Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Alla nya har det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Alla nya har det
Spelar ingen roll.
Det saknas fortfarande strålkastarspolning.
Hoppas att Tesla gör detta ordentligt på europaversionen av Model 3 och inte väljer den billigaste budgetvarianten man kan för att komma runt lagstiftningen i Europa, som man gjort på Model S och X. Det är inte seriöst av ett företag som säger sig prioritera säkerhet i sina bilar.
Varje gång jag lånar frugans VW med gamla hederliga halogenlampor blir jag förvånad över vilket ”bra” ljus det är på den bilen. Det säger ju en del...
Det kommer inte att hända så länge Tesla envisas med att inte ha strålkastarspolning och automatisk nivåreglering på strålkastarna. De törftiga fotogenlamporna är resultatet av att EU-reglerna begränsar den maximala strålkastareffekten i det här fallet.
US-bilar har starkare lampor.
Men LED-lamporna är inte bara svaga. De är också väldigt "spretiga" tycker jag, dvs ljusbilden är mycket ojämn. Jag fick nya strålkastare i vintras och det blev faktiskt mycket bättre, men fortfarande ljusår sämre än på andra bilar.
Man skulle kunna hävda att nivåreglering finns på S och X i och med luftfjädring som standard
Alla har inte luftfjädring.
Alla nya har det
Spelar ingen roll.
Det saknas fortfarande strålkastarspolning.
Hoppas att Tesla gör detta ordentligt på europaversionen av Model 3 och inte väljer den billigaste budgetvarianten man kan för att komma runt lagstiftningen i Europa, som man gjort på Model S och X. Det är inte seriöst av ett företag som säger sig prioritera säkerhet i sina bilar.
Varje gång jag lånar frugans VW med gamla hederliga halogenlampor blir jag förvånad över vilket ”bra” ljus det är på den bilen. Det säger ju en del...
Det är snarare EU som tramsar
Spolning i all ära men det har med de gamla räflade stråklastare att göra de nya bländar inte när de är smutsiga så att säga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
När min bil var inne på reparation för rådjuret som sprang in i bilen så hade jag en hyr-BMW utan helljusautmatik. Flera gånger så hände det att jag körde längre sträckor på halvljus utan att jag märkte det. Jag var ju van vid "helljuset" från Model X...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Varje gång jag lånar frugans VW med gamla hederliga halogenlampor blir jag förvånad över vilket ”bra” ljus det är på den bilen. Det säger ju en del...
Förra vintern använde vi ibland bensin-Mazdan bara för att den hade mycket bättre strålkastare. Det tog emot, men säkerheten kändes viktigare än att till varje pris få köra elbil. Jag tror att vår nya e-Golf har ännu bättre ljus än Mazdan. Och man vänjer sig ju. Sätter man sig i Teslan så tror man först att lamporna är trasiga. Sen är det ju så att lamporna blir skitiga hela tiden på vintern och då är de ju ännu sämre.
Svenssons skrev:
När min bil var inne på reparation för rådjuret som sprang in i bilen så hade jag en hyr-BMW utan helljusautmatik. Flera gånger så hände det att jag körde längre sträckor på halvljus utan att jag märkte det. Jag var ju van vid "helljuset" från Model X...
Mig har det hänt flera gånger att jag har kört med helljus utan att varken jag eller mötande bilar har märkt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag upplever verkligen inte teslas stråkastare som kassa
Är de inställda rätt på era bilar ( eller så kanske de är felinställda på min )
Hade BMW innan med riktiga kurvljus och saknar just den funktionen men i övrigt ör det same same
Har kört nyare bmw med led och de är bättre än teslas men de är bättre än nån annan xenon också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är snarare EU som tramsar
Spolning i all ära men det har med de gamla räflade stråklastare att göra de nya bländar inte när de är smutsiga så att säga
Återigen, det spelar ingen roll.
Vill Tesla sälja bilar i Europa får de anpassa sig som alla andra om de vill framstå som seriösa. Det funkar inte att konsumenterna ska åka omkring i bilar med värdelöst ljus för att Tesla tycker det är fel på reglerna i EU, eller att de väntan på att reglerna ska ändras.
Har inte kontrollerat att de är rätt inställda och det är väl en av de vanligare problemen hos bilprovningen. Jag blir också förvånad när någon blinkar på mig för helljuset på Model X, dels för att automatiken funkar bra och dels för att de inte lyser mycket. Det har bara hänt en handfull gånger att någon blinkar på mig med helljuset.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Själv upplever jag ett klart lyft efter byte till LED från mina gamla xenon. Mycket intensivare och vitare även om ljusbilden är lite annorlunda.
Är dock ett fan av extraljus, men det är ju inte så lätt att koppla in numera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Själv upplever jag ett klart lyft efter byte till LED från mina gamla xenon. Mycket intensivare och vitare även om ljusbilden är lite annorlunda.
Är dock ett fan av extraljus, men det är ju inte så lätt att koppla in numera.
Extraljus i all ära, men det största problemet med Teslas svaga xenonljus är halvljuset tycker jag.
Skillnaden mellan halv- och helljus med LED är väldigt liten tycker jag. Så liten att det är svårt att veta om man kör med halv- eller helljus. Ljusbilden förändras visserligen, men det lyser liksom inte längre bort, bara annorlunda. Det enda som verkligen hjälper är att sätta på dimljus samtidigt. Det är visserligen inte tillåtet med halvljus, men i kombination med helljus borde det var okej tycker jag. Framförallt på kurviga skogsvägar med djupa diken vill man ha alla fotoner som finns att få tag på. Jag kör hellre olagligt med dimljus än köra lagligt på en älg.
Vi har några gånger även gjort så att jag skötte helljuset, medan sambon skötte dimljuset via skärmen. Semi-automatiskt så att säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Att VW skulle ha bra ljus måste väl vara ett skämt, eller? Är det någon som sett en VW Caddy (förutom våran) som inte har extra ljus? Vår Caddy har till och med sämre ljus än min tidigare Golf, trots att den egentligen är en hormonbehandlad Golf...
Att VW skulle ha bra ljus måste väl vara ett skämt, eller? Är det någon som sett en VW Caddy (förutom våran) som inte har extra ljus? Vår Caddy har till och med sämre ljus än min tidigare Golf, trots att den egentligen är en hormonbehandlad Golf...
Det stämmer. Jag var förvånad själv när jag såg helljuset på e-Golfen. VW har ju aldrig varit någon höjdare i det sammanhanget och extraljus var alltid ett måste. Men ljuset på Golfen är faktiskt riktigt riktigt bra. Därmed vill jag inte säga att det inte finns bilar som är ännu bättre, men jämfört med Teslan är det som dag och natt. Alltså bokstavligen, typ. TeslaBjörn har ju testat e-Golfens strålkastare för nåt år sedan och han var också ganska impad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men då är det väl inget konstigt.
Misstänker att man måste ha canbus adapter för att få led rampen att lyra med helljus automatiken. Jag har stängt av helljus automatiken på min skoda och kör led rampen utan canbus adapter.
Att VW skulle ha bra ljus måste väl vara ett skämt, eller? Är det någon som sett en VW Caddy (förutom våran) som inte har extra ljus? Vår Caddy har till och med sämre ljus än min tidigare Golf, trots att den egentligen är en hormonbehandlad Golf...
Jag vet inte hur det är med VW överlag men de jag kört som lånebilar och golf6/7 som vi hade var rena katastrofen.h15 halogen lampa är värsta skiten.
Inga bilder men resultat från vi bilägares test. Hoppas det duger
Volkswagen Golf (LED):
Halvljus, längd: 98 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 3/5
Helljus, längd: 206 m.
Helljus, bredd: 14 m.
Helljus, betyg: 3/5