns också en hel del erfarenhet av både Achilles och Landsail mfl för den som är intresserad.

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12415.0

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 11 aug 2018 10:36
av MartinCB
Kan tipsa om mellantinget 20", har bara kört från Norge och hit på nya 245/40 Nokia Zline men märker faktiskt ingen skillnad i komfort eller räckvidd, tycker nog de är något tystare än org Michelin Pilot sport.

Megahjul i Norge har kampanj på just 20" Zline så de kostar bara 1000:-/st, totalt blev det ca 14500 sek för nya fälgar och däck i 245/40/R20.
Bild

Re: Skillnad i komfort mellan 19” och 21”

Postat: 12 aug 2018 17:57
av deffe
Jag slog till på ett par 20" istället. Riktigt nöjd. Kommer göra en chromedelete i övrigt på bilen så jag tror den kommer se rätt stygg ut 8-)