Vem vill ha en slöare bil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Jerker »

Det beror ju på vad man jämför med och hur man definierar "slöare".

Jag har ingen som helst användning för den acc. som är minimum i Tesla 3, runt 8 sek räcker alldeles utmärkt. Jag behöver inte heller köra snabbare än kanske 140-150.

Detta räcker för mig att göra säkra omkörningar, filbyten och utfarter vid tät trafik. Om man har högre prestanda så kostar det i kapitalkostnad och försäkringspremier och jag har betydligt bättre sätt att använda mina pengar på.

En inte alltför sportig elbil är alldeles tillräckligt för mig.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av frippe »

Den viktigaste accelerationen är mellan 70-120km/h, där du gör flest omkörningar där du har behov av kortast omkörningssträcka. Saab förstod detta och optimerade sina bilar för det. Och jag kan nog bara hålla med.
Tiden 0-100km/h är totalt ointressant skulle jag säga, även toppfart.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Den viktigaste accelerationen är mellan 70-120km/h, där du gör flest omkörningar där du har behov av kortast omkörningssträcka. Saab förstod detta och optimerade sina bilar för det. Och jag kan nog bara hålla med.
Tiden 0-100km/h är totalt ointressant skulle jag säga, även toppfart.
Ja fast det ena ger det andra i en väldigt hög utsträckning.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Smutt »

Jag har en slö Tesla, precis lagom
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av dd88 »

Det finns ändå en viss risk att sätta en förare (som i regel kört 2-litersdiesel sen den fick körkort) i en av världens snabbaste gatlegala bilar, utan någon som helst förarutbildningen eller erfarenhet av motorstarka bilar. Tror det är en tidsfråga innan accerelation kommer regleras, frågan är om vi kommer se det före eller efter elbilen blir folklig.

Sen är 0-100 rätt ointressant till vardags, intervallet 50-150 är betydligt mer intressant. Sällan jag känner ett extremt behov av att komma först ut vid rödljuset iofs.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Bjelke »

Nu bor ju jag i Hälsingland förvisso (väldigt lite trafik om man säger så) men jag tycker det är
vansinnigt kul med grym prestanda i 0-100! :) och jag utnyttjar det jäkligt ofta! :mrgreen:
Så jag brukar hävda att det är det jag värdesätter högst, man kan ha glädje av det typ jämt utan att
bryta mot lagar och riskera körkort osv, men även typ 60-100 är roligt såklart och utnyttjas ofta :)
Första åren körde jag slut på en uppsättning däck på ca 1500 mil........ ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Det finns ändå en viss risk att sätta en förare (som i regel kört 2-litersdiesel sen den fick körkort) i en av världens snabbaste gatlegala bilar, utan någon som helst förarutbildningen eller erfarenhet av motorstarka bilar. Tror det är en tidsfråga innan accerelation kommer regleras, frågan är om vi kommer se det före eller efter elbilen blir folklig.

Sen är 0-100 rätt ointressant till vardags, intervallet 50-150 är betydligt mer intressant. Sällan jag känner ett extremt behov av att komma först ut vid rödljuset iofs.
Den stora faran är att man överrumplar omgivningen som inte förväntar sig så pass snabb acceleration.

0-100 är väl aldrig särskilt intressant? Som tur är så är en Tesla helt ok i accelerationen i 50-150 km/h intervallet också. :) Förutom den rena accelerationen så slipper man förbereda omkörningar. Bara trycka till när det ser ut att passa. Där kan man lätt tjäna 1-2 sekunder mot en fossilbil också. Dvs om det dyker upp ett omkörningstillfälle och man inte är "beredd" med rätt växel osv.

Behov är väl synd att säga men det är en jäkla frihet att veta att man är snabbast om filerna går ihop och sånt där. Man är inte bara lite snabbare, man är mycket snabbare. Om det nu inte är en lite vassare sportbil där föraren käkat taggtråd och är beredd. ;)

Edit: Mina ungar (7 och 2,5 år) brukar sitta i baksätet och skrika "weee!!" när de vill att jag ska gasa till lite. Då kan jag göra ett litet ryck mellan typ 50 och 70 eller vad som passar sig där och då. Det är lite roligt för man trycks verkligen mot stolen direkt när man rör pedalen. En fossilbil har så mycket fuffens för sig innan den sätter fart. Går inte att jämföra.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
Den stora faran är att man överrumplar omgivningen som inte förväntar sig så pass snabb acceleration.

0-100 är väl aldrig särskilt intressant? Som tur är så är en Tesla helt ok i accelerationen i 50-150 km/h intervallet också. :) Förutom den rena accelerationen så slipper man förbereda omkörningar. Bara trycka till när det ser ut att passa. Där kan man lätt tjäna 1-2 sekunder mot en fossilbil också. Dvs om det dyker upp ett omkörningstillfälle och man inte är "beredd" med rätt växel osv.

Behov är väl synd att säga men det är en jäkla frihet att veta att man är snabbast om filerna går ihop och sånt där. Man är inte bara lite snabbare, man är mycket snabbare. Om det nu inte är en lite vassare sportbil där föraren käkat taggtråd och är beredd. ;)

Edit: Mina ungar (7 och 2,5 år) brukar sitta i baksätet och skrika "weee!!" när de vill att jag ska gasa till lite. Då kan jag göra ett litet ryck mellan typ 50 och 70 eller vad som passar sig där och då. Det är lite roligt för man trycks verkligen mot stolen direkt när man rör pedalen. En fossilbil har så mycket fuffens för sig innan den sätter fart. Går inte att jämföra.

Ja definitivt, har ju själv varit med om att man planerat ett filbyte för att sen bli omblåst av en bil som man inte såg i backspegeln ett par sekunder tidigare. Det problemet har ju funnits länge, men har blivit mer påtagligt de senaste åren då fler och fler bilar börjar få lite mer motor.

Har aldrig ägt en elbil men kört tillräckligt mycket för att förstå vad du menar med alltid ha kraften tillgänglig, dock aldrig ett problem som jag upplevt i en fossilbil med lite motor i. Jämför man med en 2-litersdiesel med seg automatlåda så är det stor skillnad (sportläget i de moderna bilarna hjälper något), men jag har aldrig känt att jag behöver mer kraft i trafiken än vad jag hade i tex M3an. Finns givetvis situationer där mer kraft kan utnyttjas, men det är i regel när man beter sig som en rövhatt i trafiken.

0-100 är ju dessvärre en måttstock när pöbeln tittar på prestanda, är ju en relik från förr. Varvtider är mer intressanta i mina ögon, på samma sätt som en lättare bil med mindre motor är mer intressant än en tyngre med mer motor. Men det beror ju helt på vilka intressen man har.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av frippe »

Verdi skrev:
frippe skrev:
Den viktigaste accelerationen är mellan 70-120km/h, där du gör flest omkörningar där du har behov av kortast omkörningssträcka. Saab förstod detta och optimerade sina bilar för det. Och jag kan nog bara hålla med.
Tiden 0-100km/h är totalt ointressant skulle jag säga, även toppfart.
Ja fast det ena ger det andra i en väldigt hög utsträckning.
Visst gör det, men en biltillverkare kan välja vad den vill använda i sin reklam. Antingen som tesla gör, visa upp skillnader i tiondelar i 0-100 för sina modeller beroende på om de är uppkorkade eller inte. Eller så fokuserar man på den användbara accelerationen i trafiksituationer där den verkligen gör en skillnad säkerhetsmässigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av mickeisol »

Tror ni att så många hade köpt en tesla (s,x) ifall den inte haft den här galna prestandan?
Och vore det bara för längsta räckvidden på elbilar, varför köper då folk P modeller.
Tesla har gjort helt rätt.
Verdi

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
Den stora faran är att man överrumplar omgivningen som inte förväntar sig så pass snabb acceleration.

0-100 är väl aldrig särskilt intressant? Som tur är så är en Tesla helt ok i accelerationen i 50-150 km/h intervallet också. :) Förutom den rena accelerationen så slipper man förbereda omkörningar. Bara trycka till när det ser ut att passa. Där kan man lätt tjäna 1-2 sekunder mot en fossilbil också. Dvs om det dyker upp ett omkörningstillfälle och man inte är "beredd" med rätt växel osv.

Behov är väl synd att säga men det är en jäkla frihet att veta att man är snabbast om filerna går ihop och sånt där. Man är inte bara lite snabbare, man är mycket snabbare. Om det nu inte är en lite vassare sportbil där föraren käkat taggtråd och är beredd. ;)

Edit: Mina ungar (7 och 2,5 år) brukar sitta i baksätet och skrika "weee!!" när de vill att jag ska gasa till lite. Då kan jag göra ett litet ryck mellan typ 50 och 70 eller vad som passar sig där och då. Det är lite roligt för man trycks verkligen mot stolen direkt när man rör pedalen. En fossilbil har så mycket fuffens för sig innan den sätter fart. Går inte att jämföra.

Ja definitivt, har ju själv varit med om att man planerat ett filbyte för att sen bli omblåst av en bil som man inte såg i backspegeln ett par sekunder tidigare. Det problemet har ju funnits länge, men har blivit mer påtagligt de senaste åren då fler och fler bilar börjar få lite mer motor.

Har aldrig ägt en elbil men kört tillräckligt mycket för att förstå vad du menar med alltid ha kraften tillgänglig, dock aldrig ett problem som jag upplevt i en fossilbil med lite motor i. Jämför man med en 2-litersdiesel med seg automatlåda så är det stor skillnad (sportläget i de moderna bilarna hjälper något), men jag har aldrig känt att jag behöver mer kraft i trafiken än vad jag hade i tex M3an. Finns givetvis situationer där mer kraft kan utnyttjas, men det är i regel när man beter sig som en rövhatt i trafiken.

0-100 är ju dessvärre en måttstock när pöbeln tittar på prestanda, är ju en relik från förr. Varvtider är mer intressanta i mina ögon, på samma sätt som en lättare bil med mindre motor är mer intressant än en tyngre med mer motor. Men det beror ju helt på vilka intressen man har.
Jag har aldrig haft en M3 men väl en M2 som du säkert vet. Den var snabb, men på ett helt annat sätt. Lite trögare i reaktionen när man går från sävligt vardagstempo till full attack. Men det är klart att den svarar mycket bättre än Teslan i hög fart och när man är på hugget. Fast till slut kom jag till insikten att jag inte vill åka runt i vanlig trafik "på hugget". Känns farligt och onödigt och så fick jag tanka i tid och otid. Teslan behöver aldrig tankas. Bara koppla in kabeln när man kommer hem.

Varvtider på en bruksbil är faktiskt inte relevanta alls. På en sportbil ja. Men då ska man använda den på bana. En modern sportbil har gränsen så långt från gällande hastighetsregler och vad som kan anses som ok beteende i trafiken att det är som att elda för kråkorna. Vad spelar det för roll om bilen kommer runt Nordschleife på 8 eller 9 minuter om inte ens 9-minuters tempot är ens nära laglig körning?

Det fina med elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är att den har sina absolut styrkor i vardagsprestandan. Den är otroligt snabb och pigg i alldagliga situationer utan att ha en massa nackdelar i form av usel komfort och höga driftskostnader som en sportbil har. Jag insåg när jag provkörde en 535d F11 att det inte finns någon återvändo för mig. Jag trodde det skulle kunna gå men... Jag får tugga i mig Teslans alla nackdelar eftersom fördelarna är större.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Jag har aldrig haft en M3 men väl en M2 som du säkert vet. Den var snabb, men på ett helt annat sätt. Lite trögare i reaktionen när man går från sävligt vardagstempo till full attack. Men det är klart att den svarar mycket bättre än Teslan i hög fart och när man är på hugget. Fast till slut kom jag till insikten att jag inte vill åka runt i vanlig trafik "på hugget". Känns farligt och onödigt och så fick jag tanka i tid och otid. Teslan behöver aldrig tankas. Bara koppla in kabeln när man kommer hem.

Varvtider på en bruksbil är faktiskt inte relevanta alls. På en sportbil ja. Men då ska man använda den på bana. En modern sportbil har gränsen så långt från gällande hastighetsregler och vad som kan anses som ok beteende i trafiken att det är som att elda för kråkorna. Vad spelar det för roll om bilen kommer runt Nordschleife på 8 eller 9 minuter om inte ens 9-minuters tempot är ens nära laglig körning?

Det fina med elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är att den har sina absolut styrkor i vardagsprestandan. Den är otroligt snabb och pigg i alldagliga situationer utan att ha en massa nackdelar i form av usel komfort och höga driftskostnader som en sportbil har. Jag insåg när jag provkörde en 535d F11 att det inte finns någon återvändo för mig. Jag trodde det skulle kunna gå men... Jag får tugga i mig Teslans alla nackdelar eftersom fördelarna är större.
Håller helt med dig här. Hade en Audi S3 innan och när jag skulle byta bil kollade jag på M2, RS3, M3, lite Porschar, andra audis osv. Det jag insåg var det du säger, de snabbare bensinbilarna kändes bäst när man "var på hugget" och jobbade med varvtal osv. De var snabba men man behövde jobba för det, jag blev upprörd när någon tomte svängde ut framför och förstörde allt jag byggt upp. Sen att man brölade genom hela grannskapet bara man accelerade lite snabbare från ett rödljus var ju lite irriterande också.

I Teslan är det enkelt och smidigt att bara glida förbi. Sen finns det ju nackdelar också men som dig tycker jag fördelarna överväger.

P.S. Bil som låter mycket och har stor motor är kul de första 20 minutrarna på långresan (inkl. autobahn) sen är det inte lika kul längre, kanske börjar bli gammal...
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2232
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av frippe »

mickeisol skrev:
Tror ni att så många hade köpt en tesla (s,x) ifall den inte haft den här galna prestandan?
Och vore det bara för längsta räckvidden på elbilar, varför köper då folk P modeller.
Tesla har gjort helt rätt.
Alla är väl inte lika och vi prioriterar olika helt enkelt.

Det unika med elbil har Tesla och andra elbilar gemensamt, den direkta responsen vid minsta lilla rörelse på gaspedalen. Den får du oavsett om du talar om att bilen har x eller y i W/hk eller gör 0-100 på z sekunder.

Visst är det roligt ibland att leka med bilens möjligheter, men det går snabbt över för mig.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
Jag har aldrig haft en M3 men väl en M2 som du säkert vet. Den var snabb, men på ett helt annat sätt. Lite trögare i reaktionen när man går från sävligt vardagstempo till full attack. Men det är klart att den svarar mycket bättre än Teslan i hög fart och när man är på hugget. Fast till slut kom jag till insikten att jag inte vill åka runt i vanlig trafik "på hugget". Känns farligt och onödigt och så fick jag tanka i tid och otid. Teslan behöver aldrig tankas. Bara koppla in kabeln när man kommer hem.

Varvtider på en bruksbil är faktiskt inte relevanta alls. På en sportbil ja. Men då ska man använda den på bana. En modern sportbil har gränsen så långt från gällande hastighetsregler och vad som kan anses som ok beteende i trafiken att det är som att elda för kråkorna. Vad spelar det för roll om bilen kommer runt Nordschleife på 8 eller 9 minuter om inte ens 9-minuters tempot är ens nära laglig körning?

Det fina med elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är att den har sina absolut styrkor i vardagsprestandan. Den är otroligt snabb och pigg i alldagliga situationer utan att ha en massa nackdelar i form av usel komfort och höga driftskostnader som en sportbil har. Jag insåg när jag provkörde en 535d F11 att det inte finns någon återvändo för mig. Jag trodde det skulle kunna gå men... Jag får tugga i mig Teslans alla nackdelar eftersom fördelarna är större.

Ja att tanka är något som jag inte kommer sakna, när jag körde som mest så var jag vid pumpen ett par gånger i veckan.

Gällande varvtider, det är som jag skrev ovan, helt beroende på vilka intressen man har. Jag vill ha en bil som inte skäms när det svänger, kördynamiken är viktigare än ren prestanda för mig, hade troligtvis haft roligare i en bas-Cayman 718 än i en M3. Många gillar uppenbarligen bilar som går snabbt rakt fram, andra skiter i vilket så länge de tar sig från A till B till lägsta möjliga kostnad.

