Byta tak på ny Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Byta tak på ny Model S

Inlägg av Greenlight »

Har en Model S 100D levererad i April. Fått problem med att taket knarrar rejält. Från främre delen nånstans, låter som i nivå med solskydden ungefär. Var inne på service och teknikern höll med om att det lät onormalt. Han trodde taket kommer behöva bytas. Fick ny tid i början av oktober.

Det låter ju som ett rejält ingrepp att byta hela taket på en bil som inte är ett år gammal. Är det nån mer som haft problem med knarrande från taket? Jag frågade om det inte kan vara gummilisterna på panoramataket (har det öppningsbara) men det trodde teknikern inte.

Jag har inte haft nån skada på bilen, inte gjort nån lackbehandling etc. Endast vanlig biltvätt gjord. Knarrandet uppstår när vägen är ojämn. Även på asfalterad ”platt väg” vid minsta ojämnhet. Kör man på kullersten så låter bilen konstant som ett gammal knarrande trägolv.
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: Byta tak på ny Model S

Inlägg av Gralle »

Hej Greenlight!
Är du säker på att det inte kommer från takluckan? I mitt fall med S85D var det takluckan som knarrade. Satte en klick olja på "fjädern" i fronten på luckan så var det borta.
Model S85D
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Byta tak på ny Model S

Inlägg av Ferro94 »

Haft min bil i snart 3 år och har också haft duktigt med knarr från takluckan emellanåt. Ibland har det försvunnit av sig själv, men annars har de fixat det på service. Senaste året har jag varit helt "knarrfri".
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Byta tak på ny Model S

Inlägg av mgorgis »

Hade exakt samma problem i våras/somras när det blev varmt ute. Det var som tortyr för öronen så jag åkte till SC och killen visste direkt vad problemet var, nämligen att taket satt lite för hårt mot chassit och det tog inte mer än 30min att fixa det medans jag tog en kopp kaffe. Låter lite okunnigt att byta taket för lite knarrande!
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Byta tak på ny Model S

Inlägg av stefan007 »

Hej! 85D från - 15. Hade väldigt knarrande taklucka efter ett år. Slutade med ett byte på garantin. Tyst sedan dess. :D
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 aug 2018 09:22

Re: Byta tak på ny Model S

Inlägg av Greenlight »

Jag tänkte precis som ni. Har haft problem med knarrande panorama på min BMW som jag hade innan Tesla. Var också där problem med gummilisterna. Ljudet började efter en rekond (som BMW utförde) och det var en mardröm att bli av med. De provade alla möjliga medel på listerna inkl något de fick skickat till sig från BMWs fabrik i tyskland men till slut när de inte lyckades lösa det monterade de av hela panoramat och bytte gummilisterna istället. Tydligen kan medel för rengöring med silikon ställa till det ordentligt med gummilister. Så efter den upplevelsen är jag extremt noggrann med vad som används för rengöring på mina bilar. Har därför tvättat själv med Teslan och än så länge inte lämnat in den nånstans för rengöring.

Men teknikern på Tesla nu verkade rätt så säker att taket behöver bytas. Jag påpekade att det ju kan vara listerna till panoramat men han tyckte inte det var sannolikt. Han sa även att det är svårt att laga taket om det är fel på det utan att enklaste är att byta hela. Dock verkar det vara leveranstid på tak till Model S sa han så han var osäker på hur lång tid det tar att få hem det.

Knarrande ljud gör en ju galen. Inte minst i en tyst bil som Tesla där det blir så påtagligt. Tyvärr verkar det rätt så vanligt även i premium-segmentet. Jag hade en Volvo ett tag som knarrade nåt otroligt från bagageluckan. Tog in den och de smorde på nåt på en av gummiknopparna som tar emot bakluckan när den stängs. Blev knäpptyst sen. Så säkerligen kan det vara lister som spökar när det knarrar i bilarna.

Jag är inte heller överförtjust i tanken på att montera ett nytt tak på verkstaden. De robotar som gör det på fabriken med människors hjälp borde ju sannolikt ha gjort det rätt från början. Men det är klart, kan ju bli fel även när det sätts på i fabrik.
Skriv svar