Enhanced autopilot trial

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Enhanced autopilot trial

Inlägg av thomas76 »

Fick upp denna bild när jag kom till bilen.

Vad händer om jag trycker "i dont want to" får man ingen annan chans att prova då?

Bild
Senast redigerad av thomas76, redigerad totalt 2 gång.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av thomas76 »

En till bild
Bild
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av evilirish »

Jag vill också prova på, men om 2 månader när jag får/kan köra bil igen :(
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av hencjo »

Misstänker att jag också fått trial idag. Appen visar "Summon" plötsligt.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av evilirish »

Pratade precis med Tesla och de skulle kolla upp om det går att aktivera i efterhand. Iom att jag avböjde direkt utan att köra något med den trodde hon att det borde låta sig göras, men var inte säker på det såklart.
Får antagligen reda på svaret på måndag när min bil ska in på service.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av AGCF »

Det går inte att skjuta på den. Ringde och frågade.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Remuz »

Känns som man vill ha in lite cash innan Q3 stängs :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Delta1 »

Tjena.

Är lite ny här och får min bil först om tve-tre veckor. Vad innebär "Enhanced Autopilot", vilken funktionalitet är det som är uppgraderad eller tillagd?

Mvh,
Thomas
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Remuz »

Delta1 skrev:
Tjena.

Är lite ny här och får min bil först om tve-tre veckor. Vad innebär "Enhanced Autopilot", vilken funktionalitet är det som är uppgraderad eller tillagd?

Mvh,
Thomas
Det är Ap2, så har du redan ap på din bil redan är det inget som är aktuellt. Har du en ap2-bil som inte har låst upp ap så är detta ett test
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Teslaspolen »

Fick den imorse också, synd att bilen måste bli stående ett par dagar innan den kan provas på dock.
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av unumlapis »

Nja, jag hade hellre sett att vi fick denna möjligheten när de har rullat ut nya plattformen, dvs v9, så det får bli pass iom jag redan har provat att köra med AP samt även haft lånebilar med AP.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av mati »

Delta1 skrev:
Tjena.

Är lite ny här och får min bil först om tve-tre veckor. Vad innebär "Enhanced Autopilot", vilken funktionalitet är det som är uppgraderad eller tillagd?

Mvh,
Thomas
"Enhanced Autopilot" är detsamma som Autopilot. Att det heter "Enhanced" beror på att autopiloten gjordes om från grunden för två år sedan. Den gamla autopiloten som brukar kallas AP1 består av en enda kamera. Mjukvaran och hårdvaran kommer från MobilEye.
Från och med oktober 2016 är bilarna utrustade med 8 kameror och hårdvara från NVidia. Det är det som kallas för AP2 eller "Enhanced Autopilot". Mjukvaran utvecklas av Tesla själva. Man började om från scratch, dvs de nya bilarna hade ingen autopilot-funktionalitet alls de första månaderna efter "uppgraderingen" hösten 2016.
Funktionaliteten i AP2 skulle vara överlägsen AP1, men hittills har det inte blivit så. Det diskuteras en del huruvida AP2 numera är bättre än AP1. Men faktum är att AP2-bilar inte kan läsa skyltar, de har ingen riktig regnsensor och de har sämre helljusautomatik. Resten är mer eller mindre jämförbar.
Om du inte har betalat för "Enhanced Autopilot" får du ingen adaptiv farthållare och ingen filassistent, aka Auto-steer. Du får bara en vanlig hederlig konstantfarthållare. Autopilot-trial innebär att du får prova just dessa funktioner under en viss tid. Har du däremot beställt "Enhanced Autopilot" så har du redan all funktionalitet som finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Delta1 »

Ok.

Så, "Enhanced Autopilot" är detsamma som "AP2" vilket är det som i beställninghänseende benämns "Uppgraderad Autopilot" (54tKr) + "Total Självkörningsförmåga" (33tKr), men vilket i själva verket inte är mer än "lane assist" och adaptiv farthållare . . ? :?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Svenssons »

Delta1 skrev:
Ok.

Så, "Enhanced Autopilot" är detsamma som "AP2" vilket är det som i beställninghänseende benämns "Uppgraderad Autopilot" (54tKr) + "Total Självkörningsförmåga" (33tKr), men vilket i själva verket inte är mer än "lane assist" och adaptiv farthållare . . ? :?
Enhanced Autopilot är "Uppgraderad Autopilot" (54tKr). Total Självkörningsförmåga ingår inte i Enhanced Autopilot.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Delta1 »

Ok, tack för snabba svar.

Jag gissar att jag får allt förklarat för mig när jag hämtar bilen, men om AP2 = Enhanced=Uppgraderad, och så funkar inte detta som det är tänkt, vad tillför då Total Självkörningsförmåga . . . ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Svenssons »

Delta1 skrev:
Ok, tack för snabba svar.

Jag gissar att jag får allt förklarat för mig när jag hämtar bilen, men om AP2 = Enhanced=Uppgraderad, och så funkar inte detta som det är tänkt, vad tillför då Total Självkörningsförmåga . . . ?
Idag: inget...

AP2 fungerar nog bättre än AP1 när det gäller själva körningen. Jag upplevde AP2 som mjukare körning än AP1. AP2 är också det som kommer utvecklas mer och snabbare än AP1. AP1 har snart nått vägs ände är jag rädd för.

Total självkörningsförmåga existerar inte idag och kräver att du har AP2-hårdvaran och har betalat för Enhanced Autopilot/Uppgraderad Autopilot samt även för Total Självkörningsförmåga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Delta1 skrev:
Ok, tack för snabba svar.

Jag gissar att jag får allt förklarat för mig när jag hämtar bilen, men om AP2 = Enhanced=Uppgraderad, och så funkar inte detta som det är tänkt, vad tillför då Total Självkörningsförmåga . . . ?
Idag: inget...

AP2 fungerar nog bättre än AP1 när det gäller själva körningen. Jag upplevde AP2 som mjukare körning än AP1. AP2 är också det som kommer utvecklas mer och snabbare än AP1. AP1 har snart nått vägs ände är jag rädd för.

Total självkörningsförmåga existerar inte idag och kräver att du har AP2-hårdvaran och har betalat för Enhanced Autopilot/Uppgraderad Autopilot samt även för Total Självkörningsförmåga.
Men det sägs ju att en del av funktionerna i Total självkörning kommer i version 9 som är typ 1 månad bort om man får tro ryktena och Elins Twitter. Att köpa den nu tillsammans med bilbeställningen är billigare än att köpa den senare. Det är väl enda anledningen till att köpa den nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av MattiasH »

Att köpa en Tesla utan adaptiv farthållare tyckte jag kändes lite sniket (bilen var ju ändå så dyr) och valde därför till det paketet vid bilköpet. Har inte ångrat det en sekund dessutom har jag sedan använt autopiloten/fil-assist i stort sett varje gång jag kör (tyckte det mest var en gimmick innan jag prövat). Håller numera blicken i ännu större utsträckning på medtrafikanter och omgivning istället för att styra bilen inom mitt körfält. Personligen tycker jag det är värt det.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Delta1
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 11 apr 2014 12:27

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Delta1 »

Har köpt bilen med med både uppgraderad autopilot och det som kallas total självkörningsförmåga, så jag gissar att det bara är att vänta och se vilken funktionalitet som kommer framöver.

Tack för snabba svar!
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av hed »

Fick trial imorse. Testa till och från jobbet (Stockholm t/r). Fan kan man lägga på den på leasingen i efterhand? Var ju riktigt jäkla najs asså :lol:
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Teslaspolen »

MattiasH skrev:
Att köpa en Tesla utan adaptiv farthållare tyckte jag kändes lite sniket (bilen var ju ändå så dyr) och valde därför till det paketet vid bilköpet. Har inte ångrat det en sekund dessutom har jag sedan använt autopiloten/fil-assist i stort sett varje gång jag kör (tyckte det mest var en gimmick innan jag prövat). Håller numera blicken i ännu större utsträckning på medtrafikanter och omgivning istället för att styra bilen inom mitt körfält. Personligen tycker jag det är värt det.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Beror ju på körmönster och vilken sorts väg. Vi som pendlar 3 km landsväg till jobbet och kör flertalet gånger till fjällen per år på snötäckt landsväg behöver den inte alls, blir kanske 1-2 gånger per år på någon större väg emot Stockholm t.ex där den kommer till nytta på riktigt.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Smutt »

Jag provade idag, blev åksjuk
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av kler »

Avdelningen allmänt gnäll :)
Jag tycker det är tråkigt att den adaptiva farthållaren är en del av autopiloten. Jag tror extremt få skulle betala för AP för att få adaptiv farthållare, så det hade varit bra om den antingen ingick alternativt gick att köpa separat (10k kanske blir rimligt?)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av mati »

De flesta bilar på marknaden - även många av de billigare - har numera en adaptiv farthållare som standard. Att Tesla erbjuder en dessutom ganska dålig adaptivfarthållare bara ihop med autostyrning är inte rimligt. Åtminstone inte för det priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Enhanced autopilot trail

Inlägg av Bjelke »

Rent pinsamt att inte ha en adaptiv farthållare som standard faktiskt, jag har INTE beställt nya bilen med AP, sambon som kommer att köra
den mest använder inte AP men däremot den adaptiva farthållaren men den är verkligen inte värd över 50 tusen i sig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar