Räckvidd Model S 100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Räckvidd Model S 100D

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Det är ju helt ointressant vad ens årsmedel är om vi pratar räckviddsangivelser. Det hjälper ju inte att man på sommaren skulle kommit längre än bilen sa om man på vintern står med tomt batteri.

Att årsmedlet är runt typical stödjer ju bara att det är meningslöst att visa räckvidden istället för procent, då räckvidden kommer vara fel för det mesta.
Jag håller med. Det är därför jag visar procent istället.
Men när det gäller räckviddsangivelser måste man ju utgå ifrån nånting. Förbrukningen och räckvidden måste ju beräknas utifrån någon form av medelvärde. Årsmedel är ändå en ganska bra indikation anser jag. Jag brukar lägga på 10% på vintern och så drar jag av lika mycket på sommarn. Då stämmer det hyfsat.
Jag tycker den borde visa räckvidden som ICE bilar gör, dvs mer som energidisplayen gör fast över en bestämd distans. Förstår inte tanken bakom nuvarande metod då den sällan kommer visa rätt.

Du kan ju kolla på den där grafen som räknar ut återstående räckvidd baserat på tidigare körning. Den gör ju att ställa på lite olika distanser också så det är lätt att räkna om ifall man byter vägtyp eller körsätt efter en stund. T ex om man först åker 10 mil motorväg men sen ska köra 20 mil landsväg så kan man ju ställa ner den så att den baserar räckvidden på de senaste 10 km. Annars brukar jag mest ha den på de senaste 50 km.

En fossilbil gör ju exakt så också men där kan du inte ställa hur lång sträcka tillbaka den ska basera sin gissning på. Det kan slå väldigt fel och ta tid innan den får ordning på siffrorna. Kommer ihåg när jag körde i alperna för många år sen med min Audi. Efter ett gäng mil i nedförsbacke så visade den väldigt lång räckvidd. Sen när det började gå uppför krympte den snabbt kan jag säga. Då hade det inte varit dumt att kunna ställa om beräkningsunderlaget som man kan på Teslan.

Alltså, sätt den där andra på % och använd den andra för att kolla aktuell räckvidd så har du ett system som är bättre än det som finns i fossilbilar.

Och så säger folk att jag bara hackar på Tesla. :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Räckvidd Model S 100D

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Du kan ju kolla på den där grafen som räknar ut återstående räckvidd baserat på tidigare körning. Den gör ju att ställa på lite olika distanser också så det är lätt att räkna om ifall man byter vägtyp eller körsätt efter en stund. T ex om man först åker 10 mil motorväg men sen ska köra 20 mil landsväg så kan man ju ställa ner den så att den baserar räckvidden på de senaste 10 km. Annars brukar jag mest ha den på de senaste 50 km.

En fossilbil gör ju exakt så också men där kan du inte ställa hur lång sträcka tillbaka den ska basera sin gissning på. Det kan slå väldigt fel och ta tid innan den får ordning på siffrorna. Kommer ihåg när jag körde i alperna för många år sen med min Audi. Efter ett gäng mil i nedförsbacke så visade den väldigt lång räckvidd. Sen när det började gå uppför krympte den snabbt kan jag säga. Då hade det inte varit dumt att kunna ställa om beräkningsunderlaget som man kan på Teslan.

Alltså, sätt den där andra på % och använd den andra för att kolla aktuell räckvidd så har du ett system som är bättre än det som finns i fossilbilar.

Och så säger folk att jag bara hackar på Tesla. :lol:
Vilket ju är det jag förespråkar, använda procent som inställning och använda energidisplayen när man vill veta räckvidden. Önskar dock de hade kunnat ge oss siffran från energidisplayen istället för typical.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Räckvidd Model S 100D

Inlägg av jpetters »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Du kan ju kolla på den där grafen som räknar ut återstående räckvidd baserat på tidigare körning. Den gör ju att ställa på lite olika distanser också så det är lätt att räkna om ifall man byter vägtyp eller körsätt efter en stund. T ex om man först åker 10 mil motorväg men sen ska köra 20 mil landsväg så kan man ju ställa ner den så att den baserar räckvidden på de senaste 10 km. Annars brukar jag mest ha den på de senaste 50 km.

En fossilbil gör ju exakt så också men där kan du inte ställa hur lång sträcka tillbaka den ska basera sin gissning på. Det kan slå väldigt fel och ta tid innan den får ordning på siffrorna. Kommer ihåg när jag körde i alperna för många år sen med min Audi. Efter ett gäng mil i nedförsbacke så visade den väldigt lång räckvidd. Sen när det började gå uppför krympte den snabbt kan jag säga. Då hade det inte varit dumt att kunna ställa om beräkningsunderlaget som man kan på Teslan.

Alltså, sätt den där andra på % och använd den andra för att kolla aktuell räckvidd så har du ett system som är bättre än det som finns i fossilbilar.

Och så säger folk att jag bara hackar på Tesla. :lol:
Vilket ju är det jag förespråkar, använda procent som inställning och använda energidisplayen när man vill veta räckvidden. Önskar dock de hade kunnat ge oss siffran från energidisplayen istället för typical.
Det borde ju vara väldigt enkelt att lägga till ett tredje val i tillägg till Typical och Rated. Baserat på valet för snitt 10/25/50km.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Skriv svar