Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av dbar »

Hej,

Har haft min Audi A4 ett tag nu och det börjar bli dax att byta, den har gått 18 000 mil.
Funderar på att byta till Model S eller X, men har lite svårt att göra en seriös beräkning på hur mycket dyrare (om det nu skulle bli dyrare) ett ägande av en Tesla skulle bli istället för en ny A4, den Audin jag tittar på nu ligger på ca 500kkr färdigutrustad.

Jag kör ca 5 000 mil om året, är egenföretagare och leasar bilen på företaget oavsätt vilken bil jag köper.

Finns det någon "mellan tummen och pekfringret" uppfattning om hur stor skillnaden blir i slutändan här?
Nypris, värdeminskning, milkostnad, förmånsvärde, service etc skiljer sig ganska stort bilarna emellan.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av ellerstrom »

dbar skrev:
Hej,

Har haft min Audi A4 ett tag nu och det börjar bli dax att byta, den har gått 18 000 mil.
Funderar på att byta till Model S eller X, men har lite svårt att göra en seriös beräkning på hur mycket dyrare (om det nu skulle bli dyrare) ett ägande av en Tesla skulle bli istället för en ny A4, den Audin jag tittar på nu ligger på ca 500kkr färdigutrustad.

Jag kör ca 5 000 mil om året, är egenföretagare och leasar bilen på företaget oavsätt vilken bil jag köper.

Finns det någon "mellan tummen och pekfringret" uppfattning om hur stor skillnaden blir i slutändan här?
Nypris, värdeminskning, milkostnad, förmånsvärde, service etc skiljer sig ganska stort bilarna emellan.
Jag tror att det kommer att bli billigare med en Model S. danni här på forumet har ett excel ark där du kan lägga in alla parametrar och få ut en beräkning på exakt vad skillnaden mellan olika alternativ blir. PMa honom. :)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Smutt »

X blir dyrare pga det högre förmånsvärdet
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Leo »

Skicka ett PM med dina kontaktuppgifter kan jag hjälpa dig räkna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av pubbe »

Kan ge dig lite ungefärliga siffror.

Model S
Leasing: 10 000 / mån
Service: 7000 / år (baserat på att du köper fyra servicar för ca 25 000)
Förmånsvärde: 5000 / mån
Försäkring: 8000 / år

Total kostnad för bolaget i månaden: 10000 + (5000 * 0,3142) + (7000 / 12) = ca 13000
Din kostnad är skatt på 5000, så gissningsvis någonstans mellan 2000 - 3000.

En bil som drar i snitt 0,8 på 5000 mil kostar, med ett bensinpris på 16kr / liter (utöver lite extra uppvärmning av jorden och barnens framtid), ca 5500 / mån.
Med andra ord, om bolaget betalar allt bränsle, så kan du skaffa dig en bil som kostar 4500 i leasing för ungefär samma pengar... sen kan du faktorera in värdeminskning och lite annat... personligen så trodde jag aldrig det skulle bli så, men pga de 200 mil jag kör privat i månaden så är Teslan billigare än en Volvo XC 60 (mitt andra alternativ när jag tittade på Teslan förra året).

EDIT: Räknade inte med väggskatt och lite annat, detta var mest för att ge dig en uppfattning... faktum är att en bättre uträkning troligtvis skulle ge Tesla en större fördel.
Användarvisningsbild
ReubenWelsh
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 31 mar 2016 13:59
Ort: Göteborg

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av ReubenWelsh »

Kan bara flika in här med, Brorsan har en XC60 och jag en 75D, vi kör ungefär lika mycket och det skiljer bara ~500kr mellan våra månadskostnader i hans fördel, men bilen är i en heeeelt egen klass.

Detta förutsätter att bägge är värda 50% efter leasingen, men historiskt har tesla behållt värde bättre än bensinbilar och det lär inte ändras när fler och fler vill ge sig på El istället för bensin och diesel.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av dbar »

Här var det många snabba svar, men ja... Värdeminskning är ju i högsta grad intressant att räkna med. Teslornas höga pris, gör ju att dem även värdeminskar i ganska hög takt i jämförelse med en "billig" fosilbil.
Men nuvarande (diesel) kostar ca 10kr i milen i bara bränsle.
förmånsvärdena verkar vara ungefär de samma?

snabbräknat på 3 års ägande då, även om man kanske kan tänka sig att äga teslan lite längre än tre år, vilket kanske skulle göra ägandet något billigare totalt sätt.
Model S 100D
Nypris
: 1 174 980 kr
Leasing: 13 432kr/mån
Restvärde: 498 192 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (1 174' - 498') / 36 = 18 700kr/mån
Bränslekostnad: (5000*1,5kr) / 12 = 625kr/mån

ca månadskostnad för bilen:
13432 + 18700 + 625 = 32 757 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån

Audi A4 avant
Nypris: 500 000 kr
Leasing: 6 228 kr/mån
Restvärd: 247 100 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (500' - 247') / 36 = 7 000kr/mån
Bränslekostnad: (5000*10kr) / 12 = 4 166kr/mån

ca månadskostnad för bilen:
6228 + 7000 + 4166 = 17 394 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån

Så räknar med med värdeminskningen blir det ändå ganska mycket dyrare. Eller har jag räknat tokigt någonstans?

Edit: inser att restvärdet och bilens värde efter leasingperioden kanske är ganska missvisande, inte minst i teslans fall. Vad är en 3 år gammal 100D värd som gått knappt 20 000 mil värd... 700kkr snarare?
Senast redigerad av dbar, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Verdi

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Verdi »

Det beror lite på hur du värderar företagets kronor vs dina privata kronor.

Jag räknar med att en krona i företaget är värd 62,4 öre för mig privat. (Bolagsskatt plus 20% utdelningsskatt) Men det är ju extremfallet. Billigare än så får man inte ut några pengar vad jag vet. Inte lagligt iaf. Ibland så kanske en krona i firman bara är värd 50 öre. Beror som sagt på skattesatser och annat.

En kraftig förenklad "kalkyl":

Om man säger att skatt, försäkring, ränta och annat jämnar ut sig (är väl lite dyrare totalt på Teslan men inte så mycket att det slår jättemycket på kalkylen. Tesla erbjuder billig 1,95% ränta och man slipper malus-skatten samt får 60 papp av staten i bidrag istället). Och säg att du betalar bränslet privat och tar ut skattefri milersättning.

Då har du 250 tusen i värdeminskning på Audin mot 500 tusen på Teslan. 250 000:- mer på Tesla alltså. Det är 0.624*250 000/36 = 4333:-/mån privat. Elen tillkommer såklart. Hur mycket beror på hur du ska ladda. Hemma? SuC? Clever? På jobbet? Men säg en tusenlapp för elen per månad så hamnar du på 5333:-/mån.

Kör du 5000 mil per år och bilen drar 0,7 liter milen så tankar du för 4 666:-/mån om bränslet kostar 16:-/litern.

Sätter man om värdet på företagskronan till 50 öre så går det på ett ut. Då hamnar jämförelsekostnaden på Teslan på 4 472:-/mån.

Iofs kanske Audin är snålare än så? Men å andra sidan kommer bränslepriserna garanterat att öka framöver. Och kör du diesel så är det bara 6,50:-/mil skattefritt. På en Tesla är det 9,50:-/mil skattefritt. Det gör inte jättemycket men ett litet plus är det ju.

Så i slutänden skulle jag säga att kostnaderna är full jämförbara. Sen får man värdera storlek, prestanda, miljö osv mot räckvidd, dragkrok osv. Är upp till var och en vad man tycker är bästa valet.

Observera att siffrorna ovan är avskalade jämförsiffror. I min kalkyl kostar en ny S 75D ca 11 tusen per månad omräknat med 62,4 öre-regeln och 50% restvärde. Tror Audin hamnar där i krokarna också.

Edit: Såg att du räknade på en 100D. För mig ligger den ca 2000:-/mån högre i "privata pengar". För mig är det inte värt det men om man kör så pass mycket som du så är det nog det. Så ja, en 100D blir dyrare än en Audi A4. Men bara med ca 20%. 13 tusen istället för 11 tusen... Räknar man med 50 öre per firmakrona så blir skillnaden mycket mindre. Då är nog 100D ungefär lika dyr som Audin.

Edit 2: Restvärdena är väldigt svåra att spekulera i. Jag satte 50% rakt av på båda. Går väl att argumentera både hit och dit. Men jag tror personligen att Teslan kommer hålla värdet bättre i procent.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av dbar »

Grejen i mitt fall är att jag ganska ofta också kör ganska långt. Bor på västkusten och kör konsekvent till Oslo och Stockholm, 2-4 gånger om året ner till södra Frankrike. Lika många gånger ner i Tyskland etc. Så med större batteri är det fler kundbesök jag kan göra på "en laddning", samt kan spara lite i "extra körtid" när jag kör längre streckor. Så 100D känns nästan som ett krav för mig om det ska bli Tesla.

Men tackar för din överslagsräkning där, du menar alltså mer eller mindre att bensinkostnaden täcker upp värdeminskningen, i runda slängar.

Dessutom behöver jag nog drag också (kör även med släp långt ibland). Så egentligen måste jag räkna på Model X, vilket inte ändrar kalkylen nämnvärt kanske, däremot förmånsvärdet en del.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Verdi

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Verdi »

dbar skrev:
Grejen i mitt fall är att jag ganska ofta också kör ganska långt. Bor på västkusten och kör konsekvent till Oslo och Stockholm, 2-4 gånger om året ner till södra Frankrike. Lika många gånger ner i Tyskland etc. Så med större batteri är det fler kundbesök jag kan göra på "en laddning", samt kan spara lite i "extra körtid" när jag kör längre streckor. Så 100D känns nästan som ett krav för mig om det ska bli Tesla.

Men tackar för din överslagsräkning där, du menar alltså mer eller mindre att bensinkostnaden täcker upp värdeminskningen, i runda slängar.
Ja, på ett ungefär. Eftersom man betalar bränslet med skattade pengar så slår det ganska hårt. Bättre att betala mer med obeskattade pengar i firman. Till en viss gräns såklart. :)

Nu såg jag att jag glömt bort att dra av halva momsen också... Suck. Ja, det är mycket att tänka på och det beror lite på hur man kunnat få ut pengar privat istället, till vilken skattekostnad osv. Från ungefär lika till en merkostnad på ett par tusen i månaden beroende på. Och kör du mycket långkörning så blir kalkylen på Teslan lite bättre i ekonomiska termer men lite sämre i tid. Det tar trots allt lite tid att ladda. I ditt fall håller jag med om att en 100D är ett måste.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av pubbe »

dbar skrev:
Här var det många snabba svar, men ja... Värdeminskning är ju i högsta grad intressant att räkna med. Teslornas höga pris, gör ju att dem även värdeminskar i ganska hög takt i jämförelse med en "billig" fosilbil.
Men nuvarande (diesel) kostar ca 10kr i milen i bara bränsle.
förmånsvärdena verkar vara ungefär de samma?

snabbräknat på 3 års ägande då, även om man kanske kan tänka sig att äga teslan lite längre än tre år, vilket kanske skulle göra ägandet något billigare totalt sätt.
Model S 100D
Nypris
: 1 174 980 kr
Leasing: 13 432kr/mån
Restvärde: 498 192 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (1 174' - 498') / 36 = 18 700kr/mån
Bränslekostnad: (5000*1,5kr) / 12 = 625kr/mån

ca månadskostnad för bilen:
13432 + 18700 + 625 = 32 757 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån

Audi A4 avant
Nypris: 500 000 kr
Leasing: 6 228 kr/mån
Restvärd: 247 100 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (500' - 247') / 36 = 7 000kr/mån
Bränslekostnad: (5000*10kr) / 12 = 4 166kr/mån

ca månadskostnad för bilen:
6228 + 7000 + 4166 = 17 394 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån

Så räknar med med värdeminskningen blir det ändå ganska mycket dyrare. Eller har jag räknat tokigt någonstans?

Edit: inser att restvärdet och bilens värde efter leasingperioden kanske är ganska missvisande, inte minst i teslans fall. Vad är en 3 år gammal 100D värd som gått knappt 20 000 mil värd... 700kkr snarare?
Vad går leasingkostnaden till i din uträkning om inte värdeminskningen? Du ska nog göra en ordentlig uträkning i Excel om du vill ha relevanta siffror, där du drar halva momsen, räknar in supermiljöbidrag (som är 60000 momsfritt), den (oftast) lägre räntan som Tesla har, servicekostnader, vägskatt och annat. Sen så drar Teslan ca 20KW / 100km, men supercharging är gratis (även om det bara är i några dagar till det gäller, sen är det gratis första året).

Beroende vart du bor så kanske denna funkar? https://clever.nu/clever-koll-laddkort/
Finns en del andra alternativ också!
Senast redigerad av pubbe, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Verdi »

Det högre förmånsvärdet på Model X slår mer än man kanske tror. Den är lite dyrare också. Sen är räckvidden sämre. En X 100D kommer väl ungefär lika långt som en S 75D. Laddningen blir långsammare också om man tänker km/h.

Jag har aldrig räknat på en X men spontant skulle jag säga att det drar iväg med några tusenlappar till i månaden.

Svårt att råda men hade jag varit dig så hade det fått bli en fossilbil faktiskt. Dels blir en X för dyr om du egentligen hade klarat dig med en A4 och dels så blir det meckigt om du ska dra släp långa sträckor. Räckvidden blir inte den bästa då.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Bjelke »

pubbe skrev:
dbar skrev:
Här var det många snabba svar, men ja... Värdeminskning är ju i högsta grad intressant att räkna med. Teslornas höga pris, gör ju att dem även värdeminskar i ganska hög takt i jämförelse med en "billig" fosilbil.
Men nuvarande (diesel) kostar ca 10kr i milen i bara bränsle.
förmånsvärdena verkar vara ungefär de samma?

snabbräknat på 3 års ägande då, även om man kanske kan tänka sig att äga teslan lite längre än tre år, vilket kanske skulle göra ägandet något billigare totalt sätt.
Model S 100D
Nypris
: 1 174 980 kr
Leasing: 13 432kr/mån
Restvärde: 498 192 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (1 174' - 498') / 36 = 18 700kr/mån
Bränslekostnad: (5000*1,5kr) / 12 = 625kr/mån

ca månadskostnad för bilen:
13432 + 18700 + 625 = 32 757 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån

Audi A4 avant
Nypris: 500 000 kr
Leasing: 6 228 kr/mån
Restvärd: 247 100 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (500' - 247') / 36 = 7 000kr/mån
Bränslekostnad: (5000*10kr) / 12 = 4 166kr/mån

ca månadskostnad för bilen:
6228 + 7000 + 4166 = 17 394 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån

Så räknar med med värdeminskningen blir det ändå ganska mycket dyrare. Eller har jag räknat tokigt någonstans?

Edit: inser att restvärdet och bilens värde efter leasingperioden kanske är ganska missvisande, inte minst i teslans fall. Vad är en 3 år gammal 100D värd som gått knappt 20 000 mil värd... 700kkr snarare?
Vad går leasingkostnaden till i din uträkning om inte värdeminskningen? Du ska nog göra en ordentlig uträkning i Excel om du vill ha relevanta siffror, där du drar halva momsen, räknar in supermiljöbidrag (som är 60000 momsfritt), den (oftast) lägre räntan som Tesla har, servicekostnader, vägskatt och annat. Sen så drar Teslan ca 20KW / 100km, men supercharging är gratis (även om det bara är i några dagar till det gäller, sen är det gratis första året).

Beroende vart du bor så kanske denna funkar? https://clever.nu/clever-koll-laddkort/
Finns en del andra alternativ också!
Precis, man kan inte lägga ihop leasing + värdeminskning, i idealfallet är ju leasingen precis värdeminskningen även
om man ofta lägger restvärdet lägre än det blir i praktiken (hellre det än att stå med en skuld när leasingen ska lösas)...
Jag har en Clever precis vid jobbet så jag betalar bara 400kr per månad för typ all laddning numera, bonus att dom
dessutom har boxar med 22kW vid Scandic i Bollnäs numera :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av dbar »

Nej, ni har helt rätt. Leasingkostnaden går ju "till värdeminskningen", en liten tankevurpa av mig där.

Aja, tack för all input.

Måste först och främst bestämma mig för om en tesla är funktionsmässigt rätt för mig eller inte, med tanke på släpkörningen jag gör. Den mesta släpkörningen är trotts allt "normal privat användning". Dvs ett par mil till tippen, hämta köpta grejer etc. Men ibland kör jag ner till sommarhuset i Frankrike med släp för att ha med mig grejer dit eller hem. Möjligen kan man tänka sig en hyrd bil i så fall om jag begränsar dessa tillfällen.
Jag bor själv dessutom, så finns ingen andrabil att tala om heller.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av lator »

dbar skrev:
Måste först och främst bestämma mig för om en tesla är funktionsmässigt rätt för mig eller inte, med tanke på släpkörningen jag gör. Den mesta släpkörningen är trotts allt "normal privat användning". Dvs ett par mil till tippen, hämta köpta grejer etc. Men ibland kör jag ner till sommarhuset i Frankrike med släp för att ha med mig grejer dit eller hem. Möjligen kan man tänka sig en hyrd bil i så fall om jag begränsar dessa tillfällen.
Jag bor själv dessutom, så finns ingen andrabil att tala om heller.
En sak som du får tänka på är att med en Model X så får du nästan med släpvagnen i bilen! :mrgreen: Den rymmer oftast mer än man kan hitta att stoppa i den.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Remuz »

Lator har en poäng. Har använt dragkrok en gång på 20mån med X. Innan var det 5-10ggr per år med toyotan jag hade...
P85D svart/svart med gratis SuC
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Smutt »

Jag vägrar köra sopor i en bil för en miljon.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Jag vägrar köra sopor i en bil för en miljon.
Samma här!
Grannen köpte mitt släp igår förresten :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla S vs Liknande Premium sedan rent ekonomiskt

Inlägg av lator »

Smutt skrev:
Jag vägrar köra sopor i en bil för en miljon.
Tror inte han kör sopor ner till stugan i Frankrike... ;) :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar