Klonkande missljud

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Fredric83 »

Pappa hade samma problem på sin MS, utagen april i år. Han var på SC förra veckan och då bytte dem båda dämparna fram och då försvan ljudet.
De måste fått någon/några batch/er med dämpare som vart fel konstruerade/monterade, för på min uttagen november 17 har jag inte det problemet.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Klonkande missljud

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Suck... Nu har min börjat klonka också. Vänster fram. Märks mest vid ganska små ojämnheter och särskilt när man samtidigt svänger vänster.

Drygt 7300 mil nu. Snart slut på garantin. Onekligen lite stressande.
Det viktiga är att du anmäler det till Tesla innan garantin gått ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Tars »

Har ni alla luftfjädring?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Har ni alla luftfjädring?
Jag har det. Skulle bytt mot stålfjädring om det hade gått.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Tars skrev:
Har ni alla luftfjädring?
Jag har det. Skulle bytt mot stålfjädring om det hade gått.
Detta är då det som jag varit rädd för och valde då aktivt bort det till min första bil som jag har nu.
Jäkla trist att det inte håller längre.
Är det Mercedes som levererat detta eller är det teslas egna?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Verdi skrev:
Tars skrev:
Har ni alla luftfjädring?
Jag har det. Skulle bytt mot stålfjädring om det hade gått.
Detta är då det som jag varit rädd för och valde då aktivt bort det till min första bil som jag har nu.
Jäkla trist att det inte håller längre.
Är det Mercedes som levererat detta eller är det teslas egna?
Klonkandet är ändå inget mot drivaxelproblemet. Är det nån med stålfjädring som har problem med drivaxlarna också eller är de ok?

Funderar på att leta upp en med stålfjädring om jag får min 90D såld.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Klonkande missljud

Inlägg av MangeT »

Har varken klonkande eller vibrationer eller problem med drivknutar. Har stålfjädring, men har dock inte gått så långt. 2400mil, uttagen slutet av 2016.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Tars skrev:
Verdi skrev:
Tars skrev:
Har ni alla luftfjädring?
Jag har det. Skulle bytt mot stålfjädring om det hade gått.
Detta är då det som jag varit rädd för och valde då aktivt bort det till min första bil som jag har nu.
Jäkla trist att det inte håller längre.
Är det Mercedes som levererat detta eller är det teslas egna?
Klonkandet är ändå inget mot drivaxelproblemet. Är det nån med stålfjädring som har problem med drivaxlarna också eller är de ok?

Funderar på att leta upp en med stålfjädring om jag får min 90D såld.
På min byttes det precis i början och vad jag vet så har det varit lugnt med dessa. Har kört några fullacc med min, och inget utöver det vanliga. Lite vibrationer, men det har det alltid varit.
En av mina 90d hade det.
XYW884 är regnr.
Nästan all utrustning, facelift, svart skinn, svart innertak, blå, standard dekor och inte bakåtvända säten.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Klonkande missljud

Inlägg av Tars »

Drivaxlarna tar mycket mer stryk om de regleras upp och ner ofta.
Man rekommenderar i regel inte att sänka en bil som gått långt då drivaxlarna tar slut snabbt. Alltså nu pratar jag om bilar som har stålfjädring.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Kylbalsam »

Jag har i en annan tråd, angående just drivaxelproblemet (tvättbräda vid acceleration), nämnt att vibrationerna finns där på vår S90D-16 (6500 mil) med stålfjädring.

Men! Efter att ha fått en X (-17) som lånebil med 700 mil och accelererat med den, så har jag lagt ner att störa mig på just vibrationerna. X:en var obehaglig vid acc. Men i övrigt var X:en ett "must have"!!! :D

Ok, tillbaka till trådämnet;
Nej, jag märker inget skrammel alls på slät eller till o med ganska dålig väg med stålfjädring.
Men, körde kullersten häromdagen och då fick jag för mig att det var lite metalliskt skrammel framifrån. Måste dock bekräftas igen. Annars första gången på 2 år som jag ens märkt det.
Som tröst, så skrammlar alla bilar på kullersten. ;)

Jag valde stålfjädring för att få färre problem. :)
Dock, så har det ångrats några ggr då bilen är så jäkla låg och hjulbasen är så lång.

Kanske någon som har skrammelproblemet i framvagnen kan spela in en snutt? Lättare då. :)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Klonkande missljud

Inlägg av igu »

Jag ringde SC förra veckan i ett annat ärende och passade på att påtala precis samma "klonkande" i framvagn.
I det samtalet var det ingen som nämnde något om ett känt fel eller att det skulle vara andra drabbade, utan det var att boka en tid för lite undersökning som gällde.

Om det är känt och de jobbar på en lösning borde de väl nämna det, om inte annat för att slippa få in en massa bilar i onödan?
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Ferro94 »

Jag fick liknande "klonk" i vänster fram innan sommaren. Hördes främst vid lite knölig väg, typ kullersten eller spårvagnsspåren genom Sundbyberg, men även ibland när man svängde. Lär, som någon annan här beskrivit, som att något satt löst i framvagnen. Kör en S med luftfjädring från 2015 som gått strax under 10.000 mil.

Besökte SC i Väsby och en tekniker följde med på en provrunda. Han konstaterade snabbt att det var ett krängningsstag i vänster fram som börjat ge sig. Fick en tid för byte en vecka senare, och sedan dess är problemet löst.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Verdi

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Verdi »

Ferro94 skrev:
Jag fick liknande "klonk" i vänster fram innan sommaren. Hördes främst vid lite knölig väg, typ kullersten eller spårvagnsspåren genom Sundbyberg, men även ibland när man svängde. Lär, som någon annan här beskrivit, som att något satt löst i framvagnen. Kör en S med luftfjädring från 2015 som gått strax under 10.000 mil.

Besökte SC i Väsby och en tekniker följde med på en provrunda. Han konstaterade snabbt att det var ett krängningsstag i vänster fram som börjat ge sig. Fick en tid för byte en vecka senare, och sedan dess är problemet löst.

Låter exakt som mitt problem. Bra!
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Klonkande missljud

Inlägg av igu »

igu skrev:
Jag ringde SC förra veckan i ett annat ärende och passade på att påtala precis samma "klonkande" i framvagn.
I det samtalet var det ingen som nämnde något om ett känt fel eller att det skulle vara andra drabbade, utan det var att boka en tid för lite undersökning som gällde.

Om det är känt och de jobbar på en lösning borde de väl nämna det, om inte annat för att slippa få in en massa bilar i onödan?
Glömde tillägga att bilen är snart 3 mån och har haft det från start, men i början trodde jag att det berodde på lösa saker i frunken (typ varningstriangel mm).
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Kylbalsam »

Ferro94 skrev:
Jag fick liknande "klonk" i vänster fram innan sommaren. Hördes främst vid lite knölig väg, typ kullersten eller spårvagnsspåren genom Sundbyberg, men även ibland när man svängde. Lär, som någon annan här beskrivit, som att något satt löst i framvagnen. Kör en S med luftfjädring från 2015 som gått strax under 10.000 mil.

Besökte SC i Väsby och en tekniker följde med på en provrunda. Han konstaterade snabbt att det var ett krängningsstag i vänster fram som börjat ge sig. Fick en tid för byte en vecka senare, och sedan dess är problemet löst.
Ferro94, mycket intressant.

Vad kostade kalaset? Antar att du inte har nybilsgaranti kvar på bilen...
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Bjelke »

igu skrev:
igu skrev:
Jag ringde SC förra veckan i ett annat ärende och passade på att påtala precis samma "klonkande" i framvagn.
I det samtalet var det ingen som nämnde något om ett känt fel eller att det skulle vara andra drabbade, utan det var att boka en tid för lite undersökning som gällde.

Om det är känt och de jobbar på en lösning borde de väl nämna det, om inte annat för att slippa få in en massa bilar i onödan?
Glömde tillägga att bilen är snart 3 mån och har haft det från start, men i början trodde jag att det berodde på lösa saker i frunken (typ varningstriangel mm).
Klonkande på så ny bil känns ju bekant, ska bli intressant att höra vad det beror på (om dom hittar felet)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Gustafsson »

I min låter det ganska svagt men tydligt om man nu en gång hört det. Kan tänka att lösa kabelstammar som slår mot chassi kan låta så. Kabelstammen / spolarslang som går från motorhuven sitter iaf så till att den kan slå emot i kanalen vid vä framskärm där den går in. Den skrapar oskönt mot skärmen när man öppnar motorhuven också. Har för mig att den gamla bilen hade undersidan av huven klädd med något material, den nya är iaf ”naken”, vilket i så fall borde dämpa oljud sämre.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jocke888
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 jan 2018 09:13

Re: Klonkande missljud

Inlägg av jocke888 »

Sitter just nu på SC i Malmö med anledning av just detta problem samt service. Stålfjädring, Model S85 -2015.
Låter vid ojämnheter, men inte bara från ett hjul, utan från flera håll. Men det är precis ett klonkande. Trodde först jag hade något i frunken eller bagaget som studsade omkring. Något i metall. Får det till att det låter både fram och bak.
Man hör det inte i höga hastigheter, men väldigt tydligt i låga hastigheter när vägen är ojämn.

Jag får väl se vad domen blir.

Återkopplar när jag får svar.
Användarvisningsbild
BjoHof
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 06 jul 2017 05:32
Ort: VENDELSÖ

Re: Klonkande missljud

Inlägg av BjoHof »

Samma problem här på Min S uttagen i juli 18. SC ar lyssnat och bekräftat "sannolikt luftjädringsproblmet".

För er som kan lite tyska kan det vara intressant att lyssna på den här mysiga Youtube Gubben som har undersökt detta problem under en tid:


Kort sammanfattat: Det finns flera olika orsaker till missljud varav luftfjädringen, som består av delar ifrån flera underleverantörer, är den största. Tesla har inte kommit på en permanent lösning till detta utan bara bytt delar. Enligt en tråd på TMC i USA
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2809440
jobbar Tesla på lösningar.

Ove verkar ha hittat ett sätt att minska överföringen av missljudet genom att dra åt en del skruvar. Själv vågar jag inte röra/skruva i något men intressant ändå.
Model S 75D
Användarvisningsbild
jocke888
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 jan 2018 09:13

Re: Klonkande missljud

Inlägg av jocke888 »

I mitt fall var det "antirollbar-link" (=länkarm?), som de bytte som goodwill.
Tror att Volvo haft liknande problem på några av sina tyngre modeller.
Klonkandet är borta, så jag är bara glad.
Jag har ingen ljudinspelning, men mitt klonkande var som ett kluckande ljud vid varje ojämnhet i låg hastighet.
Ljudet fanns kanske vid hög hastighet också, men då hörde man det inte i så fall.

Case solved:-)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Klonkande missljud

Inlägg av 12man »

Krängningshämmarstag på volvoitiska
Typ 150:- på biltema
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jocke888
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 jan 2018 09:13

Re: Klonkande missljud

Inlägg av jocke888 »

Ah. Tur att jag inte åker till biltema när jag får problem med min Tesla.
Men kan vara bra att veta om man, gud förbjude, blir Volvoägare i framtiden :-)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Klonkande missljud

Inlägg av 12man »

På vissa Volvo förbrukades de som torkarblad
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Ferro94 »

Kylbalsam skrev:
Ferro94 skrev:
Jag fick liknande "klonk" i vänster fram innan sommaren. Hördes främst vid lite knölig väg, typ kullersten eller spårvagnsspåren genom Sundbyberg, men även ibland när man svängde. Lär, som någon annan här beskrivit, som att något satt löst i framvagnen. Kör en S med luftfjädring från 2015 som gått strax under 10.000 mil.

Besökte SC i Väsby och en tekniker följde med på en provrunda. Han konstaterade snabbt att det var ett krängningsstag i vänster fram som börjat ge sig. Fick en tid för byte en vecka senare, och sedan dess är problemet löst.
Ferro94, mycket intressant.

Vad kostade kalaset? Antar att du inte har nybilsgaranti kvar på bilen...
De tog det faktiskt som goodwill, trots milen. Ibland har man tur...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Klonkande missljud

Inlägg av Leo »

Kallades ”klapperstag” på Citroen förr eftersom det var så vanligt att de började ”klappra” dvs glappa.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar