Vem vill ha en slöare bil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
Jag har aldrig haft en M3 men väl en M2 som du säkert vet. Den var snabb, men på ett helt annat sätt. Lite trögare i reaktionen när man går från sävligt vardagstempo till full attack. Men det är klart att den svarar mycket bättre än Teslan i hög fart och när man är på hugget. Fast till slut kom jag till insikten att jag inte vill åka runt i vanlig trafik "på hugget". Känns farligt och onödigt och så fick jag tanka i tid och otid. Teslan behöver aldrig tankas. Bara koppla in kabeln när man kommer hem.

Varvtider på en bruksbil är faktiskt inte relevanta alls. På en sportbil ja. Men då ska man använda den på bana. En modern sportbil har gränsen så långt från gällande hastighetsregler och vad som kan anses som ok beteende i trafiken att det är som att elda för kråkorna. Vad spelar det för roll om bilen kommer runt Nordschleife på 8 eller 9 minuter om inte ens 9-minuters tempot är ens nära laglig körning?

Det fina med elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är att den har sina absolut styrkor i vardagsprestandan. Den är otroligt snabb och pigg i alldagliga situationer utan att ha en massa nackdelar i form av usel komfort och höga driftskostnader som en sportbil har. Jag insåg när jag provkörde en 535d F11 att det inte finns någon återvändo för mig. Jag trodde det skulle kunna gå men... Jag får tugga i mig Teslans alla nackdelar eftersom fördelarna är större.

Ja att tanka är något som jag inte kommer sakna, när jag körde som mest så var jag vid pumpen ett par gånger i veckan.

Gällande varvtider, det är som jag skrev ovan, helt beroende på vilka intressen man har. Jag vill ha en bil som inte skäms när det svänger, kördynamiken är viktigare än ren prestanda för mig, hade troligtvis haft roligare i en bas-Cayman 718 än i en M3. Många gillar uppenbarligen bilar som går snabbt rakt fram, andra skiter i vilket så länge de tar sig från A till B till lägsta möjliga kostnad.

Jag är sjukt intresserad av elbilar, men Tesla lockar inte alls med sitt nuvarande utbud. Sätt en motsvarande drivlina i en 3-serie och så har du min drömbil, så kan man ha en lite roligare leksak vid sidan av :)

Ja fast när och på vilka vägar ska du köra så fort? Visst var det härligt med M2:an på kurviga vägar men det slutade ju med att jag körde låååångt över hastighetsgränserna. Typ 140 km/h på 70-väg. Och ändå var jag inte nära gränsen. Med en Cayman hade det varit ännu värre. Känslan var att om jag inte körde fort så var bilen bortkastad. Kvar fanns då ett stötigt chassi, högt vägljud, hög förbrukning. Körde man "som folk" så var känslan att jag hellre suttit i en 118d. Hela värdet i bilen satt liksom i vårdslöst beteende. Så är det inte med elbil.

Vi har ju vår Model S som familjebil istället för en 5-serie eller E-klass kombi och i det sällskapet tycker jag inte att Teslan skäms för sig även när det svänger. Förstår inte riktigt varför folk hela tiden ska jämföra Model S med mindre och sportigare bilar.

Jag är inte främmande för att byta i3:an mot nåt som ligger bättre på vägen framöver. Men det måste nog faktiskt bli en elbil. Just nu ligger väl Model 3 hyfsat bra till igen. Men vi får se. Kanske dyker upp nåt annat också som känns bättre.
Skriv svar