Enhanced autopilot trial
Moderator: Redaktion
Re: Enhanced autopilot trail
Nja, jag hade hellre sett att vi fick denna möjligheten när de har rullat ut nya plattformen, dvs v9, så det får bli pass iom jag redan har provat att köra med AP samt även haft lånebilar med AP.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Enhanced autopilot trail
"Enhanced Autopilot" är detsamma som Autopilot. Att det heter "Enhanced" beror på att autopiloten gjordes om från grunden för två år sedan. Den gamla autopiloten som brukar kallas AP1 består av en enda kamera. Mjukvaran och hårdvaran kommer från MobilEye.Delta1 skrev:Tjena.
Är lite ny här och får min bil först om tve-tre veckor. Vad innebär "Enhanced Autopilot", vilken funktionalitet är det som är uppgraderad eller tillagd?
Mvh,
Thomas
Från och med oktober 2016 är bilarna utrustade med 8 kameror och hårdvara från NVidia. Det är det som kallas för AP2 eller "Enhanced Autopilot". Mjukvaran utvecklas av Tesla själva. Man började om från scratch, dvs de nya bilarna hade ingen autopilot-funktionalitet alls de första månaderna efter "uppgraderingen" hösten 2016.
Funktionaliteten i AP2 skulle vara överlägsen AP1, men hittills har det inte blivit så. Det diskuteras en del huruvida AP2 numera är bättre än AP1. Men faktum är att AP2-bilar inte kan läsa skyltar, de har ingen riktig regnsensor och de har sämre helljusautomatik. Resten är mer eller mindre jämförbar.
Om du inte har betalat för "Enhanced Autopilot" får du ingen adaptiv farthållare och ingen filassistent, aka Auto-steer. Du får bara en vanlig hederlig konstantfarthållare. Autopilot-trial innebär att du får prova just dessa funktioner under en viss tid. Har du däremot beställt "Enhanced Autopilot" så har du redan all funktionalitet som finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Enhanced autopilot trail
Ok.
Så, "Enhanced Autopilot" är detsamma som "AP2" vilket är det som i beställninghänseende benämns "Uppgraderad Autopilot" (54tKr) + "Total Självkörningsförmåga" (33tKr), men vilket i själva verket inte är mer än "lane assist" och adaptiv farthållare . . ?
Så, "Enhanced Autopilot" är detsamma som "AP2" vilket är det som i beställninghänseende benämns "Uppgraderad Autopilot" (54tKr) + "Total Självkörningsförmåga" (33tKr), men vilket i själva verket inte är mer än "lane assist" och adaptiv farthållare . . ?
Re: Enhanced autopilot trail
Enhanced Autopilot är "Uppgraderad Autopilot" (54tKr). Total Självkörningsförmåga ingår inte i Enhanced Autopilot.Delta1 skrev:Ok.
Så, "Enhanced Autopilot" är detsamma som "AP2" vilket är det som i beställninghänseende benämns "Uppgraderad Autopilot" (54tKr) + "Total Självkörningsförmåga" (33tKr), men vilket i själva verket inte är mer än "lane assist" och adaptiv farthållare . . ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Enhanced autopilot trail
Ok, tack för snabba svar.
Jag gissar att jag får allt förklarat för mig när jag hämtar bilen, men om AP2 = Enhanced=Uppgraderad, och så funkar inte detta som det är tänkt, vad tillför då Total Självkörningsförmåga . . . ?
Jag gissar att jag får allt förklarat för mig när jag hämtar bilen, men om AP2 = Enhanced=Uppgraderad, och så funkar inte detta som det är tänkt, vad tillför då Total Självkörningsförmåga . . . ?
Re: Enhanced autopilot trail
Idag: inget...Delta1 skrev:Ok, tack för snabba svar.
Jag gissar att jag får allt förklarat för mig när jag hämtar bilen, men om AP2 = Enhanced=Uppgraderad, och så funkar inte detta som det är tänkt, vad tillför då Total Självkörningsförmåga . . . ?
AP2 fungerar nog bättre än AP1 när det gäller själva körningen. Jag upplevde AP2 som mjukare körning än AP1. AP2 är också det som kommer utvecklas mer och snabbare än AP1. AP1 har snart nått vägs ände är jag rädd för.
Total självkörningsförmåga existerar inte idag och kräver att du har AP2-hårdvaran och har betalat för Enhanced Autopilot/Uppgraderad Autopilot samt även för Total Självkörningsförmåga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Enhanced autopilot trail
Men det sägs ju att en del av funktionerna i Total självkörning kommer i version 9 som är typ 1 månad bort om man får tro ryktena och Elins Twitter. Att köpa den nu tillsammans med bilbeställningen är billigare än att köpa den senare. Det är väl enda anledningen till att köpa den nu.Svenssons skrev:Idag: inget...Delta1 skrev:Ok, tack för snabba svar.
Jag gissar att jag får allt förklarat för mig när jag hämtar bilen, men om AP2 = Enhanced=Uppgraderad, och så funkar inte detta som det är tänkt, vad tillför då Total Självkörningsförmåga . . . ?
AP2 fungerar nog bättre än AP1 när det gäller själva körningen. Jag upplevde AP2 som mjukare körning än AP1. AP2 är också det som kommer utvecklas mer och snabbare än AP1. AP1 har snart nått vägs ände är jag rädd för.
Total självkörningsförmåga existerar inte idag och kräver att du har AP2-hårdvaran och har betalat för Enhanced Autopilot/Uppgraderad Autopilot samt även för Total Självkörningsförmåga.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Enhanced autopilot trail
Att köpa en Tesla utan adaptiv farthållare tyckte jag kändes lite sniket (bilen var ju ändå så dyr) och valde därför till det paketet vid bilköpet. Har inte ångrat det en sekund dessutom har jag sedan använt autopiloten/fil-assist i stort sett varje gång jag kör (tyckte det mest var en gimmick innan jag prövat). Håller numera blicken i ännu större utsträckning på medtrafikanter och omgivning istället för att styra bilen inom mitt körfält. Personligen tycker jag det är värt det.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Enhanced autopilot trail
Har köpt bilen med med både uppgraderad autopilot och det som kallas total självkörningsförmåga, så jag gissar att det bara är att vänta och se vilken funktionalitet som kommer framöver.
Tack för snabba svar!
Tack för snabba svar!
Re: Enhanced autopilot trail
Fick trial imorse. Testa till och från jobbet (Stockholm t/r). Fan kan man lägga på den på leasingen i efterhand? Var ju riktigt jäkla najs asså
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Enhanced autopilot trail
Beror ju på körmönster och vilken sorts väg. Vi som pendlar 3 km landsväg till jobbet och kör flertalet gånger till fjällen per år på snötäckt landsväg behöver den inte alls, blir kanske 1-2 gånger per år på någon större väg emot Stockholm t.ex där den kommer till nytta på riktigt.MattiasH skrev:Att köpa en Tesla utan adaptiv farthållare tyckte jag kändes lite sniket (bilen var ju ändå så dyr) och valde därför till det paketet vid bilköpet. Har inte ångrat det en sekund dessutom har jag sedan använt autopiloten/fil-assist i stort sett varje gång jag kör (tyckte det mest var en gimmick innan jag prövat). Håller numera blicken i ännu större utsträckning på medtrafikanter och omgivning istället för att styra bilen inom mitt körfält. Personligen tycker jag det är värt det.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Enhanced autopilot trail
Jag provade idag, blev åksjuk
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Enhanced autopilot trail
Avdelningen allmänt gnäll
Jag tycker det är tråkigt att den adaptiva farthållaren är en del av autopiloten. Jag tror extremt få skulle betala för AP för att få adaptiv farthållare, så det hade varit bra om den antingen ingick alternativt gick att köpa separat (10k kanske blir rimligt?)
Jag tycker det är tråkigt att den adaptiva farthållaren är en del av autopiloten. Jag tror extremt få skulle betala för AP för att få adaptiv farthållare, så det hade varit bra om den antingen ingick alternativt gick att köpa separat (10k kanske blir rimligt?)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Enhanced autopilot trail
De flesta bilar på marknaden - även många av de billigare - har numera en adaptiv farthållare som standard. Att Tesla erbjuder en dessutom ganska dålig adaptivfarthållare bara ihop med autostyrning är inte rimligt. Åtminstone inte för det priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Enhanced autopilot trail
Rent pinsamt att inte ha en adaptiv farthållare som standard faktiskt, jag har INTE beställt nya bilen med AP, sambon som kommer att köra
den mest använder inte AP men däremot den adaptiva farthållaren men den är verkligen inte värd över 50 tusen i sig.
den mest använder inte AP men däremot den adaptiva farthållaren men den är verkligen inte värd över 50 tusen i sig.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Enhanced autopilot trail
Jag har aldrig haft adaptiv farthållare förut, så nu under dessa två gratisveckor är första gången (innan Teslan körde vi en Mercedes C180 -99). Väldigt bekvämt måste jag säga... Määän inte värt det rabatterade priset 60k.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Enhanced autopilot trail
Btw, kan trådstartaren byta rubriken till "trial", man tror att det handlat om något annat
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Enhanced autopilot trail
Ja, man kan få för sig att bilen kommer ta en tur "offroad" i två veckor.kler skrev:Btw, kan trådstartaren byta rubriken till "trial", man tror att det handlat om något annat
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Enhanced autopilot trail
Det vore väl cooltMickep skrev:Ja, man kan få för sig att bilen kommer ta en tur "offroad" i två veckor.kler skrev:Btw, kan trådstartaren byta rubriken till "trial", man tror att det handlat om något annat
AP funkar på grusvägar nu också
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Enhanced autopilot trail
Efter att ha vant sig så infann sig ett starkt köpsug
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Enhanced autopilot trail
Det är meningen... Jag skulle inte vilja vara utan Autopiloten på min bil.Smutt skrev:Efter att ha vant sig så infann sig ett starkt köpsug
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Enhanced autopilot trail
För mig är det alltid tvärtom. Efter att ha kört mestadel med e-Golfen så var jag tvungen att använda Teslan de senaste dagarna, eftersom Golfen var på långresa med sin matte. Av gammal vana satte jag på den adaptiva farthållaren, men ack sicken skit i jämförelse. Den tvekar och rycker och har sig allmänt jobbigt. Det blir liksom inget bra flyt och körningen blir lätt obehaglig. Bäst fungerar den på tomma vägar, men där behöver man ju ingen adaptiv farthållare i alla fall.Smutt skrev:Efter att ha vant sig så infann sig ett starkt köpsug
Jag skulle göra precis som Bjelke har gjort med sin nya bil. Att betala för AP en gång till skulle inte falla mig in, det var en dyrköpt läxa. Det är inte värt 50k, inte ens nära.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Enhanced autopilot trial
På vissa bilar fungerar den helt klart inte bra av någon anledning. Men man ska helt klart avgöra baserat på sin bil. Jag har Enhanced AP (2.5) på min nya X och tycker den är fenomenalt bra. Även adaptiv farthållare fungerar kanon. Min äldre S med AP1 fungerar också lysande använd på rätt vägar, dvs motorväg eller kö.
Hade inte tvekat en sekund på att köpa EAP på en ny Tesla.
Hade inte tvekat en sekund på att köpa EAP på en ny Tesla.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Enhanced autopilot trial
Just det där är ju omöjligt om man ska beställa en ny bil liksom, man har ju inte en aning om hur den kommer att funka,jpetters skrev:...Men man ska helt klart avgöra baserat på sin bil...
nu har dom ju (antagligen högst tillfälligt) återinfört trial-period vilket är bra (dock kostar AP mer att efteraktivera men ger
åtminstone kunden en chans att testa systemet för ett köp)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Enhanced autopilot trial
Är det inte extremt konstigt att det är individuellt och beroende på vilken bil man har råkat få? Jag menar, hur kan det vara möjligt att det skiljer så mycket mellan bilarna och ändå så är det as designed i samtliga fall? Nån slags avancerad slumpgenerator?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14