Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av OfarligTesla »

Hej!

Tänkte testa att ha bilen i always low nu (iaf fram tills jag kör i massa snö) men tänkte höra med er som testat hur låg den egentligen blir. Rent måttmässigt är den inte direkt lägre än min förra bil men den är ju markant längre så det spelar ju in. Tänkte att det kan vara bäst att fråga er som testat istället för att chansa, bör man ha den i standard egentligen?

Behöver man oroa sig i vanliga parkeringsgarage? Över farthinder? Vanliga vägar? vanliga främre kanter vid parkeringar?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av Leo »

S eller X?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av JonasPersson »

Frågan är ju ställd i Model S
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av Foluke »

OfarligTesla skrev:
Hej!

Tänkte testa att ha bilen i always low nu (iaf fram tills jag kör i massa snö) men tänkte höra med er som testat hur låg den egentligen blir. Rent måttmässigt är den inte direkt lägre än min förra bil men den är ju markant längre så det spelar ju in. Tänkte att det kan vara bäst att fråga er som testat istället för att chansa, bör man ha den i standard egentligen?

Behöver man oroa sig i vanliga parkeringsgarage? Över farthinder? Vanliga vägar? vanliga främre kanter vid parkeringar?
Jag har S. I vissa branta garageuppfarter måste man höja. Har man gjort det en gång så kommer ju bilen ihåg det. Om man inte gör det så kan skrapa i. Det är nog inte så farligt även om det låter illa. Vanliga vägar har aldrig varit bekymmer. Jag kör med low även i snö för att ha marginal att höja om det behövs.
Bilen återgår till low vid 50km/t.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av HelectriC »

Jag kör i always low, inga problem alls. Enda gångerna jag höjer är vid speciella parkeringsgarage eller vinklar där man tydligt ser att nu kan det bli problem. Annars tänker jag inte på det alls. Aldrig tagit i nånstans. Förr hade jag t.o.m. autohöjning vid väggupp, men de var helt onödigt när det går lika bra i low.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av Yxel »

HelectriC skrev:
Jag kör i always low, inga problem alls. Enda gångerna jag höjer är vid speciella parkeringsgarage eller vinklar där man tydligt ser att nu kan det bli problem. Annars tänker jag inte på det alls. Aldrig tagit i nånstans. Förr hade jag t.o.m. autohöjning vid väggupp, men de var helt onödigt när det går lika bra i low.
Samma här!
Så skönt att kunna trycka på när man vill utan att tänka sig för :)
Parkeringsgarage, höga kanter, offroad, då höjer jag bilen.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av mathiaso »

Finns Always Low på Model S? Har bara hört talas om den, trodde den bara gällde Model X
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av OfarligTesla »

Tack för alla svar! Låter som jag inte behöver oroa mig allt för mycket utan helt enkelt kan höja när jag ser att det kan bli lite tight. Kör inte till speciellt konstiga ställen egentligen och garagen jag använder är inte direkt branta så det bör inte vara några problem.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av HelectriC »

mathiaso skrev:
Finns Always Low på Model S? Har bara hört talas om den, trodde den bara gällde Model X
Har alltid funnits till MS. Dock var lägsta höjd ändå lägre de första åren, men efter att någon i USA körde på nåt uppstickande som orsakade en brand, så höjdes lägsta höjd aningen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av mathiaso »

Var ställer ni in detta?
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av Remuz »

mathiaso skrev:
Var ställer ni in detta?
Under suspension när du har luftfjädring
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av mathiaso »

Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av far1far2 »

Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av evilirish »

Standard är precis mellan low och high. Om jag inte minns fel så går den automatiskt ner till low när du ökar farten.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av evilirish »

Går du in i inställningarna för "suspension" så är de 5 olika lägena i en stapel, med "Very low" I botten och "Very high" längst upp.
Mycket intuitivt när du vill ställa in höjden alltså :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av HelectriC »

mathiaso skrev:
Hittade den! Har den verkligen varit där alltid? Jag har varit inne på hastighetsinställningen för Low, utan att ha sett valet "Always" innan.
Jepp, har alltid varit där, men kan bara ändras när bilen står i ”park”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av TeslaX Anders »

far1far2 skrev:
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.

Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av far1far2 »

TeslaX Anders skrev:
far1far2 skrev:
Nybliven X-ägare frågar: När man har standard inställt -vilka lägen rör sej bilen då? Och är standard ett eget läge mellan low och high? :?: :geek:
Grattis till din MX. Har du standard inställt håller den sig på det. Du kan dock ställa in vid vilken hastighet den automatiskt skall sänka till low-se inställning under Suspension.
Kör du på standard kommer du att känna vibrationer när du axxar kraftigt.
Jag rekommenderar(och även Tesla) att du ställer in "Always Low" istället. Då kan du axxa fritt och du slipper vibrationer och bilen drar ngt mindre el.
Har haft det på vår X sedan starten 2017-aldrig haft problem med att det tar i. Kör du motorväg får du manuellt sänka till VeryLow för att minska luftmotståndet ännu mer.

Vill du höja bilen tillfälligt till High eller Very High får du göra det manuellt och bilen kommer sedan att höja sig på det stället automatiskt via GPS positionen som lagrats och att hastigheten är tillräckligt låg. Kolla i manualen.
Good Luck.
Tack för värdefull info!! :) :)
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Always Low, hur försiktig behöver man vara?

Inlägg av danni »

Jag hade ingen luftfjädring på min Model S utan stålfjädringen, men jag tycker den titt som tätt tog i vid branta nedfarter och även särskilt elaka farthinder. Ofta fick jag snedda väldigt försiktigt. Vad jag vet så är "low" på luftfjädringen ännu lägre, så då kan man nog behöva tänka sig för.

På Model X däremot har det aldrig varit några problem. Jag har "always lower" på och brukar dessutom oftast sätta den i "very low" manuellt, och har aldrig tagit i något alls. Den är även i "very low" klart högre än en S. Att köra runt med en X i standardhöjd känns bara onödigt på alla sätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar