Förmånsvärde SUC

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Förmånsvärde SUC

Inlägg av comfort46 »

Kommer alltså att leasa en TMS i eget AB, köra primärt privat, förutom de obligatoriska minst 100 milen i tjänst.

Så va det revisorn (nitisk) som kommenterade att om det nu är så att gratis tankning vid SUC ingår i leasingavtalet så kommer
det att uppstå ett ytterligare förmånsvärde på alla privata mil, utöver det fasta månatliga.
Därför måste körjournal skrivas så det går att redovisa detta och en beräkning göras på vad det är värt i merförmån.

Jag lyckas inte googla fram något om detta så jag tänker att, va fasiken, nån annan borde väl ha en lika nitisk revisor
och en second opinion ?
Står "gratis tankning" uttryckligen i avtalet med Teslas finans ?


Bortsett från det bor vi ca. 9 mil från närmsta SUC så tankning kommer ske hemma, förstås, samt på firman och inte fan kör man
18 mil för att tanka, även om det är "gratis"....
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av Remuz »

comfort46 skrev:
Kommer alltså att leasa en TMS i eget AB, köra primärt privat, förutom de obligatoriska minst 100 milen i tjänst.

Så va det revisorn (nitisk) som kommenterade att om det nu är så att gratis tankning vid SUC ingår i leasingavtalet så kommer
det att uppstå ett ytterligare förmånsvärde på alla privata mil, utöver det fasta månatliga.
Därför måste körjournal skrivas så det går att redovisa detta och en beräkning göras på vad det är värt i merförmån.

Jag lyckas inte googla fram något om detta så jag tänker att, va fasiken, nån annan borde väl ha en lika nitisk revisor
och en second opinion ?
Står "gratis tankning" uttryckligen i avtalet med Teslas finans ?


Bortsett från det bor vi ca. 9 mil från närmsta SUC så tankning kommer ske hemma, förstås, samt på firman och inte fan kör man
18 mil för att tanka, även om det är "gratis"....
Det ingår ju i förmånsvärdet på bilen så det verkar underligt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av mati »

Det har diskturerats mycket fram och tillbaka, och jag tror inte att någon här tar upp "gratis" SuC som förmån. Faktum är ju att det är inbakat i bilens pris på något sätt, och bilen betalar man ju förmånsskatt för. Det är dessutom inte specat vad fri SuC är värt i kronor och ören. Så sett är det svårt att beräkna denna s k förmån. Din revisor får lära sig att elbilar inte fungerar som bensinbilar. Man "tankar" inte på SuC, utan man gör det bara när det behövs. Hemma är elen knappast gratis.
Samtidigt skulle man ju kunna ställa frågan hur man ska förhålla sig till andra gratis laddstolpar, t.ex. kommunala laddstolpar. Ska man betala förmånsskatt för det också? Det blir lite konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
comfort46
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 30 aug 2018 14:25

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av comfort46 »

Jomenvisst är det så, självklart, det borde vara inbakat i det värde som satts.

Om det hade varit på annat sätt borde någon ha fått S.värket
på sig med nåt schablonvärde per mil i efterskott o.s.v. men så länge det
inte hänt landar det väl i en gråzon.
Verdi

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av Verdi »

Nu backar vi lite... Man "tankar" ju inte alla mil på SuC. Långt ifrån. Vad spelar det för roll om det är gratis om man mest laddar på andra ställen?

Jag vägrar betala förmån för något jag inte utnyttjar. Teslafi loggar ju alla laddningar man gör och då kan man ju se hur många kWh man laddat på SuC och sen räkna det ggr 1,90:- eller vad det nu kostar för de som betalar.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av Svenssons »

Det är gratis kaffe, te och vatten på Tesla Service Center och vissa SuperCharger-stationer. Ska detta förmånsbeskattas också? Detta kan även gälla hos återförsäljare hos vissa avgasbilar.

Frågan har varit uppe tidigare men har aldrig hört att någon behöver betala extra förmånsvärde för något som ingår vid köpet av bilen. Du betalar ju som sagt var redan för bilen. Du behöver ju inte betala förmånsvärde för att kunna lyssna på Spotify, TuneIn eller FM-radion heller men nu kanske jag ger Copyswede ideér...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av Swede1 »

Klart du ska skatta, det är ju häftigt, som nåt S geni uttryckte det, så våra kära folkvalda kan göra så mycket bra för pengarna. Eh, eller titta på hur det fungerar i Schweiz...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av bylund »

Knäckfrågan är väl vad som ingår i förmånsvärdet, det är ju nedsatt enligt någon magisk formel. Och visst kan man hävda att arbetsgivaren står för drivmedlet när man superladdar om arbetsgivaren betalat för bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av bullen »

Finns bara en lösning. Byt revisor!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av Gustafsson »

Förmån uppstår bara när arbetsgivaren betalar drivmedlet. Jag har varit igenom det där med skatteverket som godkände att arbetsgivaren inte betalar elen jag laddar med. Inte heller går det att ladda gratis på jobbet. Det räckte i mitt fall. Ingen extra förmån för det således.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av Toja »

Men eftersom det ingår i priset på bilen så betalar man ju förmånsvärde för det
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av mati »

Förmånsvärdet ska väl kompensera för just förmånen att man har bilen via jobbet. Utan förmånsskatt hade det varit extremt billigt att ha tjänstebil. Logiskt.
Nu vänder vi på det. Om jag köper en Tesla privat så är SuC fortfarande gratis. Det spelar ingen roll om jag har bilen som tjänstebil eller privat. Det uppstår ingen förmån eftersom SuC är gratis oavsett. Jag har just i det sammanhanget ingen fördel av att det är en tjänstebil.
Om jag laddar min elbil vid en gratis laddstolpe - skit samma om det är en SuC eller en typ-2 stolpe nånstans i stan - uppstår i min värld ingen förmån eftersom det är just gratis. Man kan väl inte förmånsbeskatta nånting som inte kostar mig eller företaget nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av chpaulin »

bullen skrev:
Finns bara en lösning. Byt revisor!
+1
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Förmånsvärde SUC

Inlägg av AKarlsson »

Är ju gratis även för privat så det är ju ingen extra förmån? Sedan är den nyare fria suc knutet till ens personliga teslakonto. Således borde det vara privatpersonen som äger det. Den överförs ju inte med bilen.
Skriv svar