Britax Swingflix i-Size

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Britax Swingflix i-Size

Inlägg av erkap »

Är det någon som har testat den nya Britax Swingflix i-Size (90 grader vridbar) i sin Model S?

Minstingen ska nu gå från babyskydd till en bakåtvändstol. Vi har sedan tidigare en Besafe-stol som är väldigt säker men groteskt stor så vill hitta en mindre. Har tittat på Cybex Sirona i-Size (360 grader vridbar) men jag funderar på om den faktiskt mer är designad för att man ska vända sin lilla framåtvända, dvs. jag är orolig över att det inte blir tillräckligt med benplats när minstingen börjar växa. Där tror jag att Britaxen, som bara går att rotera 90 grader, har tänkt till i designen så att man ända upp till 105cm skall kunna åka ha OK med benplats.

En annan frågan är hur Britax och Cybex skiljer sig i storlek. Båda är ju nya i-Size men det är bara i bredd som jag förstått det.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av DSV »

Tyvärr har jag inget svar men det var exakt samma sak som jag också funderade på precis så hoppas någon kommer med insikt :)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av MSO »

Jag har en Britax Swingflix sen i våras. Än så länge funkar den bra, även om det blir lite trångt i framsätet när barnstolen är i bakåtlutat läge.
Benplatsen för barnet känns lite begränsad, men med marginal bra för 85cm kille iaf. Oklart hur länge den funkar.

Mitt ex upplever jag som trögare att vrida än demoexet jag kände på, men i övrigt har den fungerat väldigt bra. Lite bökigt att ta i och ur dock, om man nu avser göra det regelbundet.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av ellerstrom »

Har en Cybex Sirona (inte i-size) som är vridbar, och det är verkligen sjukt skönt att kunna vrida den 90 grader vid i och urlastning (speciellt i en Model S med dess sluttande taklinje). Så ni väljer mellan helt rätt stolar iaf. Nu är vår minsta bara 2,5 år och benplatsen är helt ok hittills iaf. Tycker inte det ser ut att vara speciellt mycket mer plats i Britax version (om någon alls), utan man får nog finna sig i att barnet får sitta med ganska böjda ben när denne är 105 cm lång.

Håller med MSO i att även denna är rätt bökig att ta i och ur bilen. Men tycker att denna ger klart mycket mer plats i framsätet än vad vår förra stol gjorde, som för övrigt var en sjukt stor BeSafe-stol (kanske samma som ni har nu?). Finns de inte att kolla på "live" i närheten av där ni bor?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av dhogborg »

Har en Britax DualFix vilket ser ut som föregångaren till Swingfix. Mycket nöjd med in/urlastning jämfört med fixerad stol.

Plus:
* Den sitter riktigt lågt och tätt till sätet jämfört med Britax MaxFix som vi hade innan, så mer utrymme till dörrens tak
* Jag (189cm) kan se döda vinkeln ut över stolen!
* Bra plats i framsätet, riktigt mycket plats om man inte har barn med samtidigt!

Nackdelar jämfört med MaxFix:
* Mindre benutrymme för barnet.
* Stolen är ganska smal och djupt skålad. Blir lite otympligt att spänna fast barn med vinterkläder.
* Tyvärr dåligt sovläge barn över 13 kg misstänker jag.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av erkap »

Tack för all input. Låter som att man får kompromissa lite med utrymmet i framsätet med både Swingfix och Sirona. Dock troligen bättre än vår Besafe som jag tror är denförsta versionen av iZi som man ej kan ändra isofix-armarna på, dvs den tar väldigt stor plats.

Får helt enkelt åka runt med måttstock, bil och barn och prova :)
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av dhogborg »

erkap skrev:
Tack för all input. Låter som att man får kompromissa lite med utrymmet i framsätet med både Swingfix och Sirona. Dock troligen bättre än vår Besafe som jag tror är denförsta versionen av iZi som man ej kan ändra isofix-armarna på, dvs den tar väldigt stor plats.

Får helt enkelt åka runt med måttstock, bil och barn och prova :)
NTF har utprovning på vissa av sina anläggningar! Jag åkte dit och kunde testa massor av stolar, dock ej den jag sen köpte.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av erkap »

dhogborg skrev:
erkap skrev:
Tack för all input. Låter som att man får kompromissa lite med utrymmet i framsätet med både Swingfix och Sirona. Dock troligen bättre än vår Besafe som jag tror är denförsta versionen av iZi som man ej kan ändra isofix-armarna på, dvs den tar väldigt stor plats.

Får helt enkelt åka runt med måttstock, bil och barn och prova :)
NTF har utprovning på vissa av sina anläggningar! Jag åkte dit och kunde testa massor av stolar, dock ej den jag sen köpte.
Intressant, det ska jag kolla upp. Tack för tipset!
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
artscho
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 jun 2016 14:24
Ort: Stockholm

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av artscho »

Jag bytte från besafe x1 till swingfix. Med besafe blev passagerarsätet obrukbart men med swingfix är det helt ok. Blir lite upprätt läge men det går att sitta där i alla fall (kanske inte så skönt för långa personer)
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av Johnalm »

dhogborg skrev:
Har en Britax DualFix vilket ser ut som föregångaren till Swingfix. Mycket nöjd med in/urlastning jämfört med fixerad stol.

Plus:
* Den sitter riktigt lågt och tätt till sätet jämfört med Britax MaxFix som vi hade innan, så mer utrymme till dörrens tak
* Jag (189cm) kan se döda vinkeln ut över stolen!
* Bra plats i framsätet, riktigt mycket plats om man inte har barn med samtidigt!

Nackdelar jämfört med MaxFix:
* Mindre benutrymme för barnet.
* Stolen är ganska smal och djupt skålad. Blir lite otympligt att spänna fast barn med vinterkläder.
* Tyvärr dåligt sovläge barn över 13 kg misstänker jag.
Bra sammanfattning, upplever samma sak (både plus och minus) med Dualfix i vår Model X. Vår minsta är drygt 2 år och det är redan för litet benutrymme för honom. Går ej att dra bak stolen heller för att skapa mer benutrymme.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av conan »

Hej,

Tar liv i denna tråden igen då minstingen skall gå från babyskydd till stol.

Jag tittar på som skall användas i en MS.
Cybex Sirona S I-Size
Britax SwingFix I-Size
Cybex Sirona Z I-Size

Någon av dessa stolar som ni särskilt rekommenderar?
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av erkap »

Vi köpte till slut Britax Swingflix i-Size men provade aldrig de andra. Mitt resonemang landade i att de andra stolarna i din lista är konstruerade för att man ska vända på barnet vid (för Sverige) för tidig ålder och att dom därmed inte tagit hänsyn till den benplats ett äldre (3-4 års) barn behöver. Sen om det stämmer vet jag ej.

Jag är nöjd med Swingflixen. Någon i tråden rapporterade att den kärvade lite när man snurrar på den men så upplever jag inte just vårt exemplar. Enda nackdelen jag hittilsnuplevt är att Swingflixens ISO-fix armar är väldigt spetsiga, jämfört med tex Besafe, så se upp när du monterar så att du inte sticker hål på skinnet i sätet.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av hencjo »

Vi skaffade en Cybex Sirona S i-size som används till vänster back i MS. Vi är nöjda.
Jag är 180 och kan sitta okej framför stolen. Jag hade gärna haft ett par centimeter till, men det är sällan vi kör långt.

Den stora skillnaden mot andra stolar, som inte svänger runt, är att det är bra mycket lättare att tråckla in stora och små barn.
I vår Sirona åker både 14m lillasyster och 3,5 år storebror. Den börjar bli i minsta laget till storebror dock. Han kommer behöva något annat snart.

Vi tänker inte använda Sironan framåtvänt, men det finns ändå en fördel med att den går att svänga runt. Det innebär att när själv kör långt (eller från dagis till jobbet), kan jag snurra runt stolen till framåtvänt läge och därmed flytta förarsätet bakåt till perfekt körställning.

Sironan har dock egenheten att skramla en del på väldigt ojämna vägar. En stol som man spänner fast med bälte gör inte det.
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av conan »

Hej,

Tack för er input.

Det verkar således finns där för och nackdelar med båda stolarna.
Tar Britax Swingflix mycket utrymme dvs. går det att sitta ok framför stolen?
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av ellerstrom »

conan skrev:
Hej,

Tack för er input.

Det verkar således finns där för och nackdelar med båda stolarna.
Tar Britax Swingflix mycket utrymme dvs. går det att sitta ok framför stolen?
Hej conan, ser att du bor i Lomma och tänkte att det kan vara värt en tur ner till Babyproffsen på Mobilia i Malmö. De har nämligen bägge stolarna så då kan du säkert få prova dem i bilen.

Jag har en Cybex Sirona (Britaxen fanns inte när jag köpte den, så jag har inte kollat på den alls) och har haft den i både en S och nu i en X. Riktigt bra stol, men jag tror du blir nöjd med vilken som!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av dhogborg »

conan skrev:
Hej,

Tack för er input.

Det verkar således finns där för och nackdelar med båda stolarna.
Tar Britax Swingflix mycket utrymme dvs. går det att sitta ok framför stolen?
Swingfix är förmodligen den mest kompakta stolen jag testat. Inte bara en fördel dock, barnet får ju mindre plats.
Vänder man stolen i framåtvänt läge (utan barn då, såklart), så kan främre passagerarstolen fällas bakåt nästan hela vägen.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av erkap »

conan skrev:
Tar Britax Swingflix mycket utrymme dvs. går det att sitta ok framför stolen?
Vi kör vår Swingflix i max bakåtlutat läge mest. Då tar den tyvärr lite plats och man kan inte riktigt ha framstolen så långt bak som man velat. Det är dock OK att sitta i stolen framför men då är varken jag eller min sambo särskilt långa (176 och 167).

dhogborg skrev:
Swingfix är förmodligen den mest kompakta stolen jag testat. Inte bara en fördel dock, barnet får ju mindre plats.
Vänder man stolen i framåtvänt läge (utan barn då, såklart), så kan främre passagerarstolen fällas bakåt nästan hela vägen.
Du tänker nog på Dualflix, för Swingflix kan man som mest vända 90 grader. Dock kan man ju antingen vända den 90 grader eller sätta stolen i max upprätt läge så får man lite mer plats i framstolen.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Britax Swingflix i-Size

Inlägg av dhogborg »

erkap skrev:
Du tänker nog på Dualflix
Just ja, så hette den jag har. 360 graders rotation på den.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar