Spricka i taklucka!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Spricka i taklucka!

Inlägg av lem »

Fanken!

Jag upptäckte en ca 2 dm lång spricka i glastaket. Det verkar vara ett mycket litet stenskott eller liknande i kanten på rutan som startat det hela.

Jag gissar att det är laminatglas men man skall ändå undvika att använda/öppna taket.

Bild kommer.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Spricka i taklucka!

Inlägg av kangru »

Jag hade likadant förut, på takluckan. Jag kunde till sist komma fram till att det hade (iaf troligaste förklaringen) uppkommit när vi köpte julgran och att det skedde när jag tappade det lilla spännet till spännbandet på kanten till takluckan och sen kom sprickan någon månad senare.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Spricka i taklucka!

Inlägg av e5m1r »

Har hört att det inte går på glasförsäkringen
Stämmer det ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spricka i taklucka!

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Har hört att det inte går på glasförsäkringen
Stämmer det ?
Beror kanske på försäkringen men vad jag läst och sett så räknas glastak till vagnskadeförsäkringen och inte glasförsäkring. Hur det är med Model X framruta vet jag inte men den borde räknas till glasförsäkringen tyckar jag även ifall det är lite tak där också.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Spricka i taklucka!

Inlägg av Johnalm »

Hoppas det inte hamnar på vagnskada, jag höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag såg självrisken för att byta plastskärmen bak på min X, drygt 17 000 kr :shock:
Nu var (med?)trafikanten vållande men jag hade aldrig betalt så mycket pengar för en i stort sett osynlig buckla.
Däremot blir det svårt att köra vidare med trasig vindruta.

Följer tråden med intresse om någon vet vad som gäller!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spricka i taklucka!

Inlägg av Svenssons »

Från en glasmästare:
http://www.hoforsglasmasteri.se/bilglas
Trasigt glastak eller taklucka?
Vi byter självklart glastak och liknande också. Dock för att få ersättning av ditt försäkringsbolag så måste du ha antingen en giltig nybilsgaranti eller en helförsäkring som täcker vagnskada, då glastak inte anses som en glasskada utan som en vagnskada. Så därav gäller ej glassjälvriskerna för detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar