Vad går leasingkostnaden till i din uträkning om inte värdeminskningen? Du ska nog göra en ordentlig uträkning i Excel om du vill ha relevanta siffror, där du drar halva momsen, räknar in supermiljöbidrag (som är 60000 momsfritt), den (oftast) lägre räntan som Tesla har, servicekostnader, vägskatt och annat. Sen så drar Teslan ca 20KW / 100km, men supercharging är gratis (även om det bara är i några dagar till det gäller, sen är det gratis första året).dbar skrev:Här var det många snabba svar, men ja... Värdeminskning är ju i högsta grad intressant att räkna med. Teslornas höga pris, gör ju att dem även värdeminskar i ganska hög takt i jämförelse med en "billig" fosilbil.
Men nuvarande (diesel) kostar ca 10kr i milen i bara bränsle.
förmånsvärdena verkar vara ungefär de samma?
snabbräknat på 3 års ägande då, även om man kanske kan tänka sig att äga teslan lite längre än tre år, vilket kanske skulle göra ägandet något billigare totalt sätt.
Model S 100D
Nypris: 1 174 980 kr
Leasing: 13 432kr/mån
Restvärde: 498 192 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (1 174' - 498') / 36 = 18 700kr/mån
Bränslekostnad: (5000*1,5kr) / 12 = 625kr/mån
ca månadskostnad för bilen: 13432 + 18700 + 625 = 32 757 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån
Audi A4 avant
Nypris: 500 000 kr
Leasing: 6 228 kr/mån
Restvärd: 247 100 kr
Förmån netto: ~2500kr/mån
Värdeminskning: (500' - 247') / 36 = 7 000kr/mån
Bränslekostnad: (5000*10kr) / 12 = 4 166kr/mån
ca månadskostnad för bilen: 6228 + 7000 + 4166 = 17 394 kr/mån
arbetsgivaravgift: (5000 * 0,3142)= 1 571 k4/mån
Så räknar med med värdeminskningen blir det ändå ganska mycket dyrare. Eller har jag räknat tokigt någonstans?
Edit: inser att restvärdet och bilens värde efter leasingperioden kanske är ganska missvisande, inte minst i teslans fall. Vad är en 3 år gammal 100D värd som gått knappt 20 000 mil värd... 700kkr snarare?
Beroende vart du bor så kanske denna funkar? https://clever.nu/clever-koll-laddkort/
Finns en del andra alternativ också!