Stockholm-Sälen på sportlovet?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av OlleBack »

Hej! Planerar sportlovet men förra året valde vi bort Sälen pga nybörjare på det här med elbil men tänkte vi skulle försöka i år.

Tittar på abrp, räknar på 230wh/km (kanske lågt räknat med takbox?) och ser ut att gå både via Enköping och Gävle men har för mig att folk har skrivit här förrut om en del problem med just Sälen? Hur gör ni andra? Behöver man Chademo om man kan ladda vid stugan och hur är det med köer i Mora?

Någon som hyr ut? :)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av johan_w »

Nu kör jag inte från Stockholm men Jönköping men har en del erfarenhet.

Kommer du bara dit (jag måste ladda Chademo på vägen) så är det bästa om det går ladda vid stugan. Räcker ju 1-fas 10A om man är där några dagar :-)

Annars finns 45kW Chademo i Sälen By (CLEVER tyvärr med 5kr/kWh), 16A trefas typ 2 vid Sälfjällstorget (gratis tror jag), WC 16A vid Lammet och grisen (gratis för kunder) samt så finns det någon 16A trefas typ 2 i Lindvallen någonstans tror jag.

Chademo-adapter behöver du bara vid ”snabbladdare”. Vid stugan använder du medföljande UMC med stickpropp eller trefas-handske.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 27 sep 2015 22:41
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av Robin »

Finns nog fler laddare än så. I april laddade jag på en gratis 7,3kW typ 2-stolpe i Tandådalen (på parkeringen utanför Wayne’s). Tror att det finns nån i Hundfjället också. Går inte snabbt att ladda, men över natten så klarar man sig lugnt till Mora.

Sen är det nog mer tryck på laddarna under sportlovet, så lite chansning kan det ju vara...
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av tehjimos »

OlleBack skrev:
Hej! Planerar sportlovet men förra året valde vi bort Sälen pga nybörjare på det här med elbil men tänkte vi skulle försöka i år.

Tittar på abrp, räknar på 230wh/km (kanske lågt räknat med takbox?) och ser ut att gå både via Enköping och Gävle men har för mig att folk har skrivit här förrut om en del problem med just Sälen? Hur gör ni andra? Behöver man Chademo om man kan ladda vid stugan och hur är det med köer i Mora?

Någon som hyr ut? :)
En CHAdeMO är annars en bra investering, eliminerar all räckviddsångest när du fördubblar antalet snabbladdstationer :)

När jag söker enköping-Sälen via google maps så föreslås snabbaste förslaget genom Mora... så då är det ju inga problem om du laddar i Mora, då klarar du dig med enbart SuC nätverket.

Vill du istället ta rutten via ludvika- malung så är det nog CHAdeMO i Ludvika-vansbro som gäller.

Alla stugor i Sälen har motorvärmaruttag vad jag vet. Ska ni åka skidor hela dagarna så tickar bilen på ganska bra. Kör du med 7-8A - 1fas så är det väl ca 2kW.. då laddar du en 75D fullt på 1,5 dygn ifall du kom fram med tomt, eller ca 2dygn för en 100D/P100D. Då kan ni även åka ToR till backen samt plugga ur och köra runt på kvällarna i skidbyarna runt om, och ändå ha full laddning efter en skidvecka :)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av johan_w »

Robin skrev:
Finns nog fler laddare än så. I april laddade jag på en gratis 7,3kW typ 2-stolpe i Tandådalen (på parkeringen utanför Wayne’s). Tror att det finns nån i Hundfjället också. Går inte snabbt att ladda, men över natten så klarar man sig lugnt till Mora.

Sen är det nog mer tryck på laddarna under sportlovet, så lite chansning kan det ju vara...
Absolut! Det finns hyfsat med enfasare där uppe, de flesta 3,7kW på olika ställen. Ser det dock som något som bara funkar om man bor direkt i anslutning..
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av erkap »

Jag fick min Tesla i december förra året men har kört flera gånger mellan Stockholm och Sälen. Nu har vi egen stuga, så vi har för det mesta undvikt att åka när alla andra åker (dvs vi åker sent på stugbytardagar) men det har blivit många söndagar och lyckades även pricka in Vasaloppsveckan i Mora i våras.
Förra vintern fanns inte Enköping, så vi körde alla gånger genom Gävle och Mora där vi laddade på båda dessa ställen. Vid inget tillfälle har vi fått stått i kö. När det var Vasaloppsvecka så var det väldigt mycket folk i Mora och knöligt att ta sig fram till själva laddaren. Men väl där så fanns det en plats ledig som vi tog och under tiden vi laddade denna gång såg vi ingen Tesla som fick vänta.

Väl i Sälen, som flera redan har nämnt, så finns det flera publika laddare. Jag tror det finns publika laddare vid i princip varje skidanläggning och det finns även i Sälenbyn. Förra året så var vissa laddstolpar gratis men vet inte om de har ändrat till i år.

Innan vi köpte Tesla så körde vi mest via Enköping, Borlänge, Vansbro, Malung och sedan Sälen (dvs inte genom Mora). Jag har laddat en gång i Malung men då med Typ-2 och 11Kw (har ej dubbelladdare på min bil). Vet att det även finns Chademo i Malung om man nu har en sådan kabel.

Jag hoppas personligen att det kommer en SuC i Malung då jag inte alls gillar Vasaloppsvägen (vägen mellan Sälen och Mora).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av Bod »

Det finns publika laddare i Lindvallen och nere byn. Bor du på Högfjällshoitellet har de laddare.

En sak som kan vara bra att tänka på i planeringen är laddningen i Mora om ni tänkt utnyttja SuC där. Passera inte när det är målgång i något av vasaloppen. Mora är igenokorkat och det kan vara problem att ta sig till SuC. Spärrat av fossilbilar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av Toja »

Kör via Gävle och ladda där.
Sälenby och vid stugan är det aldrig problem att ladda.
Sen finns det ett antal landställen till, kolla på uppladdning.se
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av erbo73 »

Passerar förbi Moras SuC flera gånger om dagen och det måste vara den minst använda SuC i hela Sverige, förutom just sportlovsveckorna. Även då är det VÄLDIGT sällan det är helt fullt så du behöver inte vara rädd för att åka via Mora.

I Sälen finns det typ 2-uttag (22 kW) samt snabbladdning (Chademo) nere i Sälens by. Tyvärr ofta ICE-ade (åtminstone vid typ 2).
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Stockholm-Sälen på sportlovet?

Inlägg av OlleBack »

Tack för alla kanonsvar, Verkar klart görbart tolkar jag det som! Ses i backen :)
Skriv svar