Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Hej!
Tänkte testa att ha bilen i always low nu (iaf fram tills jag kör i massa snö) men tänkte höra med er som testat hur låg den egentligen blir. Rent måttmässigt är den inte direkt lägre än min förra bil men den är ju markant längre så det spelar ju in. Tänkte att det kan vara bäst att fråga er som testat istället för att chansa, bör man ha den i standard egentligen?
Behöver man oroa sig i vanliga parkeringsgarage? Över farthinder? Vanliga vägar? vanliga främre kanter vid parkeringar?
Tänkte testa att ha bilen i always low nu (iaf fram tills jag kör i massa snö) men tänkte höra med er som testat hur låg den egentligen blir. Rent måttmässigt är den inte direkt lägre än min förra bil men den är ju markant längre så det spelar ju in. Tänkte att det kan vara bäst att fråga er som testat istället för att chansa, bör man ha den i standard egentligen?
Behöver man oroa sig i vanliga parkeringsgarage? Över farthinder? Vanliga vägar? vanliga främre kanter vid parkeringar?
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
S eller X?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- JonasPersson
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
- Ort: Dvärsätt
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Frågan är ju ställd i Model S
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh
Life is too short to drive boring cars
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Jag har S. I vissa branta garageuppfarter måste man höja. Har man gjort det en gång så kommer ju bilen ihåg det. Om man inte gör det så kan skrapa i. Det är nog inte så farligt även om det låter illa. Vanliga vägar har aldrig varit bekymmer. Jag kör med low även i snö för att ha marginal att höja om det behövs.OfarligTesla skrev:Hej!
Tänkte testa att ha bilen i always low nu (iaf fram tills jag kör i massa snö) men tänkte höra med er som testat hur låg den egentligen blir. Rent måttmässigt är den inte direkt lägre än min förra bil men den är ju markant längre så det spelar ju in. Tänkte att det kan vara bäst att fråga er som testat istället för att chansa, bör man ha den i standard egentligen?
Behöver man oroa sig i vanliga parkeringsgarage? Över farthinder? Vanliga vägar? vanliga främre kanter vid parkeringar?
Bilen återgår till low vid 50km/t.
Model S P85D,
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Jag kör i always low, inga problem alls. Enda gångerna jag höjer är vid speciella parkeringsgarage eller vinklar där man tydligt ser att nu kan det bli problem. Annars tänker jag inte på det alls. Aldrig tagit i nånstans. Förr hade jag t.o.m. autohöjning vid väggupp, men de var helt onödigt när det går lika bra i low.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Samma här!HelectriC skrev:Jag kör i always low, inga problem alls. Enda gångerna jag höjer är vid speciella parkeringsgarage eller vinklar där man tydligt ser att nu kan det bli problem. Annars tänker jag inte på det alls. Aldrig tagit i nånstans. Förr hade jag t.o.m. autohöjning vid väggupp, men de var helt onödigt när det går lika bra i low.
Så skönt att kunna trycka på när man vill utan att tänka sig för
Parkeringsgarage, höga kanter, offroad, då höjer jag bilen.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Finns Always Low på Model S? Har bara hört talas om den, trodde den bara gällde Model X
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Tack för alla svar! Låter som jag inte behöver oroa mig allt för mycket utan helt enkelt kan höja när jag ser att det kan bli lite tight. Kör inte till speciellt konstiga ställen egentligen och garagen jag använder är inte direkt branta så det bör inte vara några problem.
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Har alltid funnits till MS. Dock var lägsta höjd ändå lägre de första åren, men efter att någon i USA körde på nåt uppstickande som orsakade en brand, så höjdes lägsta höjd aningen.mathiaso skrev:Finns Always Low på Model S? Har bara hört talas om den, trodde den bara gällde Model X
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Var ställer ni in detta?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Under suspension när du har luftfjädringmathiaso skrev:Var ställer ni in detta?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Model 3 Long Range 2021
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high?
X100 lev.14/8-18.
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Standard är precis mellan low och high. Om jag inte minns fel så går den automatiskt ner till low när du ökar farten.
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Går du in i inställningarna för "suspension" så är de 5 olika lägena i en stapel, med "Very low" I botten och "Very high" längst upp.
Mycket intuitivt när du vill ställa in höjden alltså
Mycket intuitivt när du vill ställa in höjden alltså
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Jepp, har alltid varit där, men kan bara ändras när bilen står i ”park”mathiaso skrev:Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.far1far2 skrev:Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high?
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.
Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Tack för värdefull info!!TeslaX Anders skrev:Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.far1far2 skrev:Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high?
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.
Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.
X100 lev.14/8-18.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?
Jag hade ingen luftfjädring på min Model S utan stålfjädringen, men jag tycker den titt som tätt tog i vid branta nedfarter och även särskilt elaka farthinder. Ofta fick jag snedda väldigt försiktigt. Vad jag vet så är "low" på luftfjädringen ännu lägre, så då kan man nog behöva tänka sig för.
På Model X däremot har det aldrig varit några problem. Jag har "always lower" på och brukar dessutom oftast sätta den i "very low" manuellt, och har aldrig tagit i något alls. Den är även i "very low" klart högre än en S. Att köra runt med en X i standardhöjd känns bara onödigt på alla sätt.
På Model X däremot har det aldrig varit några problem. Jag har "always lower" på och brukar dessutom oftast sätta den i "very low" manuellt, och har aldrig tagit i något alls. Den är även i "very low" klart högre än en S. Att köra runt med en X i standardhöjd känns bara onödigt på alla sätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com