Jag är sjukt intresserad av elbilar, men Tesla lockar inte alls med sitt nuvarande utbud. Sätt en motsvarande drivlina i en 3-serie och så har du min drömbil, så kan man ha en lite roligare leksak vid sidan av :)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Mickep »

Sedan kommer det ned på priset (vi får komma ihåg att ingen av bilarna ifråga är särskilt slö)

Tänk om man väljer mellan en någorlunda dyr bil som är snabb och en dubbelt så dyr bil som är dubbelt så snabb.
Frågan är behöver man den dubbla snabbheten? Eller nöjer man sig med en "slöare" bil?
Verdi

Re: Vem vill ha en slöare bil?

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Verdi skrev:
Jag har aldrig haft en M3 men väl en M2 som du säkert vet. Den var snabb, men på ett helt annat sätt. Lite trögare i reaktionen när man går från sävligt vardagstempo till full attack. Men det är klart att den svarar mycket bättre än Teslan i hög fart och när man är på hugget. Fast till slut kom jag till insikten att jag inte vill åka runt i vanlig trafik "på hugget". Känns farligt och onödigt och så fick jag tanka i tid och otid. Teslan behöver aldrig tankas. Bara koppla in kabeln när man kommer hem.

Varvtider på en bruksbil är faktiskt inte relevanta alls. På en sportbil ja. Men då ska man använda den på bana. En modern sportbil har gränsen så långt från gällande hastighetsregler och vad som kan anses som ok beteende i trafiken att det är som att elda för kråkorna. Vad spelar det för roll om bilen kommer runt Nordschleife på 8 eller 9 minuter om inte ens 9-minuters tempot är ens nära laglig körning?

Det fina med elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet är att den har sina absolut styrkor i vardagsprestandan. Den är otroligt snabb och pigg i alldagliga situationer utan att ha en massa nackdelar i form av usel komfort och höga driftskostnader som en sportbil har. Jag insåg när jag provkörde en 535d F11 att det inte finns någon återvändo för mig. Jag trodde det skulle kunna gå men... Jag får tugga i mig Teslans alla nackdelar eftersom fördelarna är större.

Ja att tanka är något som jag inte kommer sakna, när jag körde som mest så var jag vid pumpen ett par gånger i veckan.

Gällande varvtider, det är som jag skrev ovan, helt beroende på vilka intressen man har. Jag vill ha en bil som inte skäms när det svänger, kördynamiken är viktigare än ren prestanda för mig, hade troligtvis haft roligare i en bas-Cayman 718 än i en M3. Många gillar uppenbarligen bilar som går snabbt rakt fram, andra skiter i vilket så länge de tar sig från A till B till lägsta möjliga kostnad.

Jag är sjukt intresserad av elbilar, men Tesla lockar inte alls med sitt nuvarande utbud. Sätt en motsvarande drivlina i en 3-serie och så har du min drömbil, så kan man ha en lite roligare leksak vid sidan av :)

Ja fast när och på vilka vägar ska du köra så fort? Visst var det härligt med M2:an på kurviga vägar men det slutade ju med att jag körde låååångt över hastighetsgränserna. Typ 140 km/h på 70-väg. Och ändå var jag inte nära gränsen. Med en Cayman hade det varit ännu värre. Känslan var att om jag inte körde fort så var bilen bortkastad. Kvar fanns då ett stötigt chassi, högt vägljud, hög förbrukning. Körde man "som folk" så var känslan att jag hellre suttit i en 118d. Hela värdet i bilen satt liksom i vårdslöst beteende. Så är det inte med elbil.

Vi har ju vår Model S som familjebil istället för en 5-serie eller E-klass kombi och i det sällskapet tycker jag inte att Teslan skäms för sig även när det svänger. Förstår inte riktigt varför folk hela tiden ska jämföra Model S med mindre och sportigare bilar.

Jag är inte främmande för att byta i3:an mot nåt som ligger bättre på vägen framöver. Men det måste nog faktiskt bli en elbil. Just nu ligger väl Model 3 hyfsat bra till igen. Men vi får se. Kanske dyker upp nåt annat också som känns bättre.
Skriv svar