Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

hedghog
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 sep 2018 10:32

Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av hedghog »

Står i begreppet att beställa 2st S100D. En till mig och en till kollegan. Vi har fått offerter på två bilar. Tänkte om någon har något riktvärde på vad man kan förvänta sig i rabatt mot listpris så att jag vet hur långt vi skall försöka att förhandla med Tesla säljaren. Det gäller 2 lagerbilar.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Surfaren »

Välkommen hit!

Noll. Ingen får rabatt, inte ens de högt uppsatta och deras bekanta. Du får visserligen 60 tusen tillbaka av staten i efterhand, men Tesla ger ingen rabatt.

Nu säger du visserligen att det är två lagerbilar (antalet spelar dock ingen större roll, om du inte ska ha väldigt många). Om dessa är använda, eller beställdes vid en tidpunkt då priserna var högre än idag, så kan du få "rabatt" i vissa lägen. Dock finns det nog ingen som kan ge dig någon ens kvalificerad gissning för detta. Och om du fått en offert från Tesla så får du nog räkna med att det redan står på den vad de är beredda att sälja för.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 4 gång.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av mati »

Rabatt och Tesla är två begrepp som inte får nämnas i samma mening.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Verdi »

hedghog skrev:
Står i begreppet att beställa 2st S100D. En till mig och en till kollegan. Vi har fått offerter på två bilar. Tänkte om någon har något riktvärde på vad man kan förvänta sig i rabatt mot listpris så att jag vet hur långt vi skall försöka att förhandla med Tesla säljaren. Det gäller 2 lagerbilar.

En jättestor fördel med Tesla enligt mig. Det är raka rör och lika för alla.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Pontus »

hedghog skrev:
Står i begreppet att beställa 2st S100D. En till mig och en till kollegan. Vi har fått offerter på två bilar. Tänkte om någon har något riktvärde på vad man kan förvänta sig i rabatt mot listpris så att jag vet hur långt vi skall försöka att förhandla med Tesla säljaren. Det gäller 2 lagerbilar.
Det jag vet att man kan inte ska glömma är väl att använda referal länkar även om det är lagerblad för att få de fördelar som dessa ger.
Annars är det nog som andra säger svårt att förhandla om priset. Kanske kan man få med en aktivering av mjukvaran typ AP om det inte redan finns, har ett svagt minne av att någon nämnt det. Du kan ju försöka med att få mes full självkörning då detta också är mjukvara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av EnTraktor »

Du kan förvänta dig ganska exakt 0 kr eller 0% i rabatt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
hedghog skrev:
Står i begreppet att beställa 2st S100D. En till mig och en till kollegan. Vi har fått offerter på två bilar. Tänkte om någon har något riktvärde på vad man kan förvänta sig i rabatt mot listpris så att jag vet hur långt vi skall försöka att förhandla med Tesla säljaren. Det gäller 2 lagerbilar.
Det jag vet att man kan inte ska glömma är väl att använda referal länkar även om det är lagerblad för att få de fördelar som dessa ger.
Annars är det nog som andra säger svårt att förhandla om priset. Kanske kan man få med en aktivering av mjukvaran typ AP om det inte redan finns, har ett svagt minne av att någon nämnt det. Du kan ju försöka med att få mes full självkörning då detta också är mjukvara.
Ett sätta att "pruta" är väl att be dem att avaktivera AP och på så sätt tjäna 54 tkr. Om de går med på det? Lät så på när jag skulle köpa min första för drygt ett år sen iaf.

Iofs får man då ingen adaptiv farthållare men den är inte så bra att den är värd de pengarna. Ja, och så själva "autopiloten" då. Jag tycker det är mest en ploj men många verkar uppskatta den också.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av EnTraktor »

Kan även nämna att om du köper 20 bilar så är det samma rabattsats, d.v.s. 0 kr eller 0%.
För övrigt är det samma rabatt om man heter "Musk" i efternamn.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av TiborBlomhall »

Läs Elon Musks mejl angående rabatter:
http://teslaclubsweden.se/ingen-fortur/
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Tars »

Du kan köpa demo/visningsex/avbeställningar till lägre pris.
Då har du ”rabatt”.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av chpaulin »

Ne precis ingen rabatt. Min chef vart väldigt förvånad då det är typ standard i branchen men 5-10% rabatt. Lite rabatt får fu med refferallänkar som de flesta har i sin signatur :)

Helt rätt val är det iaf :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av improwise »

Man kan väl iof få rabatt genom att bilar i lager har fått priset sänkt något men då är det kanske snarare "reviderat pris" än rabatt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av danni »

Demobilar får en rabatt tillämpad, men den bestäms av Teslas system och är samma för alla och finns alltså ingen som helst förhandlingsmån där heller.

Referrallänkarna ger inte längre någon rabatt, utan de ger fri laddning sålänge du har kvar bilen. Om du beställer senast den 16:e. Efter det ger de bara fri laddning i ett år.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av deffe »

Har köpt 2 nya Teslor på leasing.
Den rabatt jag fick första året (köpet) var i form av gratis laddning samt 10.000kr i rabatt för 2 år sedan.
När jag sedan köpte andra bilen var det gratis supercharging laddning så länge jag äger bilen.

Ändå hyffsat nöjd, men skulle gärna kunnat få ner priset helt klart. :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Wir »

Jag tycker det är väldigt bra att det är fasta priser. Värdelöst när man ska behöva pruta och inte vet om man får ett bra pris eller inte. Stort plus till Tesla på den punkten.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Walker »

deffe skrev:
Har köpt 2 nya Teslor på leasing.
Den rabatt jag fick första året (köpet) var i form av gratis laddning samt 10.000kr i rabatt för 2 år sedan.
När jag sedan köpte andra bilen var det gratis supercharging laddning så länge jag äger bilen.

Ändå hyffsat nöjd, men skulle gärna kunnat få ner priset helt klart. :roll:
Visst kan de sälja bilarna billigare...
...men då blir ju inte företagets ekonomi bättre. Dessutom säljer de ju de bilar som byggs, varför då krypa i pris? Om jag erbjuder mig att utföra ett arbete för 500.-/h (eller för den delen 1900.-/h) och mina kunder accepterar det och jag har full arbetstid, varför skulle jag då säga ”Nä, förresten - vi säger 400.-/h”? Det är väl tvärtom - om jag har mycket att göra drämmer jag till med ett överpris (vill egentligen inte ha jobbet) men om jag får det till det priset (kunden avgör) så tar jag till övertid och fixar det.
Tänker jag konstigt?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Remuz »

Du tänker marknadsekonomi... inte alla som gillar det. Tillgång och efterfrågan kan vara en bra styrmodell, men inte i allt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
deffe skrev:
Har köpt 2 nya Teslor på leasing.
Den rabatt jag fick första året (köpet) var i form av gratis laddning samt 10.000kr i rabatt för 2 år sedan.
När jag sedan köpte andra bilen var det gratis supercharging laddning så länge jag äger bilen.

Ändå hyffsat nöjd, men skulle gärna kunnat få ner priset helt klart. :roll:
Visst kan de sälja bilarna billigare...
...men då blir ju inte företagets ekonomi bättre. Dessutom säljer de ju de bilar som byggs, varför då krypa i pris? Om jag erbjuder mig att utföra ett arbete för 500.-/h (eller för den delen 1900.-/h) och mina kunder accepterar det och jag har full arbetstid, varför skulle jag då säga ”Nä, förresten - vi säger 400.-/h”? Det är väl tvärtom - om jag har mycket att göra drämmer jag till med ett överpris (vill egentligen inte ha jobbet) men om jag får det till det priset (kunden avgör) så tar jag till övertid och fixar det.
Tänker jag konstigt?
Grejen är ju att de inte vet om de skulle ha kunnat sälja bilarna dyrare på det här sättet. :)

En vanlig biltillverkare har ju ett bruttopris som är satt så högt att ingen betalar det. Sen är det upp till var och en att förhandla om vad bilen är värd för just dem. En slags individualiserad (nåja, många känner ju till vilka nivåer på rabatt man kan kräva) variant på tillgång och efterfrågan. Alltid är det någon som betalar lite mer pga okunskap eller att man inte är så känslig för vad bilen kostar. Eller om man kommer och säger att man ska köpa 10 bilar till ett företag. Den affären är ju värd rätt mycket och för att få den så kan man ju kapa vinsten per bil lite. Mängdrabatt är ju rätt vanligt.

Teslas sätt är ju skönt tycker jag men de blir mindre flexibla samtidigt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av bylund »

Ger verkligen andra biltillverkare rabatter? Är det inte återförsäljarna som spelar med sitt påslag snarare? Tesla har ju inte det ledet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Verdi

Re: Vad kan jag förvänta mig i rabatt

Inlägg av Verdi »

bylund skrev:
Ger verkligen andra biltillverkare rabatter? Är det inte återförsäljarna som spelar med sitt påslag snarare? Tesla har ju inte det ledet.
Jo såklart. Jag tänkte ur ett kundperspektiv. :)

Det är dock snurrigt värre det där. Du har ju generalagenten också.

Köper man en BMW i3 så går man förbi återförsäljaren på nåt sätt. Tror man köper dem direkt från generalagenten, eller till och med direkt från BMW AG i Tyskland. Därför får man inte lika bra rabatt heller. Tror det är max 4-5%. Vilket är ca hälften av vad man kan räkna med på en vanlig BMW. Inga ramavtal gäller på dem heller. Jag var t ex med i Företagarna som har 10% på BMW-bilar. Alla utom i3 och i8...

Det finns även olika ramavtal man kan ha med högre rabattsatser än man kan få annars. Mellanskillnaden står generalagenten för har jag för mig. Det kan vara så att även fast man får 10% rabatt istället för 6% rabatt så kan vinsten för återförsäljaren vara större. Så man ska ligga på och kräva ännu mer om man har ramavtal.

Ibland kommer det även vissa kampanjer och då ges extra stöd uppifrån för att kunna öka rabatterna.
Skriv svar