Batteriförvärmningen trasig?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Teslaspolen »

Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av jpetters »

Jag såg detta redan i förra veckan när det inte var kallare än 10 grader (+).

Bild

Har 32.4 i bilen. Imorse när det var ca 4-5 grader så aktiverades även värmen i bakrutan och speglarna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Vidio »

jpetters skrev:
Jag såg detta redan i förra veckan när det inte var kallare än 10 grader (+).

Bild

Har 32.4 i bilen. Imorse när det var ca 4-5 grader så aktiverades även värmen i bakrutan och speglarna.
Ja, men där är ingen symbol för batteriförvärmning.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?
Är väl någon extra funktion för dom som har L, finns en knapp på samma sida på pekskärmen då men inte i appen... Men det är nog hyfsat irrelevant då dom allra flesta inte har L. :lol:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?
Är väl någon extra funktion för dom som har L, finns en knapp på samma sida på pekskärmen då men inte i appen... Men det är nog hyfsat irrelevant då dom allra flesta inte har L. :lol:
Även Insane-bilar har batteriförvärmning i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:
Bevisar att manuell styrning av batterivärmen verkligen behövs! Alldeles galet att bilen själv ska avgöra, speciellt då den ofta inte förvärmer även fast det behövs.
Slå på Ludicrus mode, för visst värmer den bara batteriet då?
Nej, den accelererar mycket fortare också :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Hedman »

Den värmer kanske inte bort alla gula streck. Bäst är väl som vanligt att börja ladda nära inpå man ska köra. Under denna sommar har man ju glömt bort allt vad gula streck är.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Yxel »

Har för mig förvärmningen bara värmer till 12 grader, och samtliga streck försvinner vid 17 grader. Så spannet däremellan har man några streck trots att man förvärmet batteriet.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Richan
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jul 2016 12:41
Ort: Stockholm

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Richan »

Vidio skrev:
Tjena!

Är det någon som vet om Tesla avskaffat batteriförvärmningen i någon av de senare versionerna, eller är det bara min som är trasig?

De senaste två kalla morgnarna har jag börjat värma bilen ca 20-30 minuter innan jag ska använda den.
Appen indikerar att kupén värms, men ingen batterisymbol eller något.
Väl ute i bilen är det en massa gula streck kvar.

Är det dags att slänga bilen på tippen eller tyckte Tesla helt enkelt att det var en onödig funktion?

Batteriförvärmning är väll inte standard antar jag? Det ingår väll bara i "kallt väder paketet"!?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Gustafsson »

De gula strecken försvinner inte av förvärmningen. Vet inte hur varmt batteriet blir av den men man måste köra en god stund innan de försvinner när det är kyligt. Så är det nog för de flesta, samma i min 100D som i min förra 70D.
Förvärmning har inget med vinterpaketet att göra vad jag vet, den finns i alla bilar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Teslaspolen »

Richan skrev:
Vidio skrev:
Tjena!

Är det någon som vet om Tesla avskaffat batteriförvärmningen i någon av de senare versionerna, eller är det bara min som är trasig?

De senaste två kalla morgnarna har jag börjat värma bilen ca 20-30 minuter innan jag ska använda den.
Appen indikerar att kupén värms, men ingen batterisymbol eller något.
Väl ute i bilen är det en massa gula streck kvar.

Är det dags att slänga bilen på tippen eller tyckte Tesla helt enkelt att det var en onödig funktion?

Batteriförvärmning är väll inte standard antar jag? Det ingår väll bara i "kallt väder paketet"!?
Nej, alla bilar har det eftersom du inte kan/ska ladda kalla Li-Ion batterier.
Användarvisningsbild
almas52
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2017 22:52

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av almas52 »

Hej funkar på min jag har senaste version installerad. //Gunnar
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av Hedman »

Vill du minimera de gula sträcken så är det bästa att ladda batterierna ända tills du ska köra. Men är det riktigt kallt så kommer du ändå att ha ett par gula streck någon mil eller två.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Batteriförvärmningen trasig?

Inlägg av far1far2 »

Helt beroende på utetempen så brukar gulstreckan vara kvar 20-30 min normal körning (i Blekinge) vid 0 plus minus 5 grader..
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar