Min 70 maxar på 114-115 dock bara 0-20ish % sen börjar det avta
Den högre spänningen bör ge fördelar på ChaDeMo och jämnare laddkurva överlag
Sen har du utrymme för degradering innan du ser det själv
Btx8 batteri
Moderator: Redaktion
Re: Btx8 batteri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Btx8 batteri
Apropå spänning, när jag laddar med Chademo så ser jag iaf spänning å ström som går in i batteriet, men jag vet att jag sett det med SuC också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Btx8 batteri
typ så här menar jag, denna är från en SuC laddning för ett par år sedan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Btx8 batteri
Jag har också ett sådant batteri och gjort en laddkurva på den.
Batteriet står stämplat under höger framhjul mer än så vet jag inte om batteriet.
Min bil är tillverkad maj 2017
Batteriet står stämplat under höger framhjul mer än så vet jag inte om batteriet.
Min bil är tillverkad maj 2017
Re: Btx8 batteri
Nu har jag ingen statistik på min laddkurva men ser väl likadan ut. Verkar som den köttar på max fram till SoC på ca 38-39% sedan avtar den Stämmer bra med min bild också.Kulingen skrev:Jag har också ett sådant batteri och gjort en laddkurva på den.
Batteriet står stämplat under höger framhjul mer än så vet jag inte om batteriet.
Min bil är tillverkad maj 2017
Finns mer laddstatistik här:
https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... ging-data/
Där påstår även en till synes kunnig person den faktiska kapaciteten för batterierna:
"Ok. Focusing on the BTX5 through BTX8 batteries, I am pretty sure the chemistry has remained constant. These packs vary in the number of cells per module and the number of modules, which has implications too for the number of cells in parallel and in series. More cells in parallel can increase charge and discharge rates, but fewer cells in series implies lower voltage.
If the BTX6 pack is nominally 100 kWh, the implied kWh capacity for the other packs are:
BTX4: 86.0
BTX5: 75.3
BTX7: 81.4
BTX8: 86
I own one of the BTX7 in a S 75D.."
Är BTX8 samma batteri som BTX4-det som sitter i 90-modellerna? Kapaciteten är den samma men laddkurvorna olika..skumt. Laddkurvan för BTX8 är mer lik BT85 och BT70 som är äldre batterier.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Re: Btx8 batteri
Han på ABRP har byggt den kurvan till och början med med mina datadetay skrev:Nu har jag ingen statistik på min laddkurva men ser väl likadan ut. Verkar som den köttar på max fram till SoC på ca 38-39% sedan avtar den Stämmer bra med min bild också.Kulingen skrev:Jag har också ett sådant batteri och gjort en laddkurva på den.
Batteriet står stämplat under höger framhjul mer än så vet jag inte om batteriet.
Min bil är tillverkad maj 2017
Finns mer laddstatistik här:
https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... ging-data/
Där påstår även en till synes kunnig person den faktiska kapaciteten för batterierna:
"Ok. Focusing on the BTX5 through BTX8 batteries, I am pretty sure the chemistry has remained constant. These packs vary in the number of cells per module and the number of modules, which has implications too for the number of cells in parallel and in series. More cells in parallel can increase charge and discharge rates, but fewer cells in series implies lower voltage.
If the BTX6 pack is nominally 100 kWh, the implied kWh capacity for the other packs are:
BTX4: 86.0
BTX5: 75.3
BTX7: 81.4
BTX8: 86
I own one of the BTX7 in a S 75D.."
Är BTX8 samma batteri som BTX4-det som sitter i 90-modellerna? Kapaciteten är den samma men laddkurvorna olika..skumt. Laddkurvan för BTX8 är mer lik BT85 och BT70 som är äldre batterier.
Re: Btx8 batteri
Grymt! Har du någon gång försökt räkna ut hur mycket faktiskt laddbar kapacitet vi har i våra btx8 pack? Jag har aldrig kört batteriet så lågt. Men ett sätt är väl att köra så nära så nära noll som möjligt efter full laddning och se vad färddatorn visar i förbrukad kwh sedan senaste laddning.Kulingen skrev:Han på ABRP har byggt den kurvan till och början med med mina datadetay skrev:Nu har jag ingen statistik på min laddkurva men ser väl likadan ut. Verkar som den köttar på max fram till SoC på ca 38-39% sedan avtar den Stämmer bra med min bild också.Kulingen skrev:Jag har också ett sådant batteri och gjort en laddkurva på den.
Batteriet står stämplat under höger framhjul mer än så vet jag inte om batteriet.
Min bil är tillverkad maj 2017
Finns mer laddstatistik här:
https://abetterrouteplanner.com/blog/in ... ging-data/
Där påstår även en till synes kunnig person den faktiska kapaciteten för batterierna:
"Ok. Focusing on the BTX5 through BTX8 batteries, I am pretty sure the chemistry has remained constant. These packs vary in the number of cells per module and the number of modules, which has implications too for the number of cells in parallel and in series. More cells in parallel can increase charge and discharge rates, but fewer cells in series implies lower voltage.
If the BTX6 pack is nominally 100 kWh, the implied kWh capacity for the other packs are:
BTX4: 86.0
BTX5: 75.3
BTX7: 81.4
BTX8: 86
I own one of the BTX7 in a S 75D.."
Är BTX8 samma batteri som BTX4-det som sitter i 90-modellerna? Kapaciteten är den samma men laddkurvorna olika..skumt. Laddkurvan för BTX8 är mer lik BT85 och BT70 som är äldre batterier.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